V minulom článku sme zistili, že budeme propagovať kampaň Svet zdravia, ktorú nájdete v spoľahlivej slovenskej affiliate sieti .dognet.
Pred tým ako zakúpime doménu, hosting a začneme makať na webe, musíme si spraviť podrobnú analýzu kľúčových slov.
Kľúčová analýza slov nám pomôže nielen pri návrhu štruktúry webu, ale dozvieme sa z nej o našej cieľovej skupine.
Ukážem Vám ako sa taká analýza robí a aké výsledky by Vám mala priniesť.
Poďme na to!
Na čo by som mal robiť analýzu kľúčových slov?
Význam analýzy kľúčových slov sa v posledných rokoch veľmi zmenil. Kedysi to bolo predovšetkým o 2-3 hlavných kľúčových slovách a tým to končilo. Dnes ani tak nejde o tie slová ako o pochopenie skutočných problémov ľudí. Musí Vám byť jasné, prečo prišli na Váš web a aký majú problém. Ak to zistíte a poskytnete riešenie pre ich problém, máte vyhraté.
Aby sme boli presnejší, čo taká správna analýza kľúčových slov dokáže:
1. Zistíte, čo vlastne ľudia hľadajú. Aký používajú slovník, terminológiu, výrazy.
2. Zistíte, či je pre Vás dostatočne veľký trh. Aký je objem hľadanosti Vašich kľúčových slov?
3. Zistíte, či budete vedieť preraziť.
4. Spoznáte Vašu cieľovú skupinu. Aké majú problémy a ako by ste im mohli pomôcť.
5. Pomôže Vám pri štruktúre webu.
6. Pomôže Vám pri linkbuildingu (získavaniu spätných odkazov).
7. Pomôže Vám pri obsahovej stratégií (zistíte aké články, videá, obrázky by Vašu cieľovú skupinu mohli zaujímať).
8. Pomôže Vám pri akejkoľvek reklame na internete (predovšetkým PPC)
Kompletná analýza kľúčových slov mi zabrala niekoľko hodín. Ja ju zhrniem v rýchlosti a ostatné už je na Vás. Na konci Vás odkážem na kvalitné články ohľadom tejto problematiky.
Zjednodušená analýza kľúčových slov v 3 krokoch:
1. Snažíme sa nájsť čo najviac kľúčových slov spojených s našou cieľovou skupinou
Pomocou viacerých techník a nástrojov sa snažíme zozbierať čo najviac kľúčových slov, ktoré použijeme pre náš projekt. Tieto slová si exportujeme do Excelovskej tabuľky pre lepšiu prehľadnosť.
Pretože týchto slov budú stovky až tisícky, využijeme tieto nástroje (nemusíte používať všetky, stačí 2-3):
- Google Keyword Planner
- Návrh klíčových slov v Skliku
- Návrh kľúčových slov od Etargetu (nepoužívam, neviem)
- Keywordtool.io
- Vyhľadávač Google
- Vyhľadávač Seznam
- Sociálne vyhľadávače (ako napríklad Klábosení.cz)
- Wordtracker (super na zahraničné projekty)
- Google Trends
- Sociálne siete, blogy, fóra, diskusie – všade, kde sa pohybuje Vaša cieľová skupina
- Google Analytics, Webmaster tools alebo Google AdWords sa dajú použiť ak už webový projekt máte
2. Klasifikácia kľúčových slov
Máte stovky, v lepšom prípade tisícky kľúčových slov v excelovskej tabuľke. Aby sme si vybrali vhodné kľúčové slová pre náš projekt, musíme tieto slová analyzovať a klasifikovať.
TIP: Ja rozdeľujem kľúčové slová na informačné a predajné. Presný rozdiel týchto dvoch skupín slov vysvetľujem v e-booku Zarábajúci web: Od domény k peniazom.
