E-mailový marketing pre pokročilých: „Svojich prvých 100 odberateľov môžeš mať za menej ako 24 hodín!“ (ROZHOVOR)

Ďalší super rozhovor je tu!

Rozhovor s Dominikom Harmanom je najdlhším článkom u mňa na blogu a má viac ako 3 000 slov. Je určený pre pokročilých.

Dominik je skutočný týpek čo sa e-mailingu týka a v rozhovore preberieme mimo iného… social proof, scarcity, rôzne automatizácie, segmentácie.. pretože e-mailový marketing je viac ako iba získať kontakt a poslať 5 e-mailov.

Poďme na to!

O e-mailovom marketingu pre skutočných profíkov: Rozhovor s Dominikom Harmanom

OTÁZKA: Ahoj Dominik, ďakujem, že si si našiel čas na rozhovor o e-mailovom marketingu, veľmi sa teším. Vieš sa nám v skratke predstaviť? Čomu sa venuješ, si freelancer alebo pracuješ niekde na full-time? Ako si sa k e-mailovému marketingu vôbec dostal?

Dominik HarmanNa stáži v Kolégiu Antona Neuwirtha som sa dostal k marketingu a komunikácii. Práve končím bakalárske štúdium politológie, no už 2 roky sa venujem marketingu. 

Venujem sa najmä e-mail marketingu a copywritingu.

Momentálne pracujem na čiastočný úväzok pre Digitalka.sk a mám nejakých klientov, pre ktorých robím ako freelancer. Okrem toho riadim internetový portál ŽilinaDnes, lokálne spravodajstvo o Žiline. Snažím sa písať aj osobný blog o blogovaní a etickom marketingu na Harmanis.sk. Pomáhal som aj pri iniciatíve za zrušenie Mečiarových amnestií SOMZA, ktorú sme do veľkej miery založili na e-mailoch.

OTÁZKA: E-maily, ktoré posielam komunite tohto blogu majú častokrát 60%-ný open rate (pomer tých, ktorí e-mail otvorili) a 10%-ný response rate (pomer tých, ktorí na e-mail odpovedali). Open rate bežného newsletteru firmy je v priemere 20-25% (zdroj) a Response rate takmer nulový. V čom si myslíš, že to je?

Tak to si frajer 🙂

Ale vážne, naozaj skvelé čísla. Ja sa tvárim ako expert, ale väčšina mojich e-mailov má okolo 50% open rate, takže si ma tromfol 🙂 Dostal som od teba niekoľko e-mailov a tu je niekoľko dôvodov, prečo sú podľa mňa tvoje OR a CTR také vysoké:

Open rate a click rate na kampaň, ktorú posielam návštevníkom blogu

Open rate a click rate na kampaň, ktorú posielam návštevníkom blogu. Zdroj: Drip.co (vlastná kampaň)

1. dôvod: e-mail vyzerá ako od reálneho človeka

Žiadne veľké reči, jednoduché vety a ľudský jazyk. To je prvá vec: písať ako človek, akoby si s niekým hovoril naživo.

2. dôvod: e-mail mi pristál v doručenej pošte

Teraz určite všetci “mágovia”, ktorých strašne ľúbim, začnú hovoriť o rôznych technologických postupoch, ako “oklamať” filtre na Gmaili, aby tvoja správa nešla do reklám.

Podľa mojich skúseností ide najmä o dve veci. Musíš mať kvalitné e-mailové adresy. V žiadnom prípade nekupovať databázy, ale zbierať kontakty na svojom webe. A aj pri zbere kontaktov ide o to, ako ich zbieraš – aký call-to-action pre nich máš, a teda či priťahuješ svoju cieľovku. Môžeš mať super konverziu, ale keď si tam naťaháš ľudí s inými záujmami, tak sú ti nafigu.

Druhá vec je double opt-in – človek musí po zadaní e-mailu ešte potvrdiť prihlásenie kliknutím v potvrdzovacom e-maile. Priznám sa, že ja double opt-in nepoužívam. Môj coach Bryan Harris mi raz povedal, že on v tom nevidí veľký rozdiel. So single opt-in dostaneš denne 4 adresy, s double opt-in 3 adresy, ktoré budú o niečo kvalitnejšie, ale v dlhodobom meradle nejde o veľký rozdiel. Tí, ktorých nezaujímaš sa po čase odhlásia aj tak.

