ROZHOVOR: „Ľudia radšej diskutujú vo Facebookovej skupine s reálnou osobou ako na stránke.“

Pokiaľ chcete budovať komunitu na Facebooku, tak máte dve možnosti.

Buď si založíte skupinu (Group). Alebo stránku (Page).

Vždy som považoval skupiny za komunitné veci nekomerčného charakteru a stránky viac komerčné. Ale v poslednej dobe mi dáva väčší zmysel tieto dve formy „komunikácie“ kombinovať.

Pretože keď nad tým tak človek uvažuje, najlepšie sa predáva ľuďom, ktorí vás poznajú. A skupina na Facebooku vám k tomu určite pomôže.

Ja ale neprevádzkujem žiadnu veľkú skupinu na FB, tak som si zavolal niekoho povolanejšieho.

Mišo Holaň je prevádzkovateľom cestovateľského webu Letenkyzababku.sk so stránkou na Facebooku, kde majú viac ako 130 000 fanúšikov a skupinou, v ktorej má viac ako 18 000 členov. Tomu hovorím poriadna komunita.

Popýtal som sa ho na jeho skúsenosti na Facebooku, názor na WordPress, plány pre tento rok a samozrejme aj na predaj leteniek 🙂

Poďme na rozhovor, máte sa na čo tešiť! 

 

„Zo začiatku platenou reklamou. S prestávkami asi až do 70 tisíc fanúšikov.“

Facebookové stránky vs. skupiny: Čo funguje lepšie?

 

Mišo, ďakujem, že si prijal pozvanie na rozhovor. Veľmi sa na naň teším, pretože prevádzkuješ web, ktorý pozná celé Slovensko. Ako si sa prvýkrát dostal k téme lacných leteniek a webu Letenkyzababku.sk?

Michal Holaň, ktorý stojí za úspešným projektom Letenky za babku Michal Holaň, ktorý stojí za úspešným projektom Letenky za babku

Ahoj, ďakujem za oslovenie. Že ten web pozná celé Slovensko sa síce celkom dobre počúva, no nie je to však žiaľ pravda. Robil som si prieskum a sú tam značné rezervy. Ale je pravda, že povedomie rastie, čo je vidieť aj na priamej návštevnosti.

K téme lacných leteniek som sa prvýkrát dostal dávnejšie pred webom. Ten som založil v roku 2014, čiže som nebol prvý ani posledný. No už dávno predtým som si plánoval či už reálne alebo fiktívne výlety. Rátal som si, koľko by stáli letenky a koľko ubytovanie a kombinoval som si rôzne možnosti.

Web som založil preto, lebo ma online projekty jednoducho bavia a baví ma aj téma cestovania a veril som, že by som to vedel robiť dobre. Teraz v januári som si robil prieskum na viac ako 1000 respondentoch, z ktorého som zistil, že ľudia nás sledujú, inšpirujú sa a značná časť už využila tipy od nás.

Už dávnejšie predtým som skúšal pár iných webov, mal som eshop, domény a podobne. Všetky boli však viac menej neúspešné. Za čo som odstupom času veľmi rád.

 

Po koľkých mesiacoch práce ti web začal generovať prvé peniaze?

Úplne že drobáky, s ktorými som bol aj tak v mínuse možno tak o tri mesiace. Na nule som bol možno o pol roka. Ale potom som to stále ešte držal na nule alebo v mínuse, pretože som všetko a ešte aj viac dával naspäť do webu a do reklamy.

 

Je to celé postavené na WordPresse. Myslíš si, že to je výhoda alebo nevýhoda takéhoto webu? Veľakrát sa stretávam s názormi, že WordPress nie je pre weby s veľkou návštevnosťou dobrá voľba, aký máš na to názor?

Keď som začínal, tak to nemalo žiadnu návštevnosť a iba pomaličky rástla. WordPress je to najlepšie a najjednoduchšie riešenie. Je to určite skôr výhoda. Na WordPresse vie začať písať ktokoľvek bez kódovania a so 100 € na účte.

Je veľa veľkých aj svetových webov, ktoré bežia na WordPresse aj s vysokou návštevnosťou. Na Slovensku beží na WordPresse dokonca aj Denník N v zahraničí napríklad techcrunch.com.

Aj Techcrunch.com beží na WordPresse Aj Techcrunch.com beží na WordPresse

 

My však aktuálne robíme nový web, ktorý už nepobeží na WordPresse. Robíme custom úpravy, mal by byť rýchlejší a bezpečnejší. Ale nie je to kvôli tomu, že by sa nedalo pokračovať na WordPresse. Mňa však baví to niekam posúvať a vymýšlať nové veci.

