Ste freelancer a nemáte dostatok klientov? Dajte o sebe viac vedieť

Tak mi píše kamarátka, freelancerka:

„Nemám dostatok klientov, nemáš nejaký job pre mňa?“

Odpovedám:

„Ako to, že nemáš dostatok klientov, veď si šikovná v tom čo robíš. Ukáž mi tvoj web, kde ponúkaš svoje služby.“

„Nemám web.“ hovorí mi.

„Aaaaaha…“ krútim hlavou.

Na jednej strane sa kamarátka sťažovala na nedostatok práce, na druhej strane nedala o sebe nikomu vedieť, čo robí, pre koho to robí, ako dlho to robí a prečo to robí. 

No a pretože ja som super akčný človek, tak som si jednu upršanú nedeľu sadol, zbúchal web, spustil reklamu a….no veď uvidíte sami.

Článok pre freelancerov, ktorí nemajú dostatok klientov

Tento článok nebude o zarábaní na internete alebo digitálnom nomádstve. Bude o tom, ako dať o sebe vedieť a nájsť si toľko klientov, aby ste nemuseli rozmýšlať, či budete mať na zaplatenie nájmu na konci mesiaca.

Hovorím k ľuďom, ktorí makajú sami na seba (voľná noha, freelanceri – volajte to ako chcete).

Freelanceri

Prestaňte sa schovávať a ukážte, čo robíte (služby), ako to robíte (case study) a pre koho to robíte (referencie).

Aby som iba nehovoril do vetra, ukážem vám úplne presne, ako získať nových klientov, ak ste freelancer.

Ak mi neveríte, prečítajte si knihu Ukáž, co deláš od Austina Kleona.

CASE STUDY: Ako som za 5 hodín získal 4 ponuky na spoluprácu

V rýchlej Case study vám ukážem celý postup a poradím vám, čo robiť, aby ste získali prvých klientov. Prakticky. Bez bullshitu. Tak ako to máte radi.

DISCLAIMER: Kamarátka nechce byť menovaná, takže ak viete o koho ide, nechajte si to pre seba :)))

1. Kúpil som doménu, nahodil na hosting a nainštaloval WordPress

Kúpil som doménu, nahodil na Ebolu a nainštaloval WordPress. Celé mi to zabralo asi hodinku čistého času, ale je to samozrejme preto, že som to už robil X krát. Vám to bude možno trvať dlhšie, ale nie je to nič, čo sa nedá zvládnuť.

RADA PRE VÁS: kúpte si doménu s vaším menom, zíde sa na budovanie brandu.

2. Spravil som JEDNODUCHÝ web pomocou FREE šablóny

Stiahol som si krásnu šablónu Illdy, ktorá je zadarmo a úplne stačí na prezentáciu toho, čo kamarátka vie. Téma má svoje vlastné rozhranie, v ktorom si vyklikáte vlastný web za pár hodín.

 

Illdy - WordPress téma

Téma Illdy, v ktorej si vyklikáte čo potrebujete

 

Nemusíte byť expertom na WordPress, ani grafický designer. Tému určite odporúčam. Po nahodení obrázkov, textov a niekoľko WordPress pluginov…som web spustil.

RADA PRE VÁS: Nerobte komplikované a drahé weby. Robte jednoduché a funkčné weby.

3. Poslal som na web cielenú návštevnosť

To, že si spravíte webstránku, vám až tak nepomôže. Potrebujete tam dostať ľudí, ktorí budú mať záujem o vaše služby. Existuje na to niekoľko spôsobov (všetky opisujem v e-booku Zarábajúci web), ale ten najrýchlejší spôsob je platená reklama cez Facebook alebo Google.

Tak som vytvoril 2 kampane cez šikovný nástroj AdEspresso na správu FB reklám.

2 kampane na Facebooku cez nástroj AdEspresso

2 kampane na Facebooku cez nástroj AdEspresso

Každú kampaň som spustil v inom časovom období. Prvé dni som spustil kampaň zameranú na ľudí z Bratislavy, ktorí sa zaujímajú o biznis.

Druhú kampaň som spustil na ľudí blogu www.chodelka.sk, kde sa tiež nachádza cieľová skupina pre jej služby.

RADA PRE VÁS: Zamerajte sa na cielenú návštevnosť ľudí, ktorí budú mať záujem o vaše služby. Najlepší je v tomto Google a Facebook.

4. VÝSLEDKY: Za 48 eur som získal 4 nových klientov

Za necelých 48 eur som získal 427 klikov na webstránku. Samozrejme, že keby som kampaň testoval a optimalizoval, tak sa dostanem na oveľa lepšie výsledky. Aj tak to nie je zlé.

Prvá kampaň mi vygenerovala 382 klikov a dve konverzie (konverzia = vyplnenie kontaktného formulára). Druhá kampaň mi vygenerovala 45 klikov a jednu konverziu. Bohužiaľ som nenastavil žiadne meranie konverzií, takže v správci reklám sú kliky ako konverzie.

Celkovo som pomocou kampaní získal pre kamarátku 3 potenciálnych klientov.

UPDATE 10.02.2017: Tento článok som písal na konci januára. Kamarátka rozbehla spoluprácu so všetkými tromi klientami, pričom ešte jeden sa jej ozval. 4 noví klienti za 48 euro, to nie je zlé, čo poviete?

RADA PRE VÁS: Testuje rôzne cielenie reklamy na Facebooku a Google, až kým nezistíte, čo funguje a čo nie.

5. Čo ďalej?

Spraviť web a poslať na web reklamu nie je až také ťažké. Zvládne to každý šikovný freelancer, prípadne si na to niekoho nájde. Ak sa však chcete posúvať a získavať stále nových a lepších klientov, musíte makať viac.