3. dôvod: máš dobré subject lines

Napríklad táto zo včera: “Môžem Ťa poprosiť o láskavosť?” To znie ako normálny e-mail, na ktorý si minimálne kliknem a uvidím, čo je to zač.

Si podpísaný, tak viem, že mail prišiel od Petra Chodelku, nie od spoločnosti XY, prípadne od Ing. Mgr. pána Dôležitého. Je od Peťa, ktorý sa pýta, či ma môže poprosiť o láskavosť. Tak prečo by som ho neotvoril? 🙂

4. dôvod: jedno call-to-action na jeden e-mail

Zakomponovať call-to-action do tela e-mailu je zložitejšie. 

Preto som pripravil 3 šablóny s ukážkami, ktoré si môžu ľudia stiahnuť TU, spolu s mini-kurzom o email marketingu.

5. dôvod: nesnažíš sa mi nič predať hneď v prvom e-maile, ktorý od teba dostanem

Väčšina odberateľov nie je pripravených kúpiť si produkt okamžite po prihlásení. Ak by boli, tak si ho rovno kúpia z webu.

Najprv im chceš pomôcť, predstaviť seba, tvoju víziu a to, ako im môžeš pomôcť vyriešiť ich problém. Potom im môžeš ponúkať svoje produkty, lebo sú prirodzeným vyvrcholením riešenia daného problému.

OTÁZKA: Krásna šablóna vs. obyčajný textový newsletter. Čo preferuješ a prečo? Myslíš si, že by mali firmy investovať peniaze do e-mailových šablón na mieru?

Nie, nemali 🙂 Viem si predstaviť, že nejaká veľmi veľká firma chce mať všetko kompletne optimalizované. Vtedy dáva zmysel mať šablónu na mieru. 

 

Vykašlite sa na krásne šablóny, dôležitý je obsah

Vykašlite sa na krásne šablóny, dôležitý je obsah. Zdroj: Drip.co (vlastná kampaň)

 

Pre blogerov a malé firmy odporúčam nulový alebo minimálny branding a rich-text formát.

S obsahom treba experimentovať. Niekto chce iba dôležité informácie, niektorí sa chcú hlavne zabávať, väčšina chce mix oboch. Niekto chce čítať dlhšie e-maily, niekto 4 odrážky a preklik na web.

Treba testovať, ale prezdobené e-mailové šablóny sú väčšinou len na škodu.

Vyhovárať sa donekonečna na dizajn e-mailu namiesto odoslania je veľmi sofistikovaná forma prokrastinácie. 

Ide to tiež proti princípom, o ktorých sme sa bavili v predchádzajúcej otázke. Ktorý kamoš ti pošle šablónový e-mail? Žiadny! Napíše čo chce, pridá link, možno jeden obrázok. A to je pre väčšinu firiem tá správna “šablóna.” Ušetrenú tisícku za custom dizajn radšej investujte na dobrého copywritera, pretože na rozdiel od šablóny na obsahu záleží.

OTÁZKA: Frekvencia posielania – v príspevku Facebookovej skupine Marketéri, Copywriteri, SEO optimalizátori si písal, že “akokoľvek často posielaš e-maily, nie je to dosť často”. Skutočne si myslíš, že treba e-maily posielať čo najčastejšie? Nezničíme si takto e-mailovú databázu, ktorú máme? Máš nejaký benchmark pre frekvenciu posielania, ktorú by si odporúčil?

Poznám úspešných podnikateľov z rôznych odvetví, ktorí posielajú denné e-maily.

Čokoľvek menej ako jeden e-mail za týždeň považujem za nedostatočné.

Firmám nevadí pridávať blbosti na Facebook len “aby boli v kontakte.” E-mailing je, narozdiel od Facebooku, naozaj účinný kánal na udržiavanie a rozvíjanie vzťahu s fanúšikmi. A práve tu sa obmedzíme na nič nehovoriace newslettre raz za mesiac.

Ešte trochu matematiky. Ak má bežný e-mail open rate 25% a posielaš e-maily mesačne, tak v priemere vidí zákazník/fanúšik e-mail od teba 3x za rok. 

V skupine bol k tomu dobrý koment. Niekto zhrozene zareagoval, že “to snáď nemyslíte vážne? A aký máte potom unsubscribe rate?!” To je veľmi častá námietka. Na prvý pohľad dáva zmysel, ale v skutočnosti je to inak. Ak sa niekto odhlási, tvoj produkt, firma, vízia už nie je preňho. Aj mňa to vždy bolí, no je to tak dobre. Unsubscribe rate podľa mňa nemá absolútne žiadnu výpovednú hodnotu.

