Informačná architektúra webu, SILO, Topically Optimized Content – ako správne navrhnúť štruktúru webstránky?

Poznáte to…

….zvolíte si tému webu, spravíte si analýzu kľúčových slov, nainštalujete si WordPress a idete sa pustiť do budovania webstránky.

Ibaže tu narazíte na problém, ktorý trápi veľa z vás (včetne mňa). Ako správne navrhnúť štruktúru webu?

A presne som sa zameral v rozhovore s Janom Januškom, jedným z najznámejších SEO konzultantov u nás.

Nebojte sa, žiadne nudné teoretické veci vás v rozhovore nečakajú. 🙂

ROZHOVOR: Ako navrhnúť štruktúru WordPress webu?

OTÁZKA: Ahoj Jano! (dúfam, že nevadí, že ťa tak volám 😀 ). Ďakujem,že si si našiel čas na rozhovor, veľmi sa teším na dnešnú tému, pretože sú to veci, čo ani ja neovládam na 100%. Pred tým ale ako sa začneme rozprávať o SEO, vieš sa v 2-3 vetách čitateľom predstaviť? Počul som, že pomáhaš so SEO skutočne veľkým klientom, je to pravda?

Ahoj Peťo, nevadí, i keď Janko by bolo lepšie :-D. Vďaka SEO mám čo jesť posledných 7 rokov. Momentálne sa venujem rozvoju nástroja na on-page SEO audit, Spotibu. No ešte pomáham so SEO aj niektorým klientom z minulosti, napríklad SME.sk a ZOOTu.

Ján Januška

Janko Januška, SEO konzultant

OTÁZKA: Informačná architektura webu (ďalej aj IA). To je téma, ktorej by som sa rád v dnešnom rozhovore venoval. Vieš nám prosím ťa vysvetliť čo to vôbec informačná architektura je?

Predstav si zákazníkov v kníhkupectve. Jeden chce fantasy knihu. Ďalší príde po najnovší slovenský bestseller. Tretí ide kúpiť vnučke knihu od akéhosi Charlesa Bukowskeho. To, ako rýchlo potrebnú knihu nájdu, a či vôbec, závisí od informačnej architektúry obchodu.

Perfektnou knihou na túto tému je Information Architecture For the Web. Cieľom IA je pomôcť užívateľom s orientáciou v informáciách.

Informačná architektúra webu

Príklad informačnej architektury webu (Zdroj obrázku)

 

Jedným z nich je aj Google. To, aké stránky na webe nájde a ako sú navzájom prelinkované, mu pomáha lepšie porozumieť obsahu a pochopiť, ktoré informácie sú v rámci webu dôležitejšie než iné.

Vďaka získaným spätným odkazom má web pre Google určitú hodnotu. Táto hodnota sa rozlieva medzi stránky webu. Pomocou interného prelinkovania sa ovplyvňuje, ktoré stránky dostanú viac hodnoty (tzv. linkjuice) v očiach vyhľadávačov a ktoré menej. Základy sú postavené na Pagerank algoritme, vďaka ktorému sa Google preslávil. Preto každý, kto to myslí s linkbuildingom a tvorbou IA pre SEO vážne, by mal porozumieť jeho princípom.

 

OTÁZKA: Veľa čitateľov blogu prevádzkuje WordPress magazíny. Áno, majú spravenú analýzu kľúčových slov, ale ako najlepšie vo WordPresse spraviť takúto informačnú architektúru na weboch magazínoveho typu? Podľa kategórií? Alebo spraviť pre každé hlavné kľúčové slovo landing page (samostatnú podstránku/článok)?

Než sa rozhodneš, či vôbec nejaké kategórie potrebuješ, je potrebné dbať na základy:

1. Aké stránky treba vytvoriť?

V prvom rade by mala byť analýza kľúčových slov zameraná na návrh IA. To znamená zistiť, na aké typy informácií sa zamerať. Aké vstupné stránky vytvoriť. Konkrétne kľúčové slová nie sú zatiaľ až tak dôležité.

