Ako sa zarába online teraz a pred 10 rokmi (ROZHOVOR)

Igor Bajsic, SEO rockstar, digitálny nomád a veľmi skúsený internetový podnikateľ, ktorý za posledných 10 rokov založil viac ako 1000 webov. Narazili sme na seba online cez jednu Facebookovú skupinu o online marketingu a Igor súhlasil s rozhovorom. 

Budeme hovoriť o SEO, affiliate marketingu a AdSense.

Zarábanie peňazí dnes a o 10 rokov skôr

Rozhodne odporúčam vypočuť si tento podcast, v ktorom s ním urobili rozhovor Empire Flippers. Skvelá vec!!!

Som rád, že môžem predstaviť PRVÉHO zahraničného hosťa na svojom blogu, Igora Bajsića:

FOR ENGLISH (ORIGINAL) VERSION of the Interview, click here

ROZHOVOR s Igorom o zarábaní na internete, SEO, affiliate marketingu a budovaniu internetového príjmu

OTÁZKA: Igor, ďakujem, že si si našiel čas na tento rozhovor vo svojom, predpokladám, veľmi bláznivom časovom pláne 🙂

Igor Bajsić

Žiadny problém Peter, som rád, že som tu.

V poslednej dobe je to dosť bláznivé, ale tak funguje SEO svet 😀 Vždy je skvelé spojiť sa s inými SEO expertmi po celom svete, takže ďakujem za to, že tu môžem byť.

 

 

OTÁZKA: Poďme sa ponoriť do tvojich online vecí, ktoré naozaj vtedy fungovali. Vo svojom podcaste si spomenul, že si najprv začal s Clickbank. Čo si propagoval a ako si získal návštevnosť na svojej webstránke?

Oh môj bože, toto ma privádza k začiatkom, kedy sme robili všetko a čokoľvek, aby sme získali predaj.

Áno, začal som s AdSense a affiliate vecami (väčšinou od clickbank), a prvé veci, ktoré som propagoval cez clickbank bol návod pre hru Mafia Wars, ktorá bola vtedy veľmi obľúbenou hrou na Facebooku. Propagoval som cheat guide pre Mafia Wars za 28 $, z čoho som dostal 14 $ za každý predaj.

Ako som to propagoval?

Doslova spamovaním vo všetkých Facebookových skupinách s názvom „pridaj si ma na mafia wars“.

Bolo to vážne jednoduché. Ľudia potrebovali, aby ich sledovali iní ľudia, tak žiadali o „pridania“ a bol to chaos so 100 komentármi za minútu s obsahom „pridaj si ma na mafia wars“, „pridaj si ma, mám 1000 ľudí v mojej mafii“, atď. Mal som otvorených okolo 10 kariet 10 skupín a len som pridával „Chceš sa dostať na vyšší level rýchlejšie blablabla“ a zakaždým sa niekto chytil a ja som získal predaj.

Čoskoro som zistil, že toto nebude fungovať dlho, tak som si našiel niekoho z Odesk (dnešný Upwork), aby to robil za 1,5 $ na hodinu 😀 Moje účty sa však rýchlo zaplnili, ale stále som z tohto predaja zarábal cez 500$ 😀

Neskôr som urobil to isté s Farmville Cheat Guides, nerobil som však pre tieto dva produkty žiadne SEO.

Farmville, jedna z hier na Facebooku, ktorá priniesla Igorovi prvé affiliate zárobky, zdroj: Flickr.com

O pár rokov neskôr som začal robiť experimenty na YouTube a propagoval som hazardný produkt s názvom niečo ako „100% víťazi“, kde používali hazardnú arbitráž na získanie 100% stávky. V podstate, predávanie softvéru, z ktorého som dostal 125$ províziu za každý predaj.

Urobil som výskum kľúčových slov a zistil som, že by som sa mohol zaradiť vo vyhľadávaní s vecami ako „tipy na stávkovanie na tenis“ atď. Ak pôjdete dnes na YouTube a napíšete „tennis betting tips“, stále som na 1-3 pozícii, väčšinou #1 a stále to má na Google 9900 vyhľadávaní za mesiac.

Vtedy som bol tiež na prvej stránke Google a dostal som približne 5-6 provízií predtým než prestali produkt predávať.

Použil som len 3 fiverr gigs, aby sa dostali do vyhľadávania a stále je to #1 aj o viac než 6 rokov neskôr 🙂

 

OTÁZKA: Po clickbank si naskočil na Google AdSense, pravda? Môžeš nám ukázať nejaký príklad AdSense stránky, ktorú si vtedy vytvoril?