OTÁZKA: Ako e-mailové kampane automatizuješ? Máš nejaké odporúčania, aké e-maily treba ľuďom posielať po prihlásení do newslettera?

Používam ConvertKit, s ktorým je to veľmi jednoduché. 

dva druhy automatizácie, ktoré sú podľa mňa kľúčové. Prvou je uvítacia séria, druhou je zákaznícka séria.

Uvítacia sekvencia oboznámi odvážlivca, ktorý ti dal svoju e-mailovú adresu s tým, kam sa to vlastne dostal. Všetko je o budovaní dôvery a získavaní spätnej väzby. Páči sa mi napríklad e-mail v tvojej uvítacej sérii, kde sa pýtaš na najväčšiu prekážku v zarábaní na internete. Okrem zbierania takejto spätnej väzby by som dával do popredia tvoj najlepší obsah – často sú to články z dávnejšej minulosti, ktoré nový čitateľ sám od seba nenájde. Tak prečo mu ich nenaservírovať?

Zákaznícka séria víta človeka, ktorý už u teba minul nejaké peniaze. Chceš zaistiť, aby daný produkt/službu aj reálne využil. Pretože spokojný zákazník = vracajúci sa zákazník. Čo bude obsahom takejto série záleží od produktu. Vo všebecnosti však chceš pripomenúť, že si takýto produkt dotyčný vôbec kúpil, ukázať jeho praktické využitie a ponúknuť pomocnú ruku v prípade, že má spoužívaním nejaký problém.

OTÁZKA: Segmentuješ e-mailové kontakty? Ak áno, tak podľa akých kritérií?

Segmentujem ich podľa záujmov. Nikdy nemáš len jednu super konkrétnu vec. Dajme tomu, že si beauty blogerka. Máš videá a články o mejkape, o rúžoch, o lakoch, o starostlivosti o pleť, atď. Vždy, keď pošleš článok/video/čokoľvek o danej téme na e-mail, označíš ľudí, ktorých téma zaujme.

Keď budeš mať promotion na produkt, vieš poslať e-mail len skupine ľudí, ktorých to naozaj zaujíma. Oni ti vlastne hovoria – kokos, áno, chcem aby si mi niečo ponúkol! To je presne tá čarovná situácia, ktorá nastáva keď robíš e-mail marketing a robíš ho poriadne 🙂

Tu sú ďalšie príklady z iných odvetví:

  • Vydavateľstvá môžu segmentovať na základe žánrov, či jednotlivých autorov.
  • Marketéri môžu segmentovať na PPC/SEO/e-mail/social/PR.
  • Operátori môžu segmentovať na základe paušálov, spotreby dát, telefónu, ktorý daný človek používa.
  • Kvetinári môžu segmentovať tých, ktorí chcú okrasné kvetiny jednoduché na údržbu a tých, ktorí sú záhradkári a chcú sa o tie kvetiny starať.
  • Výživoví poradcovia môžu deliť amatérov, poloprofesionálov a profesionálov.

OTÁZKA:  Veľakrát som sa stretol s názorom, že firmy vôbec nevedia, čo majú ľuďom posielať. Preto posielajú iba notifikácie o nových produktoch, zľavách alebo akciách. Myslíš si, že aj veľké firmy by mohli posielať e-maily, ktoré ľuďom pomôžu a nie iba predajné e-maily?

Aj takto môže vyzerať newsletter

Aj takto občas vyzerá „e-mailový marketing“ veľkých firiem

Áno, počul som túto vetu už viackrát. 

Ukážkový príklad je Telekom. Konečne pochopili, že dáta sú pre ľudí dôležité a začali ich viac tlačiť. Niekoľkokrát mi poslali e-mail so super ponukou na dáta. Gigabajt za euro, či čo… Jediný problém bol, že s mojím paušálom som túto ponuku využiť nemohol. Majú informáciu o tom, aký používam paušál, tak prečo mi takýto e-mail poslali? Namiesto toho by stačil text v štýle “Aha, keď si navýšiš paušál, tak si k tomu môžeš dokupovať dáta len za jedno euro.” 

TIP: Dominik pre vás pripravil výborné šablóny, v ktorých napríklad nájdete aj Konkrétne E-maily s 55% otvorením. Šablóny si stiahnite tu.