Aké KW vlastne hľadáme? Slová, ktoré majú dostatočný objem hľadanosti, nízku konkurenciu a sú pre nás relevantné. Aby sme v tom mali lepší prehľad, do excelovskej tabuľky si ich usporiadame asi takto:
kľúčové slovo | zdroj | konkurencia | hľadanosť | vstupná stránka | relevancia | konverzný potenciál |
„jedálniček na chudnutie“ | Keyword Planner | stredná | 390 | /jedalnicky | vysoká | stredný |
Tip od SEO konzultanta Andreja Salnera – Basta digital:
Z môjho pohľadu tam chýba ešte jedna úroveň analýzy: okrem kľúčových slov (resp. fráz) a ich hľadanosti nás zaujíma aj „search intent“, aby sme si hľadajúceho mohli zatriediť niekam do „sales/marketing lievika“. Rôzne search intents nám determinujú, aké články a v akom štýle (hard sell vs sharing expertise) máme pre daného hľadajúceho písať.
Ako zistiť konkurenčnosť kľúčových slov?
Aby sme zistili, či sa na dané kľúčové slovo dokážeme presadiť vo vyhľadávačoch, musíme si overiť konkurenciu. To môžeme spraviť priamo v nástrojoch pre kľúčové slová, ale to väčšinou nestačí. Musíme zistiť akú máme konkurenciu aj v organických výsledkoch vyhľadávania. Sú dva spôsoby ako zistiť konkurenciu v oragnických výsledkoch:
1. manuálny spôsob
Zadáme si do vyhľadávača kľúčové slovo a zistíme, aké výsledky nám vyhľadávač vyhodí. Sú medzi týmito výsledkami silné autoritatívne weby? Používajú KW priamo v titulke? Používajú KW v popise stránky (tzv. Description)? Vyrieší tento web problém návštevníkov?
Príklad:
2. automatický spôsob
Ak hľadáte nástroj, ktorý celý tento proces zautomatizuje, odporúčam LongTailPro. Takú analýzu konkurencie Vám žiadny iný nástroj neposkytne.
Rozoberme si jednotlivé stĺpce v analýze LongTailPro:
- URL, Title – nachádza sa v nich naše kľúčové slovo?
- Page Authority – pre nás najdôležitejší ukazateľ. Čím vyššia autorita (od 0 do 100), tým bude pre nás ťahšie presadiť sa. Presnejšie k tým číslam:
- do 30 – nízka obtiažnosť
- 30-40 – stredná obtiažnosť
- nad 40 – nemáme šancu 🙂
- Page Links – počet odkazov (interných aj externých) smerujúcich na danú URL
- Domain Authority – sila domény
- Page Rank – PR danej stránky (od 0 do 10)
- Site Age – vek domény
Ak už máte spravenú analýzu konkurencie, viete, na ktoré slová sa zamerať a na ktoré nie. Tie potom usporiadajte podľa dôležitosti zhora nadol.
3. Implementácia
Ak už vieme, na ktoré kľúčové slová sa budeme orientovať, musíme ich implementovať do našej stratégie. Kompletná analýza kľúčových slov nám pomôže s navrhnutím štruktúry webu, titulkov, podtitulkov, obsahu, kategórií atď.
Čo je výsledkom našej analýzy kľúčových slov?
- zoznam kľúčových slov pre hlavnú stránku
- štruktúra webu
- Čo tým mám na mysli? Napríklad som zistil, že ľudia vyhľadávajú spojenie „výživový poradca“ + „mesto“, a preto budem mať na webe pre každé mesto osobitnú podstránku
- zoznam kľúčových slov pre podstránky
- kategórie pre blog
- zoznam long-tailových kľúčových slov pre články na blogu
- hlavné kľúčové slová pre linkbuilding
- kľúčové slová pre PPC kampaň
Záver
Ukázal som Vám podrobnú analýzu kľúčových slov, ktorá Vám zaberie niekoľko hodín, ale uľahčí Vám prácu v budúcnosti. Ak nájdete skutočne hodnotné kľúčové slová, budete oveľa ziskovejší ako bez nich.
Nabudúce už pôjde do tuhého a zakúpime doménu, hosting a nainštalujeme WordPress 🙂
Zaujímavé zdroje pre analýzu kľúčových slov:
- Analýza klíčových slov – prezentácia od Pavla Ungra (ODPORÚČAM!)