Takže na začiatok určite WordPress. Aj tak neviete, či projekt výjde a takto je tá vstupná investícia super lacná a poprípade sa dá vždy upgradovať, či už hosting, design či systém.

 

Odkiaľ ti chodí najviac návštevnosti na web? Sú to sociálne siete alebo skôr vyhľadávače?

Zo začiatku, keď bol web nový, tak to boli sociálne siete, postupne však začína prevládať návštevnosť z vyhľadávačov a zvyšuje sa aj direct. Čomu som veľmi rád, lebo byť závislý na sociálnych sietiach je zradné.

Facebook bude tlačiť organické dosahy stále dole a nepomôže tomu ani odstránenie prieskumníka. Facebook si môže robiť čo chce a aj si robí :).

Zdroje návštevnosti Letenky za babku Porovnanie rozdelenia návštevnosti 2017 vs. 2018

 

 

Na tvojej Facebookovej stránke Letenky za babku máš viac ako 130 000 fanúšikov, gratulujem. Ako si sa k takémuto vysokému počtu fanúšikov dostal? Bolo to všetko organicky alebo platenou reklamou?

Kombináciou. Zo začiatku platenou reklamou. S prestávkami asi až do 70 tisíc fanúšikov. To bolo v dobách, kedy to malo ešte celkom význam.

Dnes už by som toľko do platenej reklamy na získavanie fanúšikov neinvestoval. Ostatní sa už pridávali organicky. Bez nulovej investície sa to veľmi nedá, ak nemáte nejaký super virálny obsah.

Facebook remarketing Letenky za babku Na Facebooku bez peňazí neuspejete, pokiaľ nemáte virálny obsah

 

Čo ti najviac na Facebook stránke funguje, aký obsah? Sú to tipy na lacné letenky, články alebo skôr rady pre cestovateľov, prípadne súťaže?

Zo základu sociálnej siete, keď sa bavíme o dosahu, prirodzene najviac funguje sociálny obsah. Super virálne videá, ankety, veľmi zaujímavé príspevky, fotky a podobne. Tipy na letenky fungujú dobre, ak je to TOP ponuka. Ceny za letenky išli postupne nižšie, a to, čo bola top ponuka v roku 2014, je dnes už štandard.

Súťaže fungujú, ale snažíme sa ich robiť opatrne. Keď je nejaká súťaž, kde ponúkate výhru iba za nejaký komentár alebo čo, tak sa samozrejme zapojí veľa ľudí. Otázne je, aký to má efekt po konci súťaže.

 

Na Facebook okrem leteniek pridáva aj sociálny obsah Okrem tipov na letenky Michalovi funguje na Facebooku aj rôzny virálny obsah – videá, obrázky, ankety

 

Boostuješ príspevky, ktoré na Facebooku uverejníš?

Iba niektoré. Denne dáme von 3 až 5 príspevkov. Ak by sme mali všetko boostovať, bolo by to drahé. Boostujeme skôr také top veci, čo majú potenciál aj vysokého organického dosahu.

My máme, naštastie, celkom dobrý organický dosah na Facebooku.

Ak by som mal však Facebook stránku s nízkym počtom fanúšikov a slabým dosahom, určite by som boostoval. A ak by som mal pár príspevkov, tak pokojne aj všetky. S tým, že by som ich čo najlepšie zacielil.

 

Máš z FB stránky aj reálne konverzie? Vieš si dohľadať, že ktoré konverzie prišli z ktorého kanálu?

Toto je trošku komplikovanejšie odsledovať. Viem to do istej miery odhadnúť. Konverzný pomer z Facebooku nie je najvyšší v porovnaní s inými kanálmi.

Z Facebooku je veľká miera návštevnosti, takzvaní “klikači”. Nič reálne nehľadájú a neriešia nejakú potrebu, no vidia zauímavý post na Facebooku, tak kliknú pozrú a odídu.

Zatiaľ čo z organiky chodia ľudia čo aktívne niečo hľadajú a riešia. Na druhú stranu nám ale Facebook do veľkej miery pomáha budovať povedomie.

 

Kto sa ti stará o Facebook, ty či niekto iný? Koľko statusov tam denne dávate a koľko času tomu venujete?

O Facebook sa stará kolega Miro Fitoš, ktorý píše aj značnú časť obsahu, a ja. Máme to podelené a máme zadefinovanú kultúru a štýl komunikácie. Celkovo to nezaberie veľa času.