Nepredajné e-maily Telekomu by mohli byť napríklad tipy, ako sa starať o telefón, nemať v ňom vírusy, ako si ho zrýchliť, nejaké hacky na jeho používanie. Iste, viem si to nájsť na internete, ale značka tým ukazuje snahu pomôcť a podať jednoduchou formou informácie. 

Neplatí preto, že veľké firmy sa musia obmedziť na nudné e-maily, práve naopak. Čím väčšia firma, tým má viac dát, ktoré sa dajú použiť na ponuky a obsah na mieru.

OTÁZKA: V e-mailovom marketingu, tak ako aj pri iných formách propagácie na internete, sa používajú rôzne psychologické techniky (v angličtine aj “psychological buying triggers”), ktoré donútia ľudí spraviť požadovanú akciu. Vieš nám v krátkosti vysvetliť, ktoré to sú a ako sa používajú?

My ľudia sme leniví, preto k vykonaniu akcie potrebujeme často “nakopnúť.” Tieto nakopnutia sa volajú buying triggers a sú tri základné: scarcity, urgency a social proof. Všetky sú založené na mentálnych heuristikách, ktoré denno-denne používa náš mozog.

1. buying trigger: scarcity

Keď je niečoho obmedzené množstvo, chceme to viac. Preto bývajú zľavy do vypredania zásob, limitované edície. 

2. buying trigger: urgency

Pokiaľ mám na akciu nekonečne veľa času, nemá zmysel ju vykonať teraz. Časová tieseň je triviálna záležitosť, no veľká pravda. Aj ľudský život má zmysel vďaka tomu, že je ohraničený – smrťou. 

Praktické príklady ako to môže vyzerať: “Zľava 50% platí len dnes do polnoci.” alebo “Špeciálna edícia Kladiváka je k dispozícii len do konca mája.”

3. buying trigger: social proof

Recenzie a odporúčania, ktoré utvrdzujú v tom, že kúpa je naozaj dobré rozhodnutie. 

Sú z dvoch kategórií – jedna sú odporúčania autorít, či produkt zaujme rešpektované osoby v danom obore. Druhá sú odporúčania blízkych priateľov, na základe ich pocitov z produktu, ktoré odovzdajú ďalej. 

OTÁZKA: Je dobré e-maily posielať so svojim menom, podpisom a prípadne aj fotkou? Myslíš si, že by to mohlo zvýšiť efektivitu e-mailových kampaní?

Určite je dobré, aby každý mail mal jasného odosielateľa, konkrétnu osobu, aj keď je to veľká firma. Čo sa týka fotiek, čisto subjektívne mňa napríklad vyrušujú. Ale nikdy som to netestoval a nemám k tomu žiadne dáta, takže neviem.

OTÁZKA Z FACEBOOKU: Kdo je vnímán jako „pokročilý“? (dá se popsat pár slovy, co takový člověk dělá a ovládá?)

Pokročilým človekom by som nazval niekoho, kto používa napríklad lead-scorig system, automatizované deadline funnels, on-site personalizáciu a 30+ IFTTT podmienok pre odosielanie personalizovaných správ.

Touto plejádou cudzích slov som nechcel zapôsobiť, ale ukázať jednu vec. 95% ľudí sa môže na podobne pokročilé veci zvysoka vykašlať. Veľkosť ich biznisu to nevyžaduje. Pokiaľ máš obrat v stovkách či tisíckach eur mesačne, nepotrebuješ riešiť podobné veci. Potrebuješ sa sústrediť na získavanie nových kvalitných kontaktov a na úprimnú službu. A popritom nezabúdať na tie veci, o ktorých sa tu dnes bavíme – napríklad základné segmentovanie.

OTÁZKA Z FACEBOOKU: Trápi ma nízke % otvorených e-mailov, a to som už vyskúšala niekoľko variácií predmetov správy.

Testovať predmet správy je fajn, no dôležitejšia je celková zmena mindsetu. Chcem svojim odberateľom pomôcť alebo z nich len vylákať peniaze?

Serving first mindset je beh na dlhé trate, no po čase sa to určite prejaví. Veľkú zmenu by som pokojne vysvetlil v samostatnom e-maile alebo článku – kam sa posúvame a čo všetko odberatelia dostanú vo vylepšenej verzii “newslettru.” Nie je na škodu podporiť to aj platenou reklamou.

Aj keby si moje správy otváralo len 10% príjemcov, no všetci z nich využívajú moje rady a stanú sa zákazníkmi – super! Čo ma privádza ku ďalšej veci.

