V minulom článku som napísal pár slov o landing page a dnes s touto témou budeme pokračovať. Zvolil som trochu netradičný formát článku a tým je analýza použiteľnosti od UX špecialistu Jana Kvasničku.
O spoluautorovi článku :
Honza sa zaoberá UX, použiteľnosťou webu, zvyšovaním konverzných pomerov a návrhmi, tvorbou a testovaním webových aplikácií. Spolupracuje s poprednými spoločnosťami, akými sú napríklad Pilulka.cz, Vašečočky.cz alebo Zľavy.sme.sk.
V článku postupne rozoberiem všetky prvky na podstránke a presne napíšem, čo je na nich podľa Honzy zle.
Pre zdieľaný projekt sme použili aplikáciu Invisionapp, ktorá je veľmi šikovná a stojí za vyskúšanie.
TIP : Honza s Pavlom Ungrom robia v najbližších týždňoch kurz s názvom seoux naprieč celým Slovenskom. Ak chcete do hĺbky pochopiť SEO a UX, určite na tento kurz zájdite. Cena je viac, než prívetivá 🙂 Ešte tam pár voľných miest ostalo.
Landing page – hodnotenie použiteľnosti – CHYBY a NÁPADY
1. CHYBA : Žiadne logo
Na landing page mi chýbalo logo, na čo ma Honza upozornil. Uznávam, že toto je veľká chyba 🙂
Logo buduje dôveryhodnosť, zapamätateľnosť a vytvára asociácie na dané téma.
2. CHYBA : Slabá práca s emóciami
Chýbajú texty, ktoré budú pracovať s emóciami návštevníkov. Rozhodol som sa preto pridať podtitulok „3 jednoduché kroky k získaniu jedálničku“ vedľa objednávkového formulára.
3. CHYBA : Nejednotné texty
Nikde píšem o získaní jedálničku, inde zase o objednávke k výživovému poradcovi. Návštevník v tom má zmätok. Zmenil som nadpis na „Objednajte sa k výživovému poradcovi už dnes!“ a v podnadpise som vysvetlil, že získajú podrobný jedálniček na mieru.
Treba sa zamerať na jednu hlavnú konverziu, nie kúskovať. Ja to mám ešte stále zle. Musím nad tým viac porozmýšľať a opraviť to.
4. CHYBA : Zlý formulár
Vo formulár nejde spoznať, ktoré polia sú povinné. Tiež nie je jasné, ako bude klient kontaktovaný, či e-mailom alebo telefónom. Toto ale rieši inzerent, takže tu nič nevymyslíme.
5. CHYBA : Text v tlačítku
Honza si myslí, že „Odoslať nezáväznú žiadosť“ bude lepší text pre CTA ako „Objednať sa na konzultáciu“. Odôvodňuje to tým, že to pre ľudí nie je tak záväzné, ako objednávka na konzultáciu. Zmenil som to, uvidíme 🙂
6. CHYBA : Zle vysvetlená garancia
Máme síce garanciu vrátenia peňazí, ale nikde nie je napísané, akých 🙂 Treba to návštevníkovi vysvetliť. Pridal som informáciu o cene do garancie aj do 3 krokov k jedálničku.
7. CHYBA : Nepoznáme obavy cieľovej skupiny
Aké obavy majú ľudia, ktorí chcú využiť služby výživového poradenstva? Čo ich trápi? Čoho sa boja? Mali by sme si to niekde napísať a následne to uviesť aj na landing page.
8. CHYBA : Väčšie obrázky
4 malé obrázky nevyvolávajú toľko emócií ako 2-3 väčšie, preto som tam dal iba tri a zväčšil ich. Tiež nám pri obrázkoch chýbal nadpis, čo som opravil.