 

Máš pre FB aj nejakú stratégiu alebo mesačný plán?

Nemáme žiadne písané plány dopredu. To, čo publikujeme o letenkách sa mení každý deň. Máme ale zadefinované ako komunikovať, čo komunikovať a čo nekomunikovať. Aké druhy príspevkov a v akom pomere a podobne.  

Robievam si analýzy, aký obsah funguje. Či už z Facebook štatistík alebo z Google Analytics podľa návštevnosti článkov z Facebooku. Podľa toho vieme, čo funguje viac a čo menej a vieme tomu prispôsobovať obsah alebo formu budúcich príspevkov.

Michal sleduje, aký obsah na Facebooku funguje a aký nie Michal si sleduje, aký obsah na Facebooku funguje a aký nie

 

Používaš pre Facebook stránku nejaký nástroj alebo to všetko riešiš priamo cez ich rozhranie?

Nepoužívam žiadne nástroje, všetko robíme cez Facebook. Taktiež nepoužívame žiadne nástroje na automatickú publikáciu článkov na Facebooku priamo z webu.

Neplánujem ani publikáciu príspevkov na dlhšie ako deň dopredu, pretože naše prostredie je veľmi premenlivé.

Príklad prečo nie: Dajme tomu, že naplánujem príspevok na týždeň dopredu o výlete do Turecka. Medzičasom sa v Turecku zhorší situácia a sú toho plné noviny. A mne sa publikuje automaticky článok o tom, ako je super ísť do Turecka. Dávame si pozor na to, aby sme nechŕlili hocijaký obsah. Musíme byť veľmi aktuálni.

 

Z akého dôvodu si rozbehol aj FB skupinu Letenky za babku PLUS? Skupina má už teraz 18 000 členov a rastie ďalej, takže asi to bolo dobré rozhodnutie.

Pôvodne preto, že sme mali veľa rýchlych tipov, ktoré sme nemali spísané v článkoch. Chceli sme do skupiny pridávať tipy, ktoré niekoho zaujmú, ale buď sa to nestíha spracovať do článku alebo to je len niečo menej formálne.

Skupina je unikátna v tom, že je viac komunitná. Aj preto sa asi volá skupina. 🙂 Môžu tam pridávať príspevky aj užívatelia. Aj keď na príspevky od užívateľov sme vytvorili ešte jednu skupinu. Najzaujímavejšie ale je, že tam môžete ukázať vlastnú tvár a komunikovať pod svojím menom a nie len pod menom stránky.

Je to osobnejšie, dôveryhodnejšie a ľudia radšej komunikujú s osobou ako s anonymnou stránkou.

Druhá vec, prečo sme skupinu začali viac propagovať bol strach. 🙂 Prišiel október 2017 a s ním aj Facebook prieskumník. Nikto netušil, čo sa bude diať, aký to bude mať vplyv na organický dosah Facebook príspevkov a či je to stále riešenie alebo iba dočasný test.

Mesiac predtým navyše Google prišiel s “Google Flights”, ktoré zaberú strašne veľa priestoru vo výsledkoch vyhľadávania na Googli a úplne vytlačia výsledky o letenkách. Na mobiloch ani nehovorím. Čiže na jeseň prišli dve veľké rany pre letenkové weby.

letenky do londýna Google Flights zaberie väčšinu vyhľadávania

Skupiny sa javili ako dobrý doplnok, ktorý má lepší dosah ako Facebook stránka.

 

 

Zaujíma ma, ake sú hlavné rozdiely medzi stránkou a skupinou na Facebooku? Ja mám skúsenosti iba so stránkou. Dávaš na stránku a do skupiny iné typy príspevkov?

Myslím, že na toto som odpovedal v predchádzajucej otázke.

Väčšina príspevkov je iná ako na stránke a rovnaké sú iba top akcie. Každá sociálna sieť alebo kanál by mal mať do značnej miery iný obsah. Aký by mal inak pre ľudí zmysel sledovať ma na rôznych sietiach?

Skupina je narozdiel od stránky dobrá na diskutovanie. Z môjho vypozorovania, ľudia viac diskutujú v skupine s reálnou osobou ako na stránke. Zároveň tam fanúšikovia môžu pridať postrehy a otázky, a ty im ich môžeš ako autorita v obore zodpovedať pod svojím menom.