Očisťovať svoju databázu od neaktívnych ľudí.

Pre niektorých väčšie tabu ako predmanželský sex v mojej kostolíkovej komunite. Pokiaľ máš vo svojej databáze Ľudia, ktorí s tebou dlhodobo neinteragujú, kazia štatistiky, zhoršujú obraz v spam filtroch a platíš za nich.

Išiel by som na to takto:

Vysegmentujem si tých, ktorí neotvorili mojich posledných 5 správ. Pošlem im kontrolný e-mail – niečo ako “haló, čo je s vami? Vidím, že v poslednej dobe ste prestali otvárať správy odo mňa. To je ok, chcem sa len uistiť, že chcete byť stále na mojom zozname. Ak áno, stačí kliknúť na tento odkaz a nechá si vás. Ak už moje správy dostávať nechcete, nemusíte robiť nič – automaticky vás vymažem. Ak však v databáze chcete ostať, kliknite na ten odkaz hneď teraz – len pre istotu, neviem kedy si toto čítate, tak aby ste boli safe. Majte sa!”

No a ak na ten link na nekliknú, tak ich nemilosrdne zmaž. Sú mimo tvojej cieľovky, nestoja o tvoju pomoc a už vôbec nestoja o tvoje produkty. Obom bude lepšie, keď svoj vzťah ukončíte.

Posledná vec – väčšia databáza neznamená nutne menšie % otvorení.

Keď sme robili kampaň za zrušenie Mečiarových amnestií SOMZA, všetky naše e-maily mali vyše 50% otvorenie. Napriek tomu, že sme mali v databáze DESIATKY TISÍC kontaktov. Bolo to preto, že tá téma bola horúca, naša cieľovka bola pre danú vec zapálená, inými slovami – ponúkali sme relevantný obsah. Spoločenské hnutie je niečo špecifické, no do veľkej miery sa z toho môžeme všetci poučiť: Hovorme jasne a hovorme k veci. Potom budú všetci spokojní – aj naša peňaženka 🙂

OTÁZKA Z FACEBOOKU: Ako nad segmentáciou premýšľať čo najjednoduchšie? Teoreticky viem ako by som chcela segmentovať, ale keď to potrebujem nastaviť, tak sa to vždy nejak skomplikuje. 

Prvá rada, nepoužívajte na to MailChimp 🙂 Naozaj, dobrý softvér človeku ušetrí toľko času a energie, že to neviem ani spočítať. A navyše urobí lepšiu robotu. Väčšine bude stačiť ConvertKit, pre naozaj pokročilé veci bude asi najlepší Drip.

Okrem odporúčania na softvér neviem presne odhadnúť, kam otázka smeruje.

Kľúčom je:

  • Mať rôzne lead magnets a označiť odberateľov podľa záujmov. Ak si stiahne e-book o raw strave, je v kategórii “raw”. Ak si stiahne čeklist o medovom krémeši, bude označený “medový krémeš” atď.
  • Rovnako pri e-kurzoch, tagneš podľa záujmu.
  • Pri broadcastoch používaš link triggers a tiež taguješ podľla záujmu – článok o X bude mať tag “X” atď.
  • Istá časť odberateľov príde cez všeobecný site-wide opt-in, preto je dôležité mať v uvítacej sérii jeden z prvých emailov na spôsob Pata Flynna – spýtaš sa, ktorá kategória im sedí, dáš viaceré link triggers pod seba a ideš.
  • Posledná vec – ľudí, ktorí sú v high-priority sekvencii nezaraďuj do newslettra – t.j. ak si niekto prechádza úvodnou sekvenciou alebo nejakým deadline promo kupónom, tak ho neotravuj oznámením o novom blogu. Vytvoríš si iba segment “newsletter” a doňho pôjdu automaticky všetci, ktorí skončia sekvenciu. Ak ti toto všetok príde zložité tak o dôvod viac kašlať na MailChimp – ConvertKit toto všetko zvláda za minútku-dve.

OTÁZKA Z FACEBOOKU: Kedy má význam zbierať kontakty prostredníctvom newletteru a kedy radšej získavať kontakty napríklad prostredníctvom free e-booku? A kedy radšej robiť oboje? 🙂

Vo všeobecnosti je dobré mať na webe viacero príležitostí na zapísanie.