9. CHYBA : Chýba nám nadpis k jednotlivým prvkom
Nemôžeme iba tak vybafnúť na ľudí s printscreenami komentárov na Facebooku. Treba presne pomenovať, čo tieto komentáre znamenajú. Pridal som preto nadpis, ktorý vystihuje, o čom printscreeny z Facebooku sú.
10. CHYBA : Rôzne farby tlačidiel na webe
Na podstránke máme 2 tlačidlá – jedno na odoslanie formulára a druhé na prejdenie k formuláru. Obidva by mali byť podľa Honzu v rovnakej farbe.
Jednotná farba v návštevníkovi evokuje rovnakú funkciu a je to jednoznačná konverzná farba.
Zmenil som farbu spodného buttonu na červenú.
11. CHYBA : Chýba pätička (footer)
Je dobre, ak je po celom webe jednotná pätička. Zvyšuje to dôveryhodnosť a ľudia webu viac veria. My sme ale trochu obmedzení technikou, do OptimizePressu neviem dať pätičku z webu. Takže sorry Honzo, ale v tomto ťa neposlúchnem 😀
12. CHYBA : Slabá práca s emóciami (znovu!)
Na konci landing page by znovu mala byť výzva, ktorá bude pracovať s emóciami. Väčšina návštevníkov totižto scrolluje až úplne dole a potom sa rozhodnú čo ďalej.
Pridal som tam titulok nad button s textom „Na čo ešte čakáte? Zmeňte svoj život už dnes.“ Samozrejme to budem testovať, toto ma napadlo iba tak v rýchlosti…
13. NÁPAD : Otestovanie live chatu
Honza navrhol otestovať live chat, čo vôbec nie je zlý nápad! Nasadím, vyskúšam, uvidím 🙂 Pomôže nám to získať dôležitý feedback od návštevníkov podstránky.
14. NÁPAD : Otestovať tzv. emočný marketing
No dobre, priznávam, výraz „emočný marketing“ počujem prvý krát 🙂
Veľmi dobre s týmto typom marketingu pracuje napríklad Booking.com, cez ktorý keď si objednávam hotel, tak skutočne ten stres cítim 😀 Ide o tie vyskakujúce okná, ktoré vám hlásia, koľko ľudí je na stránke, koľko ľudí si pozerá hotel, kedy sa spravila posledná rezervácia… Ak by sme to vyriešili technicky, bolo by zaujímave to otestovať 🙂
15. CHYBA : Chýba copyright na zvýšenie dôveryhodnosti
Copyright zvyšuje dôveryhodnosť, hlavne ak je v ňom nejaký zaujímavý rok 🙂 Vždy sa snažte, aby bol rok v copyrighte aktuálny, ani by ste neverili, koľko ľudí dokáže odradiť od nákupu na webe neaktuálny rok v pätičke (tu mal byť odkaz na štúdiu, ktorá to dokazuje, ale nevedel som ju nájsť :)).
16. NÁPAD : Otestovať vplyv odborníka
Honza navrhol otestovať vplyv odborníka na webe. Podľa mňa super nápad, iba musím vymyslieť, ako to na podstránku implementovať a následne to otestovať.
Zhrnutie a výsledky
Aspoň vidíte, koľko vecí sa dá testovať na tak jednoduchej landing page. Zmenenú a upravenú podstránku nájdete tu, zatiaľ vyzerá, že úpravy pomohli.
Takto vyzerá stránka pred a po :
Treba predovšetkým pracovať s emóciami a návštevník by mal vždy vedieť, čo získa po vyplnení formuláru, prípadne objednávky.
VÝSLEDKY :
Nový formulár je nasadený na webe krátko (pár dní), ALE napríklad konverzný pomer z Google PPC sa zvýšil takmer na dvojnásobok, z 2,8 % až na 5,2 %. Ak to takto bude pokračovať, náklady na jednu konverziu budú výrazne nižšie ako doteraz. A my viac zarobíme 🙂
Verím, že tento článok pomôže aj skúsenejším internetovým podnikateľom. Mne osobne dala Honzova analýza veľa know-how, ktoré následne využijem aj pri ďalších projektoch.
