E-mailový marketing II – stratégia a automatizácia

 

V prvej časti o e-mailovom marketingu som vám ukázal ako nasadiť na web formulár pre zber e-mailových adries. Dnes už pôjdeme rovno na stratégiu odosielania e-mailov.

Pozrieme sa ako e-mailový marketing čo najviac automatizovať a ako zaistiť čo najlepšie výsledky.

Po prečítaní tohto článku vám už skutočne nebude nič brániť, aby ste sa do e-mailového marketingu pustili. Poďme na to!

E-mailová stratégia pre Výživovo.sk:

1. Vytvorenie magnetu na získanie e-mailu

Pred tým ako začneme získavať e-maily, tak musíme porozmýšľať, čo ponúkneme za výmenu. Môžete si vypýtať e-mail „len tak“, ale zo skúsenosti vám poviem, že vám to nikdy nebude tak fungovať ako keď ponúknete tzv. „lead magnet“ – čiže magnet na získanie leadu (e-mailu).

Nemusíte dávať dokopy 30 stranové e-booky.

Stačí vytvoriť niečo hodnotné, čo sa vašej cieľovej skupine zíde. 

Ja mám v tomto trochu zťaženú situáciu, pretože web nie je zameraný na úzku niku, ale je to všeobecný magazín kde mi chodí veľa cieľových skupín. Keby som mal napríklad web o „kokosových olejoch“, tak sa mi tento lead magnet robí oveľa lepšie a bude aj lepšie fungovať.

Čo môžete ponúknuť výmenou za e-mail?

  • checklist. „Checklist: 22 vecí, ktoré musíte skontrolovať pred spustením e-mailovej kampane“ – napríklad pre tento článok
  • e-book. „21 využití kokosového oleja v domácnosti“ – pre web o kokosových olejoch
  • článok. „Získajte návod na napojenie Playstation 5 na domáce kino“ – pre web o Playstation
  • zľavový kupón. „Zadajte e-mail a pošleme vám 10%-ný zľavový kupón pre e-shop Hej.sk“ – pre katalóg zľavových kupónov
  • e-mailový kurz. „12 týždňový e-mailový kurz Ako schudnúť 10kg za 3 mesiace“ – pre akýkoľvek web o chudnutí
  • nástroj. „Náš vlastný prehrávač audiokníh iba pre vás. Stačí vložiť e-mail a obratom vám ho pošleme“ – pre web, ktorý propaguje kampaň Audiotéka.cz/sk
  • video. „5 minutové video vysvetlujúce techniku behania pre začiatočníkov“ – pre web propagujúci kampaň Pohyb.sk
  • súťaž. „Vyhrajte vybavenie celého bytu v hodnote 10 000 euro“ – pre web propagujúci akúkoľvek kampaň s nábytkom

Ja som ostal pri klasike a spravili sme s redaktorkou e-book.

Nič zložité, e-book má okolo 2 000 slov, je tam pár obrázkov, grafika je úplne jednoduchá a dal som si spraviť iba cover na mieru. Lead magnet by mal byť jednoducho vstrebateľný, takže to s tým rozsahom moc nepreháňajte.

Tento e-book následne budeme ponúkať návštevníkom výmenou za e-mail.

Lead magnet vo forme e-booku

2. Zvolíme si techniku pre zber e-mailových adries

Existujú rôzne nástroje, pluginy a software, ktoré vám zabezpečia zber e-mailových adries.

Čo sa bežne používa?

  • pop-up
  • formulár v sidebare
  • leadbox
  • formulár pod článkom
  • landing page vytvorená iba pre získanie leadu
  • upgrade obsahu

Nebudem tu rozoberať jednotlivé techniky zberu e-mailov, ale mne osobne najlepšie fungujú 2 veci:

Pop-upy a špecializovaná landing page.

Aby som vám to dokázal, prikladám štatistiky, ktoré porovnávaju 2 rôzne techniky zberu e-mailov – formulár v sidebare a pop-up. Všimnite si ten neuveriteľný rozdiel v konverznom pomere. Štatistiky sú z nástroja Optinmonster, ktorý používam pre zber e-mailov.

 

Rozdiel v konverznom pomere: Optinmonster

Konverzný pomer 0,37% a 5,56% je neuveriteľný rozdiel

 

Pre Výživovo.sk som si nakoniec zvolil pop-up a plánujem vytvárať špeciálne landing pages, na ktoré budem posielať platený traffic. Samozrejme aj tu platí – testujte, testujte, testujte.