Po prvé, side-wide opt-in vo forme modal-u (okienko, ktoré máš ty na webe, v pravom dolnom rohu). Zobrazí sa po určitom čase strávenom na stránke alebo po % scrollovania. Nikdy tam nemajte “pridajte sa na odber noviniek”, to je zabijak. Keď už nemáte nič konkrétne, čo by ste ponúkli, napíšte zaujímavo bez klišé – pridajte sa do rodiny… Vždy je lepšie mať priamy benefit naviazaný na prihlásenie sa na odber.

Ako na stránke vyzerá opt-in

Po druhé, exit-intent pop-up. Všetci ich hejtujú, a napriek tomu fungujú. Nikto z nás nemá rád, keď prídeme do obchodu a chceme sa len poobzerať, no okamžite po nás vyštartuje predavač. Ale čo ak odchádzame, nič sme si nekúpili a predavač sa priateľsky opýta, či môže pomôcť? Už sme aj tak na odchode, tak tým predsa nič nestratí. Presne toto je exit-intent pop-up. Zobrazí sa len vtedy, keď ide návštevník zatvoriť stránku. Podľa mňa akceptovateľný druh pop-upu.

Po tretie, rozšírený obsah (content upgrades). Pre mňa jedna z top vecí, ako môžeš získavať adresy a na českom a slovenskom trhu stále trestuhodne zanedbávaná.

Po štvrté, landing pages s lead magnetom. Väčšinou je to e-book, môže to byť video, čeklist alebo môj najobľúbenejší – e-mailový minikurz.

Platí jednoduchá formulka. Počet odberateľov = Návštevnosť x Konverzia.

Prvé dva varianty majú vysokú návštevnosť a nízku konverziu. Druhé dva varianty majú nízku návštevosť a vyššiu konverziu. Preto odporúčam tieto spôsoby kombinovať.

OTÁZKA Z FACEBOOKU: GDPR – za chvíli udeří zásadní omezení, takže plno malých byznysů taky už vůbec nemusí být schopno splnit zákonné požadavky.

Najväčší otáznik je, či bežnému odosielateľovi hromadných e-mailov vznikne povinnosť zriadiť GDO. Či takáto povinnosť vznikne alebo nie, je podľa mňa na diskusiu.

Túto povinnosť majú tí spracovávatelia osobných údajov, ktorí používateľov monitorujú „vo veľkej miere a neustále“, čo je tak všeobecné, že naozaj neviem. Aj na európskej pôde prebieha diskusia o tom, koho sa vlastne toho nariadenie dotkne. Zatiaľ viem povedať len to, že treba počkať.

POSLEDNÁ OTÁZKA: Ktorý e-mailový software by si ľuďom odporučil a prečo?

Najskôr všeobecná poznámka. Viac ako na softvéri záleží na dvoch veciach.

Po prvé, ako dobre vieš získavať kvalitné kontakty a po druhé, ako dobre vieš písať e-maily.

Pokiaľ máš 25 odberateľov, tak im pokojne môžeš písať správy cez InfusionSoft, ale s tvojou bottom line to veľmi nepohne. Podľa mňa je základ získať prvých 100 odberateľov. To sa dá urobiť za 7 dní, reálne aj oveľa skôr. Až potom začni riešiť čo im posielať, cez aký softvér, uvítacie sekvencie, e-mailové kurzy, segmentáciu a všetko, o čom sme hovorili. 

Poviem ti, ako som si začal prvýkrát budovať databázu. Bolo to počas webináru Bryana Harrisa, keď urobil súťaž pre ľudí, ktorí nemali žiadnu e-mailovú databázu. Kto získa za 24 hodín najviac ľudí, vyhráva osobný coaching cez Skype + preplatenú letenku do USA a celodenný tréning s ním. Chalanisko si za konzultáciu účtuje 3 500 dolárov.

Okej, kde zohnať adresy? U svojich priateľov, nie? Najbližšiu noc a nasledujúci deň som strávil nonstop na Facebooku.

Napísal som dokopy 256 správ. 205 ľudí mi odpísalo a 204 povedalo áno. Jednému dievčaťu, čo povedalo nie, sa nepáčila téma, o ktorej chcem písať. Nakoniec som to vyhral o 1 e-mailovú adresu 🙂 Ale pointa je inde – svojich prvých 100 odberateľov môžeš mať za menej ako 24 hodín!

Poznám blogerov a firmy, ktoré na 100 odberateľov čakajú vyše roka. Často hľadáme nejaký nový nástroj, niečo špeciálne, nejakú novú taktiku, ktorá nám prinesie úspech… A úplne ignorujeme veci, ktoré už máme k dispozícii. 