Dajme tomu, že robím magazín o knihách. Mám urobiť stránku pre každého spisovateľa? Mám rozdeliť knihy podľa žánrov (fantasy knihy, motivačné knihy,…)? Mám urobiť jednu vstupnú stránku pre knihu a potom ešte jednu, kde bude recenzia?

S rozhodnutím by ti mala pomôcť kľúčovka prípadne iná forma užívateľského výskumu.

Primárne je uvedomiť si, akú hľadanosť téma má, aký má obchodný potenciál a nakoľko je konkurenčná.

2. Články na jednu tému daj k sebe

Tematická príbuznosť je v SEO zásadná. Keď získaš odkaz na “affiliate marketing”, tak na slová “affiliate” a “marketing” posilníš aj ďalšie stránky, na ktoré URL s článkom odkazuje. Tj. aj na URL s kategóriami reality show, či digitálne nomádstvo. Ak by ti išlo len o SEO, odkazy z pravého panelu by si mal vyhádzať von. A odkazovať odtiaľ len na články o affile, ktoré tému ďalej rozvádzajú a na ďalšie súvisiace témy.

Skvelým príkladom prelinkovania sú články na Wikipedii (s výnimkou ľavého menu). Odkazujú len na informácie, ktoré s článkom úzko súvisia.

3. To najdôležitejšie daj na prvé miesto

IA WordPressu je postavená na tom, že sa do popredia dostávajú najnovšie články. Čím je článok starší, tým viac zapadá prachom. To je vhodné pre osobné blogy, spravodajstvo. Avšak v SEO je to často kontraproduktívne.

Napríklad affiliate marketing je stále aktuálna téma, no na tvojom blogu je ten článok zahrabaný hlboko v archíve. Ešte, že si naň získal kvalitné spätné odkazy :).

Je veľa typov článkov s obsahom, ktorý nie je takmer vyhľadávaný. Napr. väčšina spravodajských článkov. Správa o dopravnej nehode žije medzi ľuďmi deň, potom ide do stratena. Alebo v tvojom prípade to je (tipujem) https://www.chodelka.sk/rok-2016-zhrnutie/.

Taký článok môže byť v SEO dôležitý kvôli získavaniu odkazov. Ich hodnotu môže následne preliať ďalším, v SEO dôležitejším článkom.

 

OTÁZKA: Ešte ostanem pri tom WordPresse. V tomto systéme je možné používať aj TAGY. Myslíš si, že majú pre IA reálne využitie? Odporúčaš tagy na weboch používať?

Väčšinou áno.

Často sa na ne zabúda a pritom je to výborná technika interného prelinkovania. Hlavne v magazínoch, ktoré produkujú veľké množstvo obsahu. Tagy nemajú žiadny rád, prinášajú úplnú voľnosť. Napr. tento článok by mohol mať tagy “SEO, informačná architektúra, affiliate a SEO”,… a čokoľvek ďalšie čo ťa napadne.

Len si treba dať pozor na to, aby nevznikali rovnaké tagy aj kategórie. Ak by z toho časom vznikol bordel, tagy prinášajúce návštevnosť môžeš doplniť obsahom a tie zbytočné odstrániť.

 

OTÁZKA: Predpokladám, že interné prelinkovanie je veľmi dôležitým faktorom v informačnej architektúre. Čo sa týka textu odkazu, je potrebné vždy odkazovať na jednu hlavnú podstránku s rovnakým kľúčovým slovom?

Príklad: vezmem článok o affiliate marketingu, ktorý cielim na kľúčové slovo “affiliate marketing”: https://www.chodelka.sk/affiliate-marketing-pre-uplnych-zaciatocnikov/ . Keď budem odkazovať na článok z 10-tich ďalších článkov, aké rôzne texty odkazu mám použiť?

A oplatí sa ti cieliť len na frázu “affiliate marketing”? Google Search Console ti žiadne iné frázy neukazuje? Ak náhodou nie, stačí používať frázu “affiliate marketing”. Tu sa netreba báť postihu, ktorý hrozí pri získavaní odkazov z iných webov. Na druhú stranu, často sa kvôli užívateľom hodí použiť iný anchor text. Nemá zmysel to hrotiť a za každú cenu používať len “affiliate marketing”. Keď stránka cieli na viac fráz, tj. v 99% ostatných prípadov :), tak je vhodné frázy obmieňať.