3. Pripravíme si stratégiu automatických e-mailov

Stratégia je asi tá najdôležitejšia vec v akejkoľvek marketingovej kampani. Všetko môžete super nastaviť, použiť tie najsamlepšie pluginy, vytvoriť mega bombastický e-book, ale ak vaša stratégia nebude podporovať váš cieľ, neuspejete.

Po tom ako si návštevník stiahne e-book, tak sa spustia takzvané „Autorespondery“

Autoresponder je e-mail, ktorý je automatický odoslaný užívateľovi po tom ako sa prihlási do nášho e-mailového zoznamu (listu). Čo to sú listy a ako fungujú som vysvetlil v minulom článku.

Stratégiu pre Autorespondery som zvolil následovnú:

1. e-mail : zoznámenie

Prvý e-mail je priateľský, predstavím sa v ňom a znovu pripomeniem stiahnutie e-booku. Vysvetlím, že pošlem pár e-mailov (aby to očakávali) a pridám odkaz na môj vlastný príbeh. Príbehy fungujú vždy najlepšie, to už mám overené.

Tento e-mail posielam 1 deň po stiahnutí e-booku.

 

Úryvok z e-mailu

Úryvok z e-mailu

 

2. e-mail: voda

V tomto e-maily budem nadväzovať na informácie o ktorých som písal v e-booku. Vysvetlím, prečo je voda dôležitá a znovu pridám vlastnú skúsenosť (…ja osobne preferujem vodu s citrónom…). Opäť budem odkazovať na magazín, konkrétne na článok o výhodach konzumácie vody s citrónom.

Tento e-mail posielam 2 dni po odoslaní predošlého e-mailu.

 

Úryvok z e-mailu

Úryvok z e-mailu

 

3. e-mail: strava

Znovu píšeme o veciach, ktoré sme rozoberali v e-booku. Strava je samozrejme pri chudnutí veľmi dôležitá a preto jej venujeme jeden celý e-mail.

Tento e-mail posielam 2 dni po odoslaní predošlého e-mailu.

 

Úryvok z e-mailu

Úryvok z e-mailu

 

4. e-mail: pohyb

Aj keď ľudia dokážu schudnúť iba pomocou stravy, nie je to ono. Telo je slabé, chudnutie pomalé a celé to je tak trochu o ničom. Viem, sám som si tým prešiel. Preto treba zapojiť trochu pohybu a presne o tomto v e-maily píšem.

Odkazujem na článok, ktorý maximálne sedí mojej cieľovej skupine – praktický domáci tréning. Každý ho zvládne a je zadarmo, stačí si nájsť pár minút každý deň.

Tento e-mail posielam 1 deň po odoslaní predošlého e-mailu.

 

Úryvok z e-mailu

Úryvok z e-mailu

 

5. e-mail: psychika

Ďaľší e-mail znovu nadvädzuje na informácie v e-booku a snaží sa ich zhrnúť do jedného e-mailu. Aj v tomto e-maile posielam ľudí na článok na blogu.

Tento e-mail posielam 2 dni po odoslaní predošlého e-mailu.

 

E-mail o motivácií

Úryvok z e-mailu

6. e-mail: objednávka (1. predajný e-mail)

Tak a prichádza prvý predajný e-mail. Po tom ako sme si získali dôveru, tak budeme plniť naše cieľe. Zarábať peniaze. Generovať zisk.

Ako vidíte, e-mail s objednávkou posielame až po viac ako týždni. Najprv musíte ľudí edukovať a pomôcť im. Potom môžete predávať.

Opačne to funguje veľmi slabo.

POZOR: existujú prípady, kedy vám žiadna edukácia fungovať nebude. Napríklad pri pôžičkach, keď chcú ľudia pôžičku hneď a teraz. Tu by ste zbytočne posielali 5 e-mailov o tom ako vyberať správnu pôžičku…takže znovu… testujte, testujte, testujte!

E-mail bude zameraný čisto na objednávku konzultácie s výživovým poradcom. Spomeniem v ňom výhody tohto poradenstva a vysvetlím im ako im táto konzultácia pomôže.

Tento e-mail posielam 1 deň po odoslaní predošlého e-mailu.

 

Prvý predajný e-mail

Úryvok z e-mailu

 

7. e-mail: pripomenutie akčnej ponuky (2. predajný e-mail)

Keď už predávať, tak poriadne! Posledný e-mail, ktorý pripomenie akčnú 50% zľavu pre konzultáciu. Tento e-mail pôsobí trochu psychologicky – akonáhle niekomu poviete, že „akcia je časovo obmedzená“, tak v ňom vytvoríte pocit, že by mohol niečo premeškať.

Preto som tento e-mail do stratégie zaradil, aj keď je trochu agresívnejší. Využívam v ňom psychologickú techniku o ktorej som sa dozvedel vo vynikajúcom audiobooku Zbraně vlivu.