No, ale pýtal si sana softvér, že? 😀

Používam ConvertKit. Nie je lacný, no má všetko, čo má dobrý e-mail softvér mať.

Tri dôvody, prečo ho používam:

  • Vieš si segmentovať databázu podľa ich akcií a následne im posielať relevantný obsah.
  • Jednoducho si vytvoríš e-mailové sekvencie a väčšinu svojej komunikácie si automatizuješ. 
  • Je jednoduchý na používanie.

Čo starý dobrý MailChimp? Kedysi som tvrdil, že MailChimp za žiadnych okolností nie. Logika hovorila, že MailChimp idem používať preto, lebo je zadarmo. Lenže vo free verzii nebola žiadna automatizácia, čo je veľká chyba. 

To je už minulosť, pretože nedávno MailChimp zaviedol automatizáciu aj pre free účty. Ak naozaj len začínaš (si bloger a píšeš prvý mesiac alebo e-shop, čo predal 10 produktov atď.), použi MailChimp, získaj čo najrýchlejšie 1000 odberateľov a potom sa presuň na ConvertKit.

Ďakujem Dominik za super rozhovor

 

ZÁVER

Super rozhovor, čo poviete? A ešte lepšie sú šablóny, ktoré si Dominik pripravil, tak na nič nečakajte a sťahujte.

Máte otázku na mňa alebo na Dominika? Pýtajte sa v komentároch!

5/5 - (2 votes)

Comments

  1. Ahojte, ako píše Peter – ak máte otázky tak šup s nimi do komentárov. Rád odpoviem na všetko 🙂

  2. Děkuji Petře a Dominiku za rozhovor, sice dlouhý, ale přínosný článek. Na open rate 55% ale nevěřím 🙂

    • dominikharman says

      Ďakujeme 🙂

      To nie je otázka viery ale čísel. Videl som také čísla u malých, aj veľkých databáz.

      Na konci dňa je ale dôležité niečo iné. Open rate je len znak toho že ideme dobrým smerom.

  3. Veeelmi dobry rozhovor. Paci sa mi ludsky pristup a konkretne odporucania. Rovnako rozsah rzhovoru hovori za seba. Vidim, ze mam este co robit, aby som bol expert, ale bude to.
    Otazka: skusal si Mautic? Z hladiska funkcionalit, ktore si pisal tak by vyhovoval. Skusil si aj ine systemy autoemailovania? Mne napriklad velmi vyhovoval clickfunnel.

    • Ahoj Martin,

      Mautic nepoznám, vyzerá to na prvý pohľad zaujímavo.

      Clickfunnels sú samozrejme v top kategórii, ako ConvertKit a Drip. Mám s nimi, priznám sa, len obmedzené skúsenosti, ale počul som na nich len samé chvály. A na Russela Brunsona (zakladateľa clickfunnels) mám crush, to je super človek 😀

      Ďakujem pekne za slová chvály. Najviac ma poteší ak si z toho zoberieš 1 konkrétnu vec, aplikuješ ju a zdvihne ti to €€€ 🙂

  4. A ešte jedna otázka. Ako vidíš, v kontexte rozhovoru a kvality databázy optin cez FB? Mne to príde, že tým sa vyrieši kopec „problémov“ s double optin a relevantnosťou databázy. Pričom stále platí, že kvalita obsahu, ktorý dodávam musí byť zachovaná tak, ako si písal. Inak v databáze tak, či tak neostanem. Ale ten prvý optin je aj pre mňa ako zákazníka jednoduchší a pohodlnejší.

    • Ak myslíš Lead Ads, tak priznám sa že ja som tú cenu za email až takú dobrú veru nemal. Ale záleží, na Visibility blogu robili case study kde mali veľmi dobré výsledky.
      Ja som inak ku platenej FB reklame dosť skeptický, je to proste preplnená aréna a mať tam dobrú cenu za konverziu je umenie.

      Čo sa mi ale dosť páči je nasledovný postup:
      Po prvé, hnať čo najviac návštevnosti na zaujímavý blogový článok.
      Po druhé, re-targeting na čitateľov toho článku s cieľom získať e-mail.

      V tom druhom kroku by som určite testoval posielanie na landing page versus lead ads.