Vlastne som robil oboje, clickbank a SEO pre AdSense v rovnakom čase. Moje stránky vyzerali strašne a boli vytvorené s „Artisteer“ vo WordPresse. Išiel som do archívov, aby som sa pokúsil nájsť screenshot, ale všetky stránky nemajú žiadne CSS a ja som si len ťažko mohol spomenúť na niektorú z dlhých domén, ktoré sme použili.

Ale v podstate boli všetky rovnaké. Každá mala:

  • 3-5 článkov (väčšinou nízkej kvality) súvisiace s hlavným a 3 dlhými kľúčovými slovami
  • 3 reklamné boxy
  • nič viac 🙂

Mali sme na nich šialenú mieru preklikov, a to 35-40% pri priemernej cene 0,2-0,25 $ za klik.

Škoda, že vám nemôžem ukázať, ako zle v skutočnosti vyzerali.

Vždy sme používali domény s čiastočnou zhodou, ktoré nám tiež 2 krát spôsobili ťažkosti, keď nás chceli žalovať za porušenie ich ochrannej známky. Preto sme im museli doménu odovzdať.

Jedna z týchto domén bola v rebríčku hodnotená ako #3 pre 1 500 000 presných vyhľadávaní za frázu mesiaca a priniesla iba samotný 5-číselný pasívny príjem 🙁 Bol to smutný deň.

 

OTÁZKA: Ako si našiel ziskové kľúčové slova a aká bola tvoja stratégia na zlepšenie pozície vo vyhľadávaní Google?

Vtedy sme použili nástroj Market Samurai na určenie konkurencie a nástroj pre kľúčové slová od Google (dnešný Keyword Planner). Tieto samotné dva nástroje nám dali aspekt nízkej konkurencie, ale pokiaľ ide o získanie samotných kľúčových slov, zvyčajne sme robili reverzné inžinierstvo, ktoré ešte dnes stále robím.

Takže sme v podstate išli na stránky ako hubpages.com, squidoo.com (teraz už patrí hubpages), ezinearticles.com atď.,  a hľadali sme affiliate a iné AdSense veci. Boli to staré siete súkromných blogov, z ktorých sme získali do follow spätné odkazy, takže sme nikdy nekupovali žiadne domény na odkazy.

hubpages.com - jedna zo stránok, kde Igor publikoval svoje články s cieľom získať spätné odkazy hubpages.com – jedna zo stránok, kde Igor publikoval svoje články s cieľom získať spätné odkazy

Chýbajú mi tie dni…

Takže áno, jedna vec viedla k ďalšej a mali sme viac kľúčových slov, pre ktoré sme mohli kúpiť domény. Nakúpili sme ich stovky a naši copywriteri pokračovali v písaní nízkokvalitného a lacného obsahu, aby sme ho na stránky pridali.

Na naše spätné odkazy sme použili o niečo drahších copywriterov, pretože Hubpages a Squidoo boli monitorované administrátormi a museli sme prejsť určitými testami kvality (žiadny obsah nízkej kvality). Ale urobili trik.

Zvyčajne to zabralo 3-5 odkazov (max. 10) pre zaradenie kľúčových slov v rebríčku na prvej strane. Niekedy nás samotný EMD (tzv. exact match domain) dostal do rebríčka na prvej strane.

Najrýchlejšie peniaze, aké sme kedy zarobili boli so stránkou s názvom faithshoesuk.co.uk (nepamätám si už presne, no niečo takéto).

Fráza „faith shoes“ bola vyhľadávaná 90 000 krát za mesiac. Spoločnosť skrachovala, ale ľudia ich stále vyhľadávali. Neexistovala žiadna oficiálna stránka, tak sme jednu urobili 🙂 No bez topánok, len reklamy.

Za prvý DEŇ sme zarobili 19$ bez akýchkoľvek spätných odkazov. #zábavnéčasy

 

OTÁZKA: Pamätáš si na svoj najlepší mesiac, v ktorom si zarobil s AdSense a koľko to bolo?

Nemôžem si spomenúť na môj najlepší mesiac, ale spomínam si, že sme sa s AdSense priblížili k 4 cifernému obratu za DEŇ na našom vrchole. Spočítajte si to 🙂

 

OTÁZKA: Povedz nám, prosím, niečo o treste od Google, ktorý si dostal a ako si sa vtedy ráno cítil, keď si to zistil?