Tento e-mail posielam 1 deň po odoslaní predošlého e-mailu.

 

Pripomenutie akčnej ponuky

Úryvok z e-mailu

 

Skúsme si to zrekapitulovať: 

  • celkovo som nastavil 7 autoresponderov, ktoré sa spustia po stiahnutí e-booku
  • každý e-mail sa pošle 1-2 dni po odoslaní toho predošlého
  • stratégia je nastavená formou 5+2, čiže 5 nepredajných e-mailov a 2 predajné
  • v e-mailoch sa snažím byť osobný – píšem vo vlastnom mene, s fotkou, hovorím o svojom príbehu
  • e-maily priamo súvisia s e-bookom, ktorý som im poslal
  • v každom e-maily sa zameriavam na jednu konkrétnu oblasť
  • v e-mailoch odkazujem priamo na Výživovo.sk
  • NAJDÔLEŽITEJŠIE: e-mailovú stratégiu som spustil až po tom, čo som mal na webe kvalitný obsah, aby som ľudí mal kde odkazovať

 

4. Nastavíme autorespondery

Stratégiu máme, teraz musíme autorespondery nastaviť priamo v Mailchimpe. Tam je to nastavenie skutočne intuitívne, takže moc času nám to nezaberie.

 

Priamo hore menu máme Automation:

Automatizácia - 1. krok

 

Nastavíme, kedy sa Autorespondery spustia:

 

e-mail_autoresponder_2krok

Vytvoríme e-mail:

 

Vytvorenie autoresponderu

 

Nastavíme, kedy sa má e-mail poslať:

 

e-mail_autoresponedery

 

Takto vytvoríme všetky e-maily a Autorespondery spustíme:

 

Spustenie Autoresponderov

 

Na čo nesmieme zabudnúť? 

  • aby sme vedeli zistiť, či nám táto e-mailová stratégia prináša požadovaný zisk, musíme KAŽDÝ odkaz v e-mailu označiť UTM parametrami. Tie si nastavíte pomocou tohto nástroja a toto URL vložíte do mailov. Kampane potom uvidíme priamo v Google Analytics.
  • otestovať, či všetko funguje ako má. Skontrolujte každý e-mail, každý odkaz, nechajte si e-maily posielať k sebe do mailu. Uvidíte, koľko chýb v nich nájdete.

Záver

V priebehu pár hodín sme si zautomatizovali posielanie e-mailov, ktoré sa postará o tom, aby sme zarábali aj keď budeme spať.

Samozrejme nás ešte čaká veľa práce – nové metody získavania e-mailov, testovanie e-mailov, pridávanie nových Autoresponderov…

Na koniec vás chcem poprosiť o jednu vec:

Prestaňte SPAMovať a snažte sa v e-mailoch aspoň trochu pomôcť pred tým ako budete predávať. Není rok 1999 a verte mi, že tie klasické maily typu „táto ponuka je super“ strácajú (väčšinou) účinnosť.

Buďte v e-mailoch osobný, pridajte svoj príbeh, snažte sa vždy poskytnúť pridanú hodnotu.

Prosí vás o to aj exot, nie len ja 🙂

 

 

Používate nejaké vychytávky, ktoré vám v e-mailovom marketingu skutočne fungujú? Podeľte sa o nich v komentároch 🙂

 

Toto je mini reality show webového projektu, s ktorým sa za 365 dní pokúsim prekročiť hranicu čistého zisku 1 000 € mesačne. Začínam 15.03.2015.

5/5 - (9 votes)

Comments

  1. Dakujem za vyborny clanok. Presne nad tymto som nedavno rozmyslal a predstavoval som si, ze to funguje nejako takto 🙂 Prax som zatial neskusal ale teraz vidim jednotlive kroky.

    Chcel by som Vas poprosit o par odpovedi:

    1. Mailchimp sam o sebe nevie vyhodnocovat kolko ludi otvorilo mail alebo kliklo na link v maile? Musim tam vzdy „zapracovat“ google analytics?

    2. Viem robit v mailchimpe aj viac-jazycne autorespondery? (ak mam napr. stranku v dvoch jazykoch, tak by som chcel posielat anglicke emaily tomu kto mi poskytol email cez anglicku verziu stranky, a slovenske emaily tomu, kto prezeral stranku v slovencine)

    3. Vidim v Mailchimpe prehladny zoznam aky mail sa kedy komu odoslal?

    4. Moze takato posta skoncit aj v spamovom priecinku uzivatela? V gmaile mi vacsinou taketo spravy chodia do zalozky „Promotions“, chcel by som sa ale spytat ci nahodou neviete kedy moja posta moze skoncit medzi spamom 🙂

    5. Predpokladam, ze kazdy email, ktory posielam by mal obsahovat link na odhlasenie zo „sluzby“, pravda?

    • Diky Peťo!