Keby som bol ja freelancer (akože som bol, asi 4 mesiace), tak by som si takto budoval svoj brand:

  • začnem písať blog, v ktorom budem odhaľovať svoje know-how (tak, ako to robím tu)
  • založím si Facebookovskú stránku (ako som si založil pre svoj blog tu)
  • zaregistrujem sa do katalógov, ktoré by mi dávali zmysel (pre kamarátku napríklad Freelanceri.sk)
  • publikujem články na rôznych médiach, s ktorými sa dohodnem na spolupráci
  • zlepšujem sa v tom, čo robím a delím sa o to na svojom blogu
  • spravím zo seba autoritu v odbore a neustále zvyšujem ceny svojich služieb

Freelanceri to v dnešnej dobe nemajú ľahké, ale zdá sa mi, že sa zbytočne „schovávajú“ pred svetom. Ak si chcú vybudovať brand, musia ukázať čo vedia!

Na záver

Ak robíte akúkoľvek prácu online a nemáte dosť klientov, vyskúšajte túto stratégiu. Je jednoduchá a okamžite aplikovateľná do praxe.

Spravme si tu takú biznis zoznamku. Robíte niečo zaujímavé pre cieľovú skupinu tohto blogu? Podeľte sa o to do komentárov. Dajte tam vaše meno, s čím viete pomôcť a samozrejme aj váš web.

Teším sa na každý komentár.

5/5 - (6 votes)

Comments

  1. Ahoj Peter.

    článok je super. Mám ale otázku na tvoju knihu zarabajuci web. kedy ho spustíš?

  2. Servus Peter,

    veľmi dobrý článok pre začínajúcich freelancerov. Osobne sa mi najvac páči tých 6 bodov na konci.

    Keďže sa aktuálne živím freelancovaním (sám dobre vieš :)) a ešte pred 18 mesiacmi ma nikto nepoznal, tu je pár postrehov:

    #1: Blog je tým úplne najlepším nástrojom, ako získavať klientov pre služby

    Cez blog sa veľmi dobre predávajú aj produkty (hmotné či nehmotné), ale pri službách je to o dosť jednoduchšie. Mne trvalo približne 4 mesiace, kým mi blogovanie prinieslo prvého klienta a odvtedy som vďaka blogu spolupracoval s viac ako 40 klientami. A keďže návštevnosť a popularita môjho blogu rastie (ako každého blogu, ktorý ponúka dobrý obsah), rastie aj dopyt.

    #2: Blogovanie sa väčšine freelancerov začne oplácať až po nejakých 12-18 mesiacoch

    Napriek tomu, že som prvého klienta získal už po pár mesiacoch, až teraz je ten dopyt naozaj taký, aký by som chcel. Preto veľmi dobre chápem, prečo si v tejto case study použil platenú reklamu. Ja som si mohol investovať rok života do budovania blogu, pretože som v tom čase chodil na výšku a bolo o mňa postarané. Ak by som potreboval zarábať, tiež si platím reklamu 🙂

    #3: Niečo k zvyšovaniu kvality služieb a cien

    Keď sa pozriem na články, ktoré som písal pred rokom a na články, ktoré píšem dnes vidím obrovský posun. Preto novým klientom účtujem približne o 50% viac ako som si účtoval pred rokom. Väčšinou s tým nemajú problém.

    Vieš aký je naozajstný problém pri cenách za freelance prácu? Keď s nejakým klientom spolupracuješ dlho, máš s ním vybudovaný super vzťah, ale novým klientom účtuješ o dosť viac ako jemu. Potom máš v sebe vnútorný boj a nevieš, čo máš robiť. Na tento problém zatiaľ riešenie nemám 😀

    Biznis zoznamka – budem reagovať aj na tvoj call to action. Volám sa Roland a živím sa obsahovým marketingom (predajná stránka sa ešte len pripravuje) a tvorbou web stránok, ktoré majú jasnú myšlienku a cieľ. Ak by to niekoho zaujímalo, link je tu: http://vojkovsky.sk/web-ktory-zaraba/

  3. Ahoj Peter,
    díky za tip na šablónu, naozaj pekná.
    Zaujíma ma tvoja skúsenosť s Ebolou. A porovnanie s najväčším slovenským hostingom :). Díky.

  4. Ahoj, preco si to zameral na business a nie na web design alebo web development? Hladas ludi co hladaju agenturu ktora im spravi webstranku a nie ludi co maju business. dakujem

Trackbacks

  1. […] som si iba pripomenul, aké dôležité je kontrolovať prácu od ľudí, hlavne na začiatku. Freelanceri môžu mať tie najlepšie hodnotenia, roky skúseností a neviem čo…ale výsledok aj tak […]

  2. […] klientskou prácou, pričom im blog prináša nových klientov (odporúčam začať blogovať, ak ste freelancer!) […]

  3. […] si chcete na internete zarobiť, začnite freelancovať. Pokiaľ chcete zbohatnúť, na výmenu peňazí za čas […]

  4. […] Preto tento príjem nie je pre ľudí, čo potrebujú peniaze ihneď. S tým moc nepočítajte. Pokiaľ potrebujete peniaze nasledujúci mesiac, tak radšej freelancujte. […]

  5. […] GDPR riešiť aj freelanceri? Povedzme taký copywriter, ktorý píše texty pre klientov – v akej oblasti by sa ho mohlo […]

  6. […] naše spätné odkazy sme použili o niečo drahších copywriterov, pretože Hubpages a Squidoo boli monitorované administrátormi a museli sme prejsť určitými […]

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.