Ráno? Kráčal som domov do svojho bytu opitý, pretože som mal narodeniny. Je to ako narodeninový darček?! Vždy som si pozeral svoje AdSense zárobky 3-4 krát za deň (áno, bol som závislý) a keď som videl očami, že „Váš Google Adsense účet bol zablokovaný“, tak som vytriezvel dosť rýchlo.

Nielenže sme nedostali aktuálne mesačné zárobky, ale tiež sme nedostali zárobky za posledné mesiace. Žil som ako keby to bolo navždy, takže šetrenie a investovanie bolo rozhodne prvou vecou, ktorú som mal na mysli. Ešteže som mal 2 oddelené účty pre AdSense, ale bolo to len 5-10 % z toho, čo sme zarábali.

Cítil som sa hrozne.

Ale nie som prekvapený, že sme na to narazili. Nevedeli sme, čo robíme, len sme vedeli, že to fungovalo, tak sme do toho priliali viac benzínu a nechali horieť čo najvyššie.

Jeden účet na hosting, jeden účet na analytiku, jeden štýl stránky… Všetko, čo by ste NEMALI robiť sme my urobili. Ale bola to pekelná jazda.

 

OTÁZKA: Čo bolo ďalším krokom na tvojej ceste zarábania peňazí? Affiliate marketing? O akú oblasť si sa najviac zaujímal a prečo? Ako si overil oblasť do ktorej si vstúpil?

Po krachu AdSense v roku 2011 som si vyhradil nejaký čas (6-12 mesiacov) a snažil som sa urobiť niečo veľké v oblasti affiliate propagovaním doplnkov pre bojové umenia (boxovacie vrecia, rukavice, atď.) cez hubpages, squidoo a zopár html stránok, ktoré som predtým vytvoril. Sám som o tom vedel veľa a mohol som písať články. Fungovalo to, ale prinieslo mi to okolo 1-2 tisíc za mesiac spolu s AdSense, ktoré stále zarábalo, ale pomaly klesalo smerom k nule.

Pomaly som strácal nádej pre affiliate provízie, pretože boli skutočne nízke a moja priateľka mi navrhla prejsť na agentúru pre klientov.

V roku 2013 som založil SEOPRO.si, ktoré stále funguje, no len pre slovinských zákazníkov, čo bolo veľkou chybou. Držal som sa teórie „buď najväčšou rybou v malom rybníku“, čo mi prinieslo 20-30 hlavných klientov a nemal som žiadny čas na inú prácu. Mal som veľa nápadov na pasívne príjmy a chcel som sa vrátiť k affiliate, ale musel som sa venovať klientom. 

Igorova agentúra SEOPRO Igorova agentúra SEOPRO

                                                                                                             

Bolo tomu tak donedávna, ale pred 6 mesiacmi som prešiel naplno na medzinárodných klientov. Výsledkom boli 5x vyššie ceny ľahko dosiahnuté s 5x menej ťažkosťami a 500x viac zdrojmi k dispozícii.

 

OTÁZKA: Teraz riadiš svoju vlastnú SEO agentúru. Aké 3 typy odkazov získavaš pre klientov, aby si ich dostal vyššie vo vyhľadávaní? Podeľ sa o nejaké know-how. 🙂

Ako som spomenul predtým, máme teraz agentúru, kde robíme veľa linkbuildingu.

Pre slovinských klientov, ktorí sú stále so mnou používam vlastnú sieť súkromných blogov, čo funguje a vždy fungovalo celkom dobre. Na tento samotný účel mám okolo 100+ domén a tiež partnerstvo s 2 decentnými SSB a sieťou s 500 doménami.

Pre medzinárodných klientov cena a kvalita stúpa a outreach robíme manuálne s interným tímom (z partnerskej agentúry, kde som projektovým manažérom), ako aj platené outreach odkazy a umiestnenie odkazov. Takže hľadáme skutočné stránky so skutočnou návštevnosťou, ktoré blízko súvisia s našimi produktami a službami.

Tiež robím online reputation management, kde to môžeme roztočiť a použiť viac grey hat/black hat SEO s webmi 2.0, do follow komentáre, adresáre, social stacks, atď. Keďže väčšinou cielime na veľké stránky ako Twitter, Facebook, LinkedIn, atď., nerobí to veľký rozdiel odkiaľ odkazy prichádzajú a koľko ich tam je. Napriek tomu sa stále pozorne pozeráme na pomer anchor textov, ako aj na to, aby sme neprešli cez palubu s 10 000 odkazmi GSA vecí za deň (nepoužívame to).