- Analýza klíčových slov jako základní kámen online marketingové strategie – druhá výborná prezentácia od Pavla Ungra
- Co chtít od analýzy klíčových slov? – článok od Lukáša Pítru
- Analýza klíčových slov – prezentácia od Lukáša Pítru
- Jak se dělá a k čemu slouží klasifikační analýza klíčových slov – článok od Mareka Prokopa
- Jak Vám šlape SEO? – článok Martina Matejku, odborníka na SEO
- Jak na jednoduchou analýzu klíčových slov – od Včelište.cz
- Analýza klíčových slov – 7 praktických tipů pro vyšší zisk – článok od SEO konzultanta Mareka
- Adwords kampaň ako trik na analýzu kľúčových slov – článok od Jána Laurenčíka, Basta digital
- Čo sú kľúčové slová? – článok od SEOchat.sk
- Vlastnosti Google Adwords Keyword tool, o ktorých ste možno nevedeli – super článok od Jána Janušku
- 5 krokov k základnej analýze kľúčových slov pre SEO – článok na Onlinetore
Toto je mini reality show webového projektu, s ktorým sa za 365 dní pokúsim prekročiť hranicu čistého zisku 1 000 € mesačne. Začínam 15.03.2015.
- 23. časť - Facebook retargeting : kompletný návod
- 22. časť - Landing page : analýza použiteľnosti
- 21. časť - Landing page : čo by na nej nemalo chýbať?
- 20. časť - Google AdWords : nastavenie a stratégia
- 19. časť - Zvyšujeme zisk pomocou nových affiliate kampaní
- 18. časť - CASE STUDY: stratégia pre získanie 500 e-mailov za 30 dní
- 17. časť - ROZHOVOR: analýza e-mailovej stratégie špecialistom
- 16. časť - E-mailový marketing : stratégia a automatizácia
- 15. časť - Začíname s e-mailovým marketingom
- 14. časť - Linkbuilding II : konkrétne spätné odkazy, ktoré som získal
- 13. časť - Linkbuilding : začíname získavať spätné odkazy
- 12. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke III
- 11. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke II
- 10. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke I
- 9. časť - Ako sa darí projektu 2 mesiace po spustení?
- 8. časť - Meranie konverzií a vyhodnocovanie kampaní
- 7. časť - Checklist - na čo nezabudnúť pred spustením webu?
- 6. časť - WordPress šablóna alebo grafika na mieru?
- 5. časť - 7 dôležitých prvkov pre Váš web
- 4. časť - 10 základných WordPress pluginov
- 3. časť - Doména, hosting a WordPress
- 2. časť - Analýza kľúčových slov
- 1. časť - Hľadáme affiliate kampaň
Najlepsi blog o affile vobec. Robis dobru robotu veduci 🙂
ĎAKUJEM!!! 🙂
Jako vždy moc pěkný a hlavně obsahově hodnotný článek. Jen bych byl rád, kdyby se z toho tvojeho přístupu trošku poučil i ten náš českej zpoplatněnej affilák, kterej články zdarma už ani nepublikuje a ty témata těch placenej mě teda moc neoslovujou. Připadá mi, že v poslední době píše jen aby něco napsal, když si to ty lidi zaplatili…
Já v poslední době trošku přičichnul k zahraničnímu retail affilu, kde mam oproti czaffilu mnohem lepší koverzní poměry a při přepočtu provize na prokliky do obchodu třeba 5 až 15 Kč za proklik. Je pravda, že v oblasti zdraví asi bude mnohem těžší se v zahraničí prosadit, ale stejně by mě zajímalo, jestli do budnoucna plánuješ tvořit taky nějakej anglickej web/obsah.
Každopádně ti hodně fandim a přeju co nejvíc osobních i pracovních úspěchů.
Ďakujem Tomáš!
Vážim si Tvoj názor a musím s nim samozrejme súhlasiť 🙂
Zahraničný web – áno, mám to v pláne. Nepôjde o affiliate web ale o predaj doplnku stravy na Amazone. Doplnok stravy bude mať náš vlastný brand a určite sa s výsledkami podelím aj na blogu 🙂
To mohu jen podepsat…Vše pěkně zpoplatnit..a nejlépe na to ještě k tomu udělat vlastní affi
Každá podnikání potřebuje konkurenci, bez které to vše zakrní a pak akorát se můžeme plácat po ramenou jaký jsem v tom vlastním rybníčku borci….