Ďakujem Honza za super analýzu použiteľnosti!
Tak čo, našli ste sa v niektorých chybách aj vy? 🙂
Toto je mini reality show webového projektu, s ktorým sa za 365 dní pokúsim prekročiť hranicu čistého zisku 1 000 € mesačne. Začínam 15.03.2015.
- 23. časť - Facebook retargeting : kompletný návod
- 22. časť - Landing page : analýza použiteľnosti
- 21. časť - Landing page : čo by na nej nemalo chýbať?
- 20. časť - Google AdWords : nastavenie a stratégia
- 19. časť - Zvyšujeme zisk pomocou nových affiliate kampaní
- 18. časť - CASE STUDY: stratégia pre získanie 500 e-mailov za 30 dní
- 17. časť - ROZHOVOR: analýza e-mailovej stratégie špecialistom
- 16. časť - E-mailový marketing : stratégia a automatizácia
- 15. časť - Začíname s e-mailovým marketingom
- 14. časť - Linkbuilding II : konkrétne spätné odkazy, ktoré som získal
- 13. časť - Linkbuilding : začíname získavať spätné odkazy
- 12. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke III
- 11. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke II
- 10. časť - SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke I
- 9. časť - Ako sa darí projektu 2 mesiace po spustení?
- 8. časť - Meranie konverzií a vyhodnocovanie kampaní
- 7. časť - Checklist - na čo nezabudnúť pred spustením webu?
- 6. časť - WordPress šablóna alebo grafika na mieru?
- 5. časť - 7 dôležitých prvkov pre Váš web
- 4. časť - 10 základných WordPress pluginov
- 3. časť - Doména, hosting a WordPress
- 2. časť - Analýza kľúčových slov
- 1. časť - Hľadáme affiliate kampaň
Konverzní poměr přes 5% už je velmi dobrý.
Jinak moc pěkné zhodnocení landing page.
Viem o landing pages, ktoré majú konverzný pomer 40% na registráciu 🙂
super článek
Ďakujem!
bolo by tie veci testovat postupne 🙂 Mozno si nieco zmenil, co ti ubralo konverzny pomer, nieco extremne zvysilo. Vysledok parada, ale mozno by bolo fajn to „rozpitvat“ hoci chapem, ze tam tych kovenrzii asi nie je uplne tak vela, aby to bolo reprezentativne.
Je to presne tak ako píšeš, 1. treba AB testovať, čiže vždy testovať jeden prvok, 2. nemám na to čas, počet konverzií ani návštevnosť 🙂 Ale začínam aj s tým…
Peto, ten konverzny pomer je z trafficu na celom webe, alebo to zanmena, ze ak sa 100 ludi preklikne na LP tak 5 z nich to vyplni pri novej verzii.
Nie, Google Analytics to berie z celkovej návštevnosti z PPCčiek, proste to ráta zo sessions. A niektoré reklamy cielia napríklad na podstránku s referenciami.
tohle je moc hezký článek 🙂 Škoda, že to nenabízíte jako placenou službu, hned bych věděl o zákazníkáh pro využití 🙂
Petře, nemyslel to v bodě 15 Honza právě naopak s tím rokem?
Čili nesnažit se mít tam aktuální rok, ale rok od kdy je web na trhu?
Pro budování důvěryhodnosti je myslím lepší, když zákazník uvidí, že služba už pár let funguje.
Ideální by podle mě bylo něco jako © 2013-2016
Ten rok tam pred tým vôbec nebol, takže nemyslel. Skôr som to asi zle napísal na blogu 🙂 Ja som skôr písal, že pôsobí dosť nedôveryhodne keď je ten rok neaktuálny..
Ahoj, urcite by to chtelo dalsi update. Stranka vypada zase nejak jinak, takze co konverzni pomer a zisky?:-D