S Mišom Fabom som sa prvý krát stretol v Budapešti na pivku.
Prekvapil ma jeho rozhľad v zahraničnom SEO, na ktoré sa špecializuje, tak som ho hneď začal lámať na rozhovor. Nakoniec súhlasil.
Mišo sa venuje zahraničnému klientskému SEO, kde spolupracuje s americkými firmami so slušnými rozpočtami. Vie makať nepretržite aj 15 hodín denne a práca ho strašne baví, je to z neho cítiť. Hlavne je z neho cítit túžba po zlepšovaní a osobnom raste. Takých ľudí ja mám rád. 🙂
Tiež ale musím upozorniť, že niektoré techniky, ktoré Mišo využíva, sa považujú za Black Hat. Čiže veci, ktoré sú PROTI pravidlám Google a môžu viesť k penalizácií webu. Myslite na to a nepúšťajte sa do podobných veciach, ak tomu nerozumiete.
Poďme na to!
Zahraničný LINKBUILDING bez bullshitu (rozhovor s Mišom):
OTÁZKA: Díky Mišo, že si prijal pozvanie na rozhovor. Vieš sa nám v krátkosti predstaviť? Ako dlho sa venuješ online biznisu a ako si sa dostal práve k linkbuildingu?
Ahojte, moje meno je Michal a v online som niečo viac ako dva roky. Začalo to hľadaním spôsobov, ako nahradiť svoje zamestnanie v medzinárodnej korporácii za biznis pod vlastnou taktovkou.
Od prvých pseudobiznisov spojených s predávaním na Aukre a Ebayi, Amazon FBA programu a freelancingu na Fiverri, som sa dostal k SEO, a teda aj k linkbuildingu.
OTÁZKA: Riešiš iba linkbuilding alebo SEO ako také?
Pri hodnotení webstránok zohľadňuje Google viac ako 200 faktorov, z ktorých kvalita odkazov je tým najdôležitejším. Neznamená to však, že sa venujem výhradne iba linkbuildingu.
Existuje množstvo biznisov postavených na ponuke služieb linkbuildingu. Ja som sa rozhodol pre komplexnejší model klientského SEO, kde sa okrem linkbuildingu venujem aj ostatným aspektom, ktoré sú spojené so získavaním vyšších pozícií v Googli, a teda získavania organickej návštevnosti pre webstránky svojich klientov.
OTÁZKA: Aké techniky v linkbuildingu využívaš?
Na úvod by som rád čo najjednoduchšie vysvetlil systém tierovania, tzn. vytvárania niekoľkých línií spätných odkazov.
Tier 1 sú spätné odkazy, ktoré mieria priamo na tvoj web.
Tier 2 odkazuje na Tier 1, a tým sú tieto odkazy silnejšie. Takto sa dá ísť až na niekoľko línií, kde menej kvalitné odkazy bývajú logicky na posledných líniách.
Na Tier 1-ke, manuálnych odkazoch smerujúcich priamo na tvoj web, musí byť najvyššia kvalita. Od PR článkov cez web 2-ky (WordPress, Blogspot, Tumblr atď.), guest posty, citácie až po PBN-ky podporené sociálnymi signálmi a technikou známou ako Google Authority Stack.
Pre Tier 2 a nižšie línie využívam automatizovaný software na vytváranie spätných odkazov. To znamená, že články sú automaticky vygenerované a umiestnené na doménach s vyššou autoritou (obvykle Domain Authority s mediánom 50+).
A nakoniec Tier 3 mi slúži najmä na testovanie pre vlastné weby. Je zaujímavé, že tieto nízkokvalitné odkazy z fór, komentárov, bookmarkingov a wiki článkov sú stále účinné a bezpečne prenášajú tzv. “link juice” cez vyššie línie až na cieľovú webstránku.
Mimo tieringu má automatizovaný software veľkú silu pri získavaní pozícií v Google mapách (v mapovom 3-packu) a takisto pre umiestňovaní videí na prvej stránke YouTube. Ale to už je na inú tému.