      • Nie, nemam na mysli platenu reklamu. Aj ked podla mojho nazoru na rozbeh podnikania je super (zatial robim skor na US trhu ako tu). To, co mam na mysli, je vyber z troch moznosti, ked sa chce niekto zapisat do listu (subscribe). Prva je email, druha je subscribe cez fb a tretia cez G+. V poslednych dvoch pripadoch si vytiahnes email a profil priamo z fb, alebo G+. Vyhoda je, ze ak sa dostanem na takuto stranku cez mobil, tak je pre mna jednoduchsie kliknut priamo na tlacidlo fb, ako vypisovat email a meno. A ten, komu sa „upisujem“ ma relevantny email a nemusi riesit double optin a pod.

      • Dovolim si nesuhlasit, Dominik. 🙂 Mne funguje FB reklama vyborne, hlavne remarketing a Lookalike. Mam tam peknu cenu za konverzie aj pri e-booku (https://zarabajuciweb.sk/) aj pri e-shopoch (https://www.blendea.cz/).

  5. Taká otázka trochu pomimo, ale nedá mi ju nepoložiť 🙂 Šiel si nakoniec do USA ??

    • Dobrá otázka, 🙂 Ešte na to čakám, je to skupinová vec tá návšteva a furt niekto nemôže, potom sa mu narodilo dieťa, lalala, dúfam že sa to čoskoro zrealizuje, chcem ho pitchnúť aby ma zamestnal, tak uvidíme 😀 😀

  6. Nepoužívat double opt-in je opravdu rada nad zlato. Pokud tedy budete někdo chtít zničit Markovi databázi, zapište mu k odběru pár spamtrapů a je to :/
    Někdy je možná dobré jít proti proudu a když všichni zdůrazňují nutnost double opt-in tvrdit opak, ale já bych to neriskoval.

    • Zdravím, Tomáš.

      Hovorím len z vlastnej skúsenosti, zatiaľ mi to problémy nespôsobilo. Pokiaľ niekto zadá neexistujúcu adresu tak pri prvom maily to email provider zbadá a tento kontakt vyradí z databázy. Pokiaľ niekto zapíše adresy ktoré sa nepoužívajú tak po čase ich vymažem, keďže pravidelne mažem neaktívnych odberateľov.

      Problém je ak by niekto submitol naschvál adresy niekoho iného. Preto je v každom emaily možnosť odhlásiť sa 1 kliknutím.

      Teoreticky to hrozba je, ale poviem to takto. Keď sme robili SOMZA, tiež sme mali single opt-in. Veľa ľudí malo veľa dôvodov urobiť nám zle (s veľkým Muftim na čele), no napriek tomu sme z 85tisíc kontaktov mali neplatných asi 50.

      Čiže – áno, double opt-in je bezpečnejší.

  7. super článok!

    • dominikharman says

      Ďakujeme 🙂 Ak sa môžem spýtať, aby sme do budúcna vedeli robiť ešte lepšie veci – čo bolo z toho všetkého najviac užitočné, a čo bolo naopak také trochu oničom?

  8. Daniel Demes says

    Ahoj, čo hovoríš na Get response ? Diky 🙂

    • Ahoj, ešte som nevyskúšal. Mám trochu nedôveru v riešenia ktoré sa tvária že sú „all-in-one“ – väčšinou potom ani jedna časť nie je perfektná a všade sú nejaké blbosti.

      Na druhú stranu, počul som na get response aj dobrú spätnú väzbu. Ale naozaj nechcem v tomto radiť, osobnú skúsenosť nemám.

      Skôr ako konkrétny e-mail softvér je otázka čo s ním chceš/potrebuješ robiť?
      Akú veľkú máš databázu?
      Čo a ako predávaš?
      Ako cheš email využívať?

    • tomaskrause says

      Get Response se chová podobně jako Mailchimp – je to super, dokud nenastane nějaký problém (třeba i nezaviněný). Pak přijde nemilosrdný ban a nikdo se s váma nebude bavit. Moc nedoporučuju.

  9. Alena Kovarikova says

    Upsss. Máš v článku nefunkčné linky

Trackbacks

  1. […] OTÁZKA: Ahoj Dominik, ďakujem, že si si našiel čas na rozhovor o e-mailovom marketingu, veľmi sa teším. Vieš sa nám v skratke predstaviť? Čomu sa venuješ, si freelancer Zobrazit více […]

  2. […] ukončila a túto súhlasom začínam, takže v prípade zbierania e-mailov s cieľom využitia v e-mailovom marketingu je to zasa o súhlase, ktorý musí byť v súlade s […]

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.