 

OTÁZKA: Keď si zvolím pri tejto architektúre jedno hlavné kľúčové slovo, na ktorú podstránku sa mám sústrediť? Mám hlavné kľúčové slovo cieliť na hlavnú stránku, stránku kategórie alebo konkrétnu podstránku? Predpokladám, že pri e-shope pôjde práve o tú kategóriu s produktami, ale čo pri takom blogu/magazíne?

Príklad: na e-shope mám samostatnú kategóriu so smoothie receptami, ktorú sa snažím rankovať na kľúčové slovo “smoothie”: https://www.blendea.cz/category/smoothie/. Je to správny prístup? Alebo mám pre toto úplne hlavné KW vyrobiť zvlášť podstránku?

Vo všeobecnosti platí, že hodnota webu je prerozdelená cca nasledovne: Úvodná stránka -> stránky kategórií -> stránky podkategórií -> články.

Stránky, ktoré sú bližšie k úvodnej stránke, majú zvyčajne vyššiu hodnotu.

Príklad so smoothie je teda správny :). Obsah, na ktorý chceš dostať užívateľov hľadajúcich “smoothie”, by mal byť na URL https://www.blendea.cz/category/smoothie/. Nemalo by sa stávať, že na jednu frázu bude cieliť viacero stránok.

Ešte sa vrátim k tvojmu článku o affile. Ak je ten článok tým najdôležitejším, ktorý si na danú tému napísal, mal by byť skôr na URL www.chodelka.sk/category/affiliate-marketing/ (stránka kategórie). A mal by odkazovať na ďalšie články, ktoré tému rozvíjajú ďalej do hĺbky.

Stáva sa, že niektoré články sú veľmi dôležité, treba ich podporiť čo najviac, dať im viac linkjuice než kategóriám. Vtedy môže dávať zmysel odkazovať na ne z úvodnej stránky, prípadne z celého webu. Obzvlášť dôležité je to pri magazínoch, kde sú dôležité trendy počas roka. Napríklad recepty sa často hľadajú podľa dostupnosti surovín. V čase kedy dozrievajú jablká sa najviac hľadá jablková štrúdľa, so smoothies to bude možno podobne.

 

OTÁZKA: V článku Jona Havera som sa dostal k výrazu SILO. Vieš vysvetliť, čo to presne znamená a aký je tvoj názor na takúto štruktúru webu? V čom je odlišná od klasickej informačnej architektúry?

SEO siloing je veľmi podobné rozloženie štruktúry ako to, ktoré popisujem vyššie. Ide o rozdelenie stránok podľa tém, kde jedno silo = jedna tematická skupina. Veľký dôraz sa kladie na to, aby do seba nezasahovali nesúvisiace témy. Je to protipól voči väčšine webov, ktoré majú na stránkach kopec nesúvisiacich odkazov, najmä v menu.

 

SILO štruktúra webu

Aj takto môže vyzerať SILO štruktúra (Zdroj obrázku)

 

Odstráneniu netematických odkazov nahráva často aj použiteľnosť webu. Predpokladám, že v budúcnosti sa to stane na webe trendom. Dobre s týmto pracuje Seznam, viď ich Sreality.cz.

 

OTÁZKA: Druhý názor, ktorý majú skúsení marketéri je ten, že SILO je už old school a začína fungovať takzvané “témovanie” webu, čiže Topically Optimized-Content. Tu sa zase stránky rozdelujú na Informačné a Komerčné. Myslíš si, že pre ľudí s webovými projektami aj toto môže byť cesta akou ísť? Zamerať sa na určité témy a ísť v nich do hĺbky?

Príklad informačnej stránky môže byť napríklad článok o intolerancii lepku a príklad komerčnej stránky môže byť táto podstránka s porovnaním detoxikačných prípravkov.

SILO aj “témovanie” sa dopĺňajú. Sú to roky známe metódy, len oblečené do nových buzzwordov :).