OTÁZKA: Viem, že riešiš aj PBN-ky, vysvetlíš nám v krátkosti ako táto technika funguje? PBN-ky si tvoríš vlastné?
PBN (Private Blog Network) je sieť autoritatívnych webstránok s obrovskou silou, ktoré slúžia jedinému účelu: vytvárania spätných odkazov pre svoje zarábajúce weby alebo klientské weby, a tým získavanie vysokých pozícií v Googli.
Denne expiruje viac ako 35-tisíc domén, preto potenciál na získanie autoritatívnej domény je stále pomerne slušný. Druhou možnosťou je zakúpenie domény/webstránky z aukčných webov ako Flippa, GoDaddy, NameJet, Sedo, Snapnames, atď., kde už sú ceny veľmi vysoké.
Výhodou vlastnenia PBN siete je 100% kontrola nad odkazmi.
Obrovskou nevýhodou je manažovanie veľkého množstva webstránok, na ktoré je potrebné vybudovať celý tím ľudí. Optimálnou možnosťou je kúpenie si predpripravenej PBN siete od dodávateľa, nestrácať čas a zdroje na hľadanie domény a budovanie webu.
Moderné PBN siete obsahujú webstránky, ktoré je v mnohých prípadoch ťažké (niekedy dokonca nemožné) rozoznať od normálnych webov. Ich účelom je prejsť prípadnou manuálnou kontrolou a vyhnúť sa penalizáciám.
Pokiaľ nemá človek vysoké finančné zdroje a potrebné znalosti a skúsenosti s tvorbou PBN sietí, určite odporúčam kupovať odkazy od kvalitných a overených dodávateľov. Treba však podotknúť, že kontrola už nie je stopercentná, navyše privátna sieť je zmenená na sieť verejnú.
Denne sa stretávam s otázkou, či PBN-ky fungujú. V SEO svete je veľa bullshitu, zavádzajúcich informácií a nainvných tvrdení o ignorovaní linkbuildingu. Je veľmi sarkastické ak niekto hovorí, že linkbuilding alebo PBN-ky nefungujú. Obsah je určite dôležitý, ale sú to práve spätné odkazy, ktoré rozhodujú o úspešnosti webu.
Napríklad, ak zadáš do Googlu „New York SEO“ (jedno z najťažších kľúčových slov na svete), môžeš vidieť, že už niekoľko rokov je na prvom mieste web Gregoryho Ortiza s naozaj „bohatým“ obsahom. Sila PBN, ktoré sú vytvorené správnym spôsobom je nespochybniteľná.
OTÁZKA: Ako hodnotíš kvalitu webu, z ktorého získavaš odkaz?
Obvykle začínam kontrolou zaindexovania a pokračujem hĺbkovou analýzou metrík v Ahrefse a Majesticu. Dôležitý je pre mňa pomer odkazov z referujúcich domén k počtu odkazov. Pre príklad, ak na jeden web odkazuje 10 domén a počet odkazov je 900, niečo nie je v poriadku. Ideálny pomer je ≤1:15.
V Majesticu sledujem pomer TF (Trust Flow = kvalita) ku CF (Citation Flow = kvantita).
TF by mal byť 10+ ideálny pomer medzi TF a CF je ≤1:2,5 (v ideálnom prípade TF>CF). Ak to znázorníme vizuálne, tvoj web spĺňa štandard ≤1:2,5.
Pri kontrole distribúcie referujúcich domén dávam pozor na weby, ktoré majú veľkú časť odkazov z indických, čínskych, pakistanských a podobných vyspelých krajín. Určite dobrý signál k tomu, aby som nepokračoval ďalej v analýze. Na obrázku dole je optimálne rozloženie referujúcich domén.
Na grafe histórie odkazov (Backlink History) je ideálne nevidieť dramatické skoky, ako napríklad tento z 0 na 8,000 odkazov za dva dni. Toto určite nevyzerá veľmi naturálne.
Ďalej nasleduje analýza anchor textu. Samozrejmosťou je absencia akéhokoľvek spamového textu (sex, sex pills, 成人文学, atď.).