Chtěl bych ti poděkovat Petře za práci, kterou odvádíš a dáváš příklad pro každého začínajícího, ke kterým se řadím i já a díky tobě se mám kde přiučit.
Akurat som zvažoval že si zaplatím to VIP členstvo práve si ma odhovoril 😛
Tak isto, uvazoval som nad vip v nadeji ze to bude uzitocnejsie ako ten ebook ale nejdem to riskovat 😀
O clenstvi jsem tez uvazoval, rekl jsem si ze nejdriv zkusim knihu a jeste predtim kapitolu zdarma. OK, v ty nic nebylo, pak prisla dalsi a v ty taky nic nebylo. Tak nemam ani knihu ani clenstvi.
p.s. na druhou stranu je dobre uznat, ze Majgi mel koule na to, udelat neco diametralne jinak.
To máš pravdu.
Peter Kozma, gnk, classic: Děláte dobře 🙂
chtělo by to ještě konkrétněji, tipy jak to udělat jsou dobré, ale v tomto konkrétním případě by to chtělo ještě rozebrat jak najít ty správné fráze, které budeme potřebovat – jídelníček, výživové poradenství, hubnutí, … co dále?
A ještě by mě zajímalo, když mám doménu s Page Authority 45, tak to by mohlo otevírat nové možnosti v boji proti konkurenci, ale jak to nejlépe uchopit…
Ďakujem Honzo za komentár. Máš pravdu, že to išlo urobiť aj praktickejšie. Myslel som si, že ako návod to je dostačujúce ale viac ľudí mi povedalo, že som mal ukázať viac príkladov. Polepším sa 🙂
Honzo, doména určite pomôže (mám to otestované), ale asi by som na tom žiadnu stratégiu nestaval. Proste sa sústreď na web ako taký a nie doménu. PR je zastaralé (ževraj posledný update bol omyl programátora) a tiež záleží na veku domény, aké odkazy na ňu vedú atd. Určite Ti to na začiatku pomôže, ale moc nových možností ti to neotvorí 🙂
Ahoj Peter,
díky moc za skvělý seriál. Mám dotaz, možná už předbíhám a bude součástí dalších dílů. Jakým způsobem provádíš měření konverzí? To umí samotný Adwords nebo existují i jiné nástroje? Těším se na další díly, lepší seriál jsem zatím nečetl.
Ahoj!
ďakujem, som rád, že sa seriál páči. Meranie konverzií budem robiť pomocou thank you page, čiže normálne v Google Analytics. Samozrejme konverzie bude možné sledovať aj v AdWords.
Ahoj Peter, hezký článek, jen i mě chybí nějaké detaily, tak se zeptám 🙂 Když hledáš klíčová slova pomocí zmíněných nástrojů, tak si ukládáš všechna slova, nebo už je rovnou nějak třídíš? Např. hned vyřadíš ta, která víš, že nejsou ani trochu relevantní?
A další věc, pak mám v tabulce hodně slov, včetně duplicit. Procházíš to všechno ručně, nebo na to máš nějakou fintu? 🙂
Díky 😉
Ahoj Silvinka 🙂 Na detaily sa kľudne pýtaj, rád odpoviem.
Všetky slova vs. triedenie – to záleží. Keď napríklad importujem kľúčové slová pomocou nástrojov ako Google Keyword Planner, tak importujem všetky a potom triedim. Inak by sa to asi ani nedalo. Ak hľadám nové kľúčové slová napríklad pomocou Klaboseni.cz, tak to triedim a ukladám si iba tie kľúčové slová, ktoré viem, že sa budú hodiť.
Duplicita – robím to ručne. Zoradím si slová podľa abecedy a ručne hľadám a odstraňujem tie duplicitné. Je to zdĺhavé, ale pri takýchto projektoch tých slov budeme mať iba niekoľko stoviek, takže sa to dá zvládnuť. Inak viem, že sa dá použiť nástroj Google Refine, skús pozrieť tu: http://www.onesork.cz/blog/2013/11/18/google-refine-pro-analyzu-klicovych-slov/
Dúfam, že som aspoň trochu pomohol.