      1. v Mailchimpe sú samozrejme štatistiky ako Open rate a Click rate, takže nie, GA parametre nie sú potrebné
      2. samozrejme, proste sa vytvoria 2 zoznamy – anglický a slovenský, no problem
      3. ano
      4. ano môže ale väčšinou to padá do Promotions
      5. presne tak, každý e-mail to musí obsahovať

      Dúfam, že som pomohol 🙂 Veď sa tam zaregistruj, je to free do 2000 kontaktov a uvidíš, nie je to zložité.

  2. Peťo, si jeden z 5 marketérov na svete, ktorých emaily odoberám a neľutujem to 🙂

    K veci: Autorespondery sú jedna z tých vecí, o ktorých veľa ľudí vie, že sú účinné, ale málokto sa dokope k tomu, aby ich spravil. Ja zatiaľ nemám potrebu napísať vlastnú sekvenciu, keďže neponúkam žiadne služby ani produkt. Ale keď na to príde, už teraz viem, že sa budem musieť prekonávať 🙂

    Inak, ako si spokojný s MailChimpom? Nelákal ťa viac napríklad GetResponse? Ten má autorespondery dosť premakané a navyše ponúkajú 33% províziu (každý mesiac).

    PS: Tvoj článok som hodil do Bufferu a zajtra bude na Twitteri 🙂

    • Diky Roland!

      Jasne, tak ani ja na svojom blogu nemám žiadne autorespondery nastavené.. keby som mal čo predávať, tak to spravím 🙂

      GetResponse poznám, ale vieš ako keď už začneš používať jeden nástroj tak sa ťažko prechádza ku konkurencii. Takže som mu ani nedal šancu.. ak napíšeš nejakú recenziu tak si ju rád prečítam a porovnám 🙂

  3. Super, konečně kvalitní zdroj pro email marketing, který stále zanedbávám a v tomto roce se na něj pořádně chystám. Taky bych měl pát dotazů:

    1) Stažením ebooku uživatel souhlasí se zasílám obchodních sdělení? Nejedná se tedy o double-opt-in?
    2) Strategie mi přijde celkem agresivní, zasílat každé 1-2 dni email. Je to odzkoušené / vyčtené z nějakých testů, nebo je to tvá strategie?

    • Ahoj,

      1. je tam double opt-in samozrejme. Vždy dávam double opt-in, písal som to v predošlom článku (aspoň dúfam 😀 )
      2. Žiadne testy, je to moja stratégia. Uvidíme, či bude fungovať alebo nie…ak nebude, tak ju samozrejme zvoľním.

    • Já posílám za týden. Beru to podle sebe, zprávy ke čtení a akci si nechávám na volné dny. Záleží na tom, o čem to je. Dovedu si představit, že potřebuji v nějakém oboru (výživa) dělat správné kroky každý den. Nebo chci mít rychlé výsledky. Tam, kde se výsledky sledují například v měsíční, roční frekvenci, tam podle mně stačí méně časté emaily. P.S. emaily odhlašuji právě z důvodu frenkvence, V závislosti na tom, jak stíhám aplikovat, to k čemu mě vybízejí. Nestíhám – odhlásím.

  4. Je v poriadku, ak posielate email v slovenčine ale možnosť odhlásenia je po anglicky (čo je default z Mailchimpu) ako mate vo výživove? Nebolo by lepšie preložiť aj to upozornenie, alebo tá angličtina je tam zámerne,aby bolo menej odhlásení?

  5. Peto ak to nie je tajomstvo kolko platis mesacne za Mailchimp? Mne sa zda ukrutne drahy!

Trackbacks

  1. […] Vrhnime sa rovno na to, čo zaujíma čitateľov blogu asi najviac – stratégia v e-mailovom marketingu. Asi si čítal môj posledný článok o autoresponderoch a automatizácií v e-mailovom marketingu. […]

  2. […] som si pre vás CASE STUDY na získavanie e-mailov pomocou Facebook Ads. Nadviažem tým na predošlú časť o e-mailovom marketingu a ukážem vám spôsob, pomocou ktorého získate niekoľkonásobne viac e-mailových […]

  3. […] ktoré zozbieram. Dalo by sa to samozrejme segmentovať (na každej podstránke ponúkať iný lead magnet), ale to je časovo oveľa […]

Napísať odpoveď pre PetoZrušiť odpoveď

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.