Väčšinu anchor textu by mali tvoriť generické slová (Other Anchor Text, ako napr. “Klikni sem”, “Viac info”, atď.), zbytok tvorí názov domény (Brand Name, ako napr. Chodelka), holá URL (https://www.chodelka.sk, chodelka.sk), frázy (Peter Chodelka) a nakoniec kľúčové slová (Affiliate Marketing). Veľmi dobrá diverzifikácia anchoru je znázornená dole.
V Majesticu takisto sledujem pomer Dofollow vs. Nofollow odkazov a tématický TF (Topical TF, TTF). To znamená, že ak chcem spätný odkaz pre webstránku, ktorá je o zdraví, preferujem odkaz z webu, ktorého hlavnou tematikou (TTF) je zdravie. Odkazy z webov s nesúvisiacou tématikou sú podstatne slabšie.
Nakoniec si manuálne pozriem web a sledujem frekvenciu pridávania nových článkov, koherenciu tématiky webu, návštevnosť, bounce rate, odkiaľ pochádzajú návštevníci webu, atď. Ak už kupujete drahý odkaz, je nevyhnutnosťou venovať aspoň 10-15 minút analýze webu.
OTÁZKA: Ktoré nástroje pri linkbuildingu každý deň používaš?
Pre hĺbkovú analýzu konkurencie a spätných odkazov používam Ahrefs a Majestic. Momentálne dva najpresnejšie nástroje ponúkajúce neporovnateľne viac dát ako ich najbližšia konkurencia: SEMrush a MOZ.
Z automatizovaných softwarov pre budovanie odkazov používam RankerX, Money Robot Submitter a pre najnižšie línie, tzn. Tier3 a viac, GSA a okrajovo Scrapebox. Na kontrolu pozícií v Googli používam SEPRwatcher od chalanov zo slovenského Mangools.com.
A nakoniec pre hľadanie kvalitných expirovaných domén pre moju PBN sieť používam expireddomains.net
OTÁZKA: Aké typy odkazov sa ti v praxi najviac osvedčili?
Jednoznačne kombinácia PBN odkazov (grey hat) a guest postov (white hat).
Niektoré svetové SEO špičky, ako napríklad Charles Floate, používajú zaujímavú stratégiu, ku ktorej sa postupne budem presúvať aj ja. O čo presne ide?
Získať vysoké pozície v Googli použitím PBN odkazov a neskôr ich postupne nahradzovať kvalitnými guest postmi. V tomto prípade nehrozí webu žiadna penalizácia a získavanie pozícií v Googli je raketovo rýchle.
OTÁZKA: Aké sú tvoje KPI’s, keď robíš linkbuilding? Je to stúpajúca návštevnosť z organiku, konverzie alebo sa snažíš cieliť na pozície kľúčových slov?
Asi budeš so mnou súhlasiť keď poviem, že SEO je hlavne o získavaní organickej návštevnosti z hľadania. Zameraný som preto viac-menej na posilňovanie pozícií pre kľúčové slová, ktoré majú vysoký potenciál získať návštevníkov, ktorí konvertujú.
Nakoniec klientov a všetkých vlastníkov webov zaujíma viac profit ako kontrola a sledovanie dát. Aj keď to neznamená, že by sme nemali venovať pozornosť miere konverzií alebo pozíciám kľúčových slov, pri vyššej návštevnosti webu je stúpajúci profit logickým dôsledkom.
OTÁZKA: Máš konkrétnu Case Study o ktorú by si sa chcel podeliť? Napríklad ako nejaký typ odkazu pomohol klientovi, prípadne iný prípad úspešného linkbuildingu z tvojej strany?
Je to paradox, ale najvýraznejšie posuny v Googli som nezaznamenal vďaka linkbuildingu, ale po on-site optimalizácii webu, vytvorení SILO štruktúry a dištancovaní sa od negatívnych odkazov. Optimalizácia býva často podceňovaná a nahradzovaná úsilím získavania čo najväčšieho množstva spätných odkazov.