 

OTÁZKA: Zatiaľ čo pracuješ online, tak cestuješ po svete. Si viac alebo menej produktívny na cestách? Pracuješ z coworkingov alebo ako udržiavaš svoju produktivitu a firmu?

Cestujem, ale nie tak moc, aby som sa nazýval digitálnym nomádom.

Pracoval som v coworkingu s mojím stolom 2 a pol roka, ale rozhodol som sa, že nakoniec to nie je pre mňa. Bolo tam veľa rušivých momentov, takže teraz mám vlastnú kanceláriu, kde robím skutočnú prácu v pokoji. Čokoľvek experimentálne/zábavné, o čo sa snažím, vrátane čítania SEO noviniek, účasť vo Facebookových skupinách, Skype hovory so SEO kolegami, atď., tak väčšinou robím cez počítač z domu. Moja kancelária je pracovný priestor, nie oddychová zóna.

Nie som veľmi produktívny v kaviarňach. Odpovede na jeden, dva e-maily sú v poriadku, ale som dosť vysoký (199 cm), tak zvyčajne každé kreslo/pohovka/stôl je za minútu menšie a už nemôžem potom dlho sedieť na jednom mieste, takže 2-3 hodiny je pre mňa maximálna doba.

 

OTÁZKA: Riadenie SEO agentúry vs. pasívny príjem z affiliate alebo AdSense, ako by si to porovnal? Cítiš, že máš skutočný biznis s agentúrou a klientmi v porovnaní s AdSense, kde ťa môžu kedykoľvek zablokovať?

Som rád, že si sa to opýtal. Klienti a agentúra znejú profesionálnejšie, ale radšej by som vzal 10-tisíc z pasívneho príjmu s pár VA ako 10-tisíc klientskej práce.

V súčasnosti som v procese generovania leadov pre amerických klientov, pre seba, ako aj partnerskú spoločnosť (na oplátku za pravidelné %), takže vytváram lievik pasívneho príjmu, z ktorého by som chcel vytvoriť 30- 40% svojich celkových príjmov do konca roka.

Nikdy nenavrhujem, aby ste vkladali všetky vajcia do jedného košíka, ale nikdy sa nesnažím mať príliš veľa košíkov, pretože sa budete rozrastať veľmi pomaly a nič nedosiahnete.

Choďte do max. 1-3 segmentov a majte dobré systémy, ktoré vám budú pomáhať. Spolupracujte s ľuďmi, inak sa ponoríte do bezvýznamnej práce a úloh. 

 

OTÁZKA: Bez ktorých TOP 5 nástrojov nemôžeš robiť online biznis?

Úprimne, nepoužívam toľko nástrojov, ale ak by som mal vybrať (v poradí podľa dôležitosti):

    • Ahrefs – najlepší nástroj pre SEO
    • Zoho docs – alternatíva Google dokumentov
    • Mailshake – na cold email outreach
    • LinkedIn + VA <- nie je to nástroj, ale najlepšia kombinácia na kvalitné leady so skvelými priamymi informáciami
    • Slack – na komunikáciu s klientmi a partnermi

 

OTÁZKA: Aké je tvoje obľúbené životné motto a prečo?

Nemám konkrétny citát, ktorý ma uchvátil viac než akýkoľvek iný. Mám viacero motivačných citátov nad svojimi obrazovkami v kancelárii (viď obrázok nižšie).

Citáty Igora Citáty Igora v jeho kancelárii

Ale, ak by som si mal vybrať, povedal by som „Čo robím v živote, ozýva sa vo večnosti“ z filmu Gladiátor. Len ako pripomienka urobiť niečo, čo stojí za váš život, nielen … prežívať ho.

 

Ďakujem Igor za super rozhovor! 

 

Tak čo myslíte, je jednoduchšie zarábať na internete teraz alebo 5-10 rokov dozadu? Podeľte sa o svoju skúsenosť aj vy 🙂

4.5/5 - (22 votes)

Comments

  1. Výborný článok. Motivačné.

  2. O 10 rokov si povieme že „Pred 10timi rokmi bolo aké jednoduché zarábanie na internete“ a takto to pôjde dokolečka 😉

  3. Inšpiratívny rozhovor 🙂

  4. Ty citáty v kanceláři sou super!

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.