Áno, děkuji! 🙂
Opět skvělý díl! Nemůžu než sdílet v seznamu článků 🙂
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/
Ahojte ak mate niekto záujem o doménu totalpozicka.sk tak mi napíste mail na uvidisto@gmail.com, doména vhodná pre affiliate web s pôžičkami.
Longtail pro v obmedzenej miere dokáže nahradiť Mozbar – doplnok do chromu, ktorý je zdarma. Zobrazuje PA / DA a ďalšie základné údaje, ale jednotlivo pre každý web zvlášť.
Ahoj Peter, pri analyze klucovych slov, kde je pre teba velkost searchu za mesiac, ked si povies ze toto klucove slovo ma potencial – optimalizovat seo, napisat clanok a pod…
Ahoj Lukáš, vieš čo väčšinou okolo tých 50 hľadaní keď to má.. ale ešte musím upozorniť, že 50 hľadaní nemusí mať iba to kľúčové slovo. Napríklad môžeš mať slovo „noznice na travu“, ktoré má 10 hľadaní, ale potom máš slová ako „noznicky na travu“, „travove noznice“ atd – slová, na ktoré sa môže článok zobraziť. To ak má dokopy aspoň tých 50, tak to je pre mňa zaujímavé. Ale robil som články aj na KW, ktoré mali hľadaní 10-20…
Ahoj, možno poznáš Open Refine. Vo svojom článku mám menší návod ako ho využiť v Analýze kľúčových slov. Určite ti pomôže pri práci s veľkými analýzami kľúčových slov, keď máš stovky výrazov.
http://www.marketio.sk/clanky/ako-pracovat-s-klucovymi-slovami
Ahoj! Jasne, Open Refine poznám.. musím povedať, že to je pre mňa hard-core nástroj 😀 Skúšal som ho X krát, ale fakt je na mňa moc komplikovaný. Nečudujem sa, že na neho sú celodenné školenia 🙂 Ale áno, pre SEO špecialistov je tento nástroj nevyhnutný!
Ak by ťa to zaujímalo bližšie, tak môžem napísať nejaký ešte jednoduchší návod na rôzne veci v open refine.
Výborný článok! Ale mám jednu otázku. Taktiež som chcel použiť Longtailpro, no zrejme stránku zmenili a už sa výraz nedá vyhľadávať podľa lokácie a jazyku ale podla search enginu a jazyku. A keďže v možnostiach nie je „google.sk“ je pre sk LTP takmer nepoužiteľné. Viete mi poradiť nejaký iný softvér, prípadne riešenie ako ste sa s týmto problémom vysporiadali? Ďakujem 🙂
Musim sa priznat, ze Longtailpro som uz dlhsie nepouzil, takze neviem. Je mozne ze to zmenili, Google sa meni stale a LTP sa musi prisposobit 🙂 Skus toto, mozno pomoze : https://kwfinder.com/
Poznámka ku 3.10.2016 : Longtailpro.com určite NEPOUŽÍVAJTE a NEKUPUJTE.. Objendal som si trial za cca 1,2e(na 10 dní) .. Neskutočne pomaly mi to išlo ale dal som tomu šancu.. Ďalší šok – chýba tam google.sk (teda pre náš trh nepoužitelný softvér) .. Okamžite som chcel zrušiť učet LENŽE vyskošil len popup, že nedá sa zrušiť účet- kontaktujte podporu.. Samozrejme, tí kreténi tam nikde nemajú kontaktný formulár no nejak som sa dopracoval k im mailu.. Samozrejme bez odozvy.. Ale čuduj sa svete, funkcia choose another subscription plan funguje – teda program absolutne nefunguje, podpora neexistuje, ale vy si kľudne môžete objednať drahší plán.. Kvôli tejto nepríjemnej skúsenosti som bol donútený si zrušiť a následne požiadať o vytvorenie novej platobnej karty.