Pre lokálne biznisy v USA, na ktoré sa sústredím, sú PBN odkazy a citácie veľmi ostrou zbraňou. V menej konkurenčných nikách majú webstránky naozaj slabé odkazy. V jednom prípade sa mi podarilo počas približne 30 dní dostať stránku pre hlavné kľúčové slovo zo 17. na tretie miesto s použitím 4 PBN odkazov. Určite to však nie je bežným štandardom.
OTÁZKA: Čo negatívne SEO, stretol si sa s tým niekedy? Mne úplne padol kvôli negatívnemu SEO jeden projekt, organická návštevnosť je momentálne na nule. Dá sa s tým vôbec bojovať? Ak by si chcel, vedel by si aj ty “zničiť” konkurenciu pomocou premyslených odkazov, ktoré im uškodia?
Bohužiaľ, negatívne SEO je pomerne bežnou technikou na vyšachovanie konkurencie alebo vyrovnávanie si osobných účtov. Na amatérskom leveli to funguje tak, že “útočník” vybuduje prostredníctvom automatizovaného softwaru tisícky, stovky tisíc, v niektorých prípadoch až milióny spamových spätných odkazoch vo veľmi krátkom čase.
Tieto amatérske servisy sú bežne dostupné aj na najznámejších freelancerských portáloch.
Stále je to veľmi účinný typ útoku na relatívne nové webstránky, avšak útok mierený na staršie weby s vysokou autoritou spravidla nedokáže nijak výrazne poškodiť, v niektorých prípadoch dokonca posilní pozície.
Na úrovni profesionálneho negatívneho SEO sú budované siete toxických (penalizovaných) PBN-iek, ktoré majú deštruktívny charakter. Napríklad, jeden z mojich zahraničných klientov sa umiestňoval s veľmi profitabilným kľúčovým slovom na prvej pozícii v Googli niekoľko mesiacov. Necelé dva týždne po útoku sa dostal na druhú stránku Googlu a stratil obrat kalkulovaný v tisíckach dolárov.
Tieto techniky fungujú iba v najprofitabilnejších nikách a jediná účinná metóda je dištancovanie sa od odkazov v GS konzole. Najlepšou prevenciou je sledovať aspoň raz za mesiac, čo sa deje so spätnými odkazmi a budovať autoritu svojho webu.
OTÁZKA: Trochu odbočím od témy, dáš nám nejaký tip, ktorý využívaš pre lepšiu produktivitu?
Ľadová sprcha, denný plán, to-do list, športovanie, čierny čaj, uprataný byt a rôzne aplikácie a pluginy (o ktorých píšem aj na blogu). A vypnuté Facebooky. Samostatnou kapitolou sú tzv. nootropiká, ktoré výrazne zlepšujú mozgovú aktivitu.
Tá je podľa vedeckých štúdií najvyššia v ranných hodinách, preto sa práve ráno zameriavam na aktivity, ktoré prinášajú najvyššiu pridanú hodnotu. Prvých 4-5 hodín obvykle rozhoduje o úspešnom/neúspešnom dni.
S vysokou produktivitou, rovnako ako so silnou disciplínou sa človek nenarodí. Musí ju postupne zlepšovať, ak chce dosahovať vysoké ciele.
OTÁZKA: Čo ti pomáha posúvať sa dopredu? Máš nejaké masterminds, ktoré využívaš? Alebo to sú skôr knihy a podcasty? Prípadne tvrdá práca? 🙂
Všetky hore uvedené veci hrajú dôležitú úlohu v získavaní smerovania a tvarovania úspešného biznis modelu. Neviem si predstaviť, ako by sa veci vyvíjali, ak by som nikdy neprečítal knihu The Millionaire Fastlane, nepozeral video rozhovory Daryla Rossera, prípadne nepočúval biznis podcasty Billyho Murphyho z Forever Jobless.
Vysokú hodnotu má pre mňa mentoring od 21-ročného milionára z Grécka, ktorý si ešte dva roky dozadu nemohol dovoliť platiť najlacnejšiu študentskú ubytovňu.
Networking, konferencie a možnosť platených konzultácií s ľuďmi, ktorí to dotiahli na vyšší level, sú jednoznačne najlepšou investícou do seba a svojho biznisu.