Ďalšia výhoda stránok, ktorú my nevyužívame, je možnosť uzamknúť skupinu a pustiť tam iba členov na základe nejakých privilégií. Takzvané prémiové skupiny iba pre tých, čo si kúpia váš ebook. Alebo iba pre tých, ktorí odoberajú váš obsah a podobne. Tam potom môžete osobne odpovedať, pridávať prémiový obsah pre členov a podobne.

 

O ktoré letenky majú Slováci najväčší záujem?

O tie najlacnejšie alebo o tie najzaujímavejšie. Najlacnejšie napríklad letenka za 5 €.

My si však musíme dávať pozor a nepublikovať hocijaké clickbaitové, zdanlivo lacné letenky a poslať ľudí napríklad na pochybného predajcu. Alebo lacnú letenku, ale odlet z Bruselu, kde s cestou do Bruselu a so zmenou letiska v Bruseli zaplatíte viac ako z Viedne a podobne. Snažíme sa to s čo najlepším vedomím eliminovať a upozorňovať na možné nevýhody letenky.

Ak mám hovoriť o mestách, tak je to klasicky Barcelona, Miláno, Londýn, Paríž, Porto, Lisabon.

Potom letné destinácie ako Sardínia, Santorini a rôzne grécke ostrovy.

Z exotiky je to Bali, Srí Lanka, Thajsko, Zanzibar, Maldivy, Seychely. V USA to je New York, Miami, San Francisco.

Z prieskumu, kde nám odpovedalo 1200 ľudí, vyšiel tento rebríček miest v Európe:

  1. Barcelona
  2. Rím
  3. Londýn
  4. Paríž
  5. Praha
  6. Amsterdam
  7. Lisabon
  8. Porto
  9. Kodaň
  10. Budapešť

 

Posledná otázka, Michal. Aké máš plány s projektom Letenkyzababku pre rok 2018? Prezraď nám aspoň jeden cieľ, ktorý si si s webom dal.

Je ich viac. Prvý je úspešne dokončiť nový web v prvom polroku. Ten by mal byť veľmi zaujímavý a aj so zaujímavými novými funkciami. S tým súvisi aj veľa potrebného nového obsahu, ktorý bude nová štruktúra webu vyžadovať. Čiže nás čaká “obsahokalypsa” 🙂

Takto vyzerá aktuálna verzia stránky Letenky za babku - tešíme sa na výsledok redizajnu Takto vyzerá aktuálna verzia stránky Letenky za babku – tešíme sa na výsledok redizajnu 🙂

Druhý je odkomunikovať nový web, ktorý bude v podstate aj dizajnový rebranding s novými funkciami a naučiť ľudí ich využívať. A potom sa púšťam do nových vecí, ktoré je ešte skoro prezdrádzať.

 

Ďakujem za rozhovor!

 

Tak čo, preferujete skupiny alebo stránky? Ako získavate fanúšikov na Fac febooku? Podeľte sa so skúsenosťami na Facebooku do komentárov 🙂 

4.5/5 - (8 votes)

Comments

  1. Čao Peter. Díky za zajímavý rozhovor, jako vždy!

    Malá poznámka: hůře se to čte na mobilu, protože se obrázky nepřizpůsobí šířce viewportu a je z nich vidět jen levá půlka. (Android 7, Chrome)

  2. Ahoj Peter, dik za dalsi super rozhovor 🙂 Nedavno som narazil na tvoj blog a musim povedat, ze som si spatne precital skoro vsetky tvoje clanky a rozhovory a dost ma motivuju. Sice sa vobec nevenujem affilu (zatial), ale vo volnom case ma bavi rozbiehat moj cestovatelsky blog (skor ako hobby) a taketo clanky ma motivuju sa tomu vzdy povenovat trochu aktivnejsie 🙂 Drz sa!

  3. Veľmi pekný rozhovor!

  4. Zaujímavý rozhovor 🙂 Osobne preferujem FB stránky, no je pravda, že skupiny sú osobnejšie a lepšie sa v nich diskutuje s komunitou. Záleží možno, aký účel sa tým sleduje, čo sa má konkrétnou stránkou/skupinou dosiahnuť. Držím palce

Trackbacks

  1. […] a je to rozhovor s Michalom (z webu Letenky za babku), kde okrem iného rozoberajú najmä dilemu Page vs Group (a preto je možné, možné, že v budúcnosti vznikne aj skupina spojená s mojím […]

  2. […] a je to rozhovor s Michalom (z webu Letenky za babku), kde okrem iného rozoberajú najmä dilemu Page vs Group na Facebooku. Výsledkom tohto článku je, že okrem Facebookovej stránky s článkami, […]

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.