Ešte v roku 2010 nás Mareka Prokop učil rozdeľovať frázy na 3 základné typy: Informačné (tvoria cca 80%), nákupné a navigačné (napr. “Alza”). Ako s nimi pracovať, skvelo popisuje framework See-Think-Do+Care od Avinasha Kaushika. Výborný online (a bezplatný) kurz o STDC urobil Michal Krutiš.

Topically Optimized Content

Obsah webu rozdelený podľa určitých tém (zdroj obrázku)

 

POSLEDNÁ OTÁZKA: Ako postupuješ pri návrhu štruktúry webu ty? Vieš v pár krokoch vysvetliť, čo všetko je potrebné aby si niekto spravil takúto štruktúru sám?

Ak obsahový web začína, štruktúru by som veľmi neriešil. Prvoradé je začať.

Zamerať sa na riešenie jedného (ideálne komplexného) problému. Štruktúra sa dá doladiť aj neskôr. Ja si vždy predstavím, že píšem ebook. Každá kapitola je jedna stránka. Ak je príliš komplexná, môže sa rozdeliť do podkapitol (podstránok).

Pre začínajúce obsahové weby nemusí byť v začiatku ani analýza kľúčových slov tou najlepšou cestou. Efektívnejšia môže byť iná forma výskumu. Napríklad ak pôjdem písať magazín o svojpomocnej stavbe domu, tak vyspovedám niekoho, kto už dom postavil. A budem sa ho pýtať ako postupoval, aké problémy riešil, kde čerpal informácie. Nie je to žiadna veda.

Aj tak, keď pôjdem robiť analýzu kľúčových slov, musím vedieť, že s témou súvisí kúpa pozemku, základy, legislatíva a podobne.

S tým ako web rastie, sa vyvíja aj jeho informačná architektúra. Najlepšie dáta, ktoré pomôžu s jej zlepšením, sú tie interné. Či už sú to frázy v Search Console, frázy hľadané cez interné vyhľadávanie alebo PPC. Preto netreba zabúdať na webovú analytiku a zber dát.

 

Ďakujem za parádny rozhovor Janko! 🙂

 

ZÁVER

Teším sa na vaše komentáre a verím, že ich bude viac než dosť. 🙂 Téma SILO štruktúry mňa osobne zaujíma už pár týždňov, pretože uvažujem o zahraničnom projekte…a tam práve SILO často spomínajú.

Ako riešíte štruktúru webu vy? Dáva vám SILO štruktúra zmysel?

Informačná architektúra webu, SILO, Topically Optimized Content – ako správne navrhnúť štruktúru webstránky?
5 (100%) 6 hlas[ov]
The following two tabs change content below.
Prevádzkujem e-shopy, budujem affiliate projekty a predávam digitálny produkt Zarábajúci web: Od domény k peniazom. Začal som malým magazínom o pôžičkách v roku 2012 a momentálne vlastním viac ako 30 malých a stredných internetových projektov, o ktoré sa každy deň starám. Nepracujem z jednej kancelárie, ale cestujem po svete a užívam si voľnosť, ktorú mi internetové podnikanie dáva. Moje motto znie: "Kto chce, hľadá spôsob. Kto nechce, hľadá dôvod."

Comments

  1. Peter super článek. Na tento jsem se extra těšil, protože řeší můj současný problém 🙂 Je super vidět tu odborníky řešit současné problémy a držet prst na tepu doby. Pevně věřím, že spoustě lidem tento článek pomůže.

  2. V priebehu citania som sa takmer stratil. Potom skm znova nabehol, a v zavere ma potesilo, ze cela struktura webu sa da dokoncit aj neskor. Rozhovor nadupany informaciami. Paci sa mi pouzitie obrazkov vdaka nim je myslienka jasnejsia. A ked si to cele zosumarizujem, dava mi to zmysel.

Trackbacks

  1. […] OTÁZKA: Ahoj Jano! (dúfam, že nevadí, že ťa tak volám ). Ďakujem,že si si našiel čas na rozhovor, veľmi sa teším na dnešnú tému, pretože sú Zobrazit více […]

Pridaj komentár