OTÁZKA: Mišo, ďakujem za super rozhovor. Na záver nám ešte povedz, čo plánuješ na najbližší rok? Chceš sa venovať hlavne klientom alebo plánuješ aj vlastné projekty?
V najbližších týždňoch plánujem ukončiť projekty, ktoré mi nepriniesli očakávanú hodnotu a postupne zužovať svoju aktivitu výhradne na zahraničné klientské SEO. Pracujem v podstate nonstop, preto začínam menej dôležité aktivity presúvať na iných ľudí a venujem sa najmä novým akvizíciám.
V najbližšom roku by som sa chcel dostať do bodu, kedy 80% svojho pracovného času venujem stratégií a rastu biznisu, nie realizáciou SEO kampaní. Určite však nechcem začínať s novými projektmi; škálovateľnosť v tomto odvetví je obrovská a bolo by chybou roztrieštiť svoje sily viacerými projektmi.
Ešte raz ďakujem za rozhovor a prajem tebe a čitateľom tohto skvelého webu veľa úspechov!
P.S.: Ak by ste sa ma chceli čokoľvek opýtať, napíšte mi správu na Facebooku.
ZÁVER
Verím, že tento rozhovor zaujal aj skúsenejších marketérov, ja sám som si z neho veľa odniesol. Ako vidíte, SEO nie je také čiernobiele ako ho prezentujú niektorí konzultanti a „SEO špecialisti“ a kvalitný obsah vás (vo väčšine prípadov) sám o sebe nezachráni. Hlavne v zahraničí, kde je konkurencia niekoľkonásobne vyššia.
A aký typ spätných odkazov najlepšie funguje vám?
Perfektní rozhovor s hodnotnými informacemi!
Hodně přínosný rozhovor. Díky! 🙂
Ahoj Peťo,
fuuu, rozhovor je to fakt kvalitný! Dobré otázky a super zaujímavé odpovede. Linkbuildingu sa venujem niekoľko rokov a sama som článok hĺtala.
ALE ten black hat je predsa len black hat. Za mňa osobne totálne neprípustná technika, nikdy by som sa týmto smerom nevybrala. Ale chápem, že v zahraničí a pri silno konkurenčných weboch to možno inak nejde a Mišova metóda je tým pádom riadne premakaná. Ale fuuu. Strašne si prajem aby to nikto na Slovensku po ňom neskopíroval, aby nebolo zle. Pre mňa sú tieto automatizované techniky strašné zlo :-/
Takisto hodnotenie webu na ktorom získať odkaz, mi príde až moc prešpekulované. Zbytočná veda na môj vkus.
A posledná vec – nemyslím si, že každý hovorí o tom, aký je obsah dôležitý. Myslím, že mnoho SEO konzultantov sa zhoduje v tom, že odkazy sú dôležitejšie. Obsah ale potrebujeme, aby sme mali na čo vôbec odkazovať. Takže si nemyslím, že by sa na našej sk/cz okolo toho nejak extra bullshitovalo. Práve naopak 🙂
Každopádne ešte raz díky za prínosny obsah. Tento rozhovor sa v tej veľkej kope obsahu určite nestratí.
Carry on the PBN’s, see when Google will take your site down.
Skvělý rozhovor plný hodnotných informací a dalších zdrojů ke studiu. Díky za ně.
Shodou okolností jsem zrovna dnes vydal článek o mém rok trvajícím testu, který mi měl původně potvrdit, že pro úplně prťavé firmičky a živnostníky není linkbuilding zas tak důležitý. A potvrdil se přesný opak 🙂 Samotného mě překvapilo, že i dnes dávají vyhledávače přednost blbostem, které mají odkazy, před stránkou, která problém opravdu řeší. Ale je to tak. Krátké shrnutí testu https://tomaskrause.cz/minitest-bez-zpetnych-odkazu-to-opravdu-nejde/
Obdivujem rocny experiment 🙂 Mohli ste skusit este dva weby takmer rovnake. Jeden s odkazmi a druhy bez. Alebo jeden s lepsim obsahom a bez odkazov a druhy slaby obsah a s odkazmi Mate na to dalsi rok 🙂
Dalším experimentem je můj blog, tam potřebuju na své jméno vytlačit z prvního místa nějakého doktora 🙂
Začal bych tím, že to title bych místo TK napsal celé své jméno:)
Nemyslím zápisky, myslím tomaskrause.cz. Mám blogy dva – čím víc blogů, tím víc adidas 😉
Rankuje Mišo aj vlastne weby? Lebo tieto popisane techniky su niektore uz 2-3 roky neucinne. Ako mozno to niekde este funguje ale tiering cez automatizovany soffware je pase, mozno tak na indexaciu ale aj tak.
Generic anchor – to nie je pravda kazda niche ma vlastne % anchor ine % je pri payday loans ine pri online knihach a ine % je ak je domena EMD.
Manual review- Ak skutocne niekto z Googlu pride na tvoj web lebo ma podozrenie ze to je pbn – to znamena, ze sa nieco posralo a uz len to podozrenie je podlozene footprintom tak manual review bohuzial neprejde nikto. Ak to nie je magazin s realnymi fans a podlozeny realnym trafficom tak nemas sancu.
CF, TF, DA, PD – toto vsetko je pri PBNs zbytocne neni to metrika googlu a da sa lahko manipulovat jediny smerodajny udaj je RD a teda pocet odkazujucich domen ktore si ale musis manualne prejst
Ale je super ze aj k nam prichadza do tohto trhu konzulatcii a obsah je king triezvy nazor na podnikanie .
Vela zdaru 🙂
Ty externí metriky nejsou zbytečné jen při PBN, ale celkově. RD a výkon v SERP stojí za to sledovat. Viz https://youtu.be/oPNnUYZPV5Q
Celkově velmi přínosný a zajímavý rozhovor. Jen se trochu bojím, aby v linkbuilderské scéně nezarezonoval špatným způsobem. Aby se teď všichni hromadně nevrhli na PBN s vidinou nejrychlejšího výsledku. Tahle technika je opravdu už za hranicí White SEO. To si nebudeme nic nalhávat 🙂
Takže pro jistotu přidávám lehké moralizování pro méně zkušené linkbuildery: děcka, tohle doma raději nezkoušejte! 🙂
Ja sa toho nebojím. Každý nech ide cestou, ktorá mu vyhovuje. Ak chce rýchle výsledky, nebojí sa riskovať a vie čo robí tak nech robí aj black-hat. Pokiaľ ho penalizujú, asi to nerobí tak dobre ako si myslel..aspoň si sám zistí, čo funguje a čo nie. Inak PBN-ky používa veľa linkbuilderov aj affilákov, čiže asi to nejaké výsledky prináša. 😀
Díky za zajímavý rozhovor. Rád bych se zeptal Miša, jaký používá automatizovaný software na vytváření odkazů?
Pomerne dobrý článok a Wriper má pravdu vo všetkom o napísal v komente. … Ono čo by ma z tohoto článku najviac zaujímalo je to, ako si prišiel o pozície vďaka negatívnemu SEO? Pokiaľ si si to nechtiac nejako nespravil sám tak ptm by s tým šak nemal byť problém – nahádžu sa špatné odkazy do disavow toolu nejakú dobu sa počká čo to spraví a pozície by sa aspoň z nejakej časti mali vrátiť naspäť.
Opět luxusní rozhovor. Váš blog doslova hltám. Na česko/slovenské scéně jste jednoznačně nejpřínosnějším webem s obsahem SEO/marketing. Mám dotaz – nemáte tip na nějaký nástroj pro hromadnou správu obsahu sítě blogů? Mám blog na WP, blogspotu, bloggeru apod. A rád bych měl možnost mít účty v jednom systému a jedním kliknutím vyspinnovat jeden článek na všechny blogy. Money robot to neumí – ten umí tvořit jen nové a nové blogy. Netušíte, jestli něco takového existuje?
Ďakujem Michal, toho si skutočne vážim. 🙂 Ja mám všetky weby v Managewp.com, ale to je iba na WordPress weby. Nepoznám tool, ktorý by pokryl viac platforiem.