Podarí sa mi uspieť na Amazone? Časť 2. – kritéria produktu

Disclaimer : nepovažujem sa za experta na predaj cez Amazon. Toto je CASE STUDY, v ktorej budem opisovať presné kroky, ktoré podniknem, aby som dostal na Amazon svoj prvý produkt, a následne ho predal so ziskom.

Hľadáme produkt

Po tom, ako som sa o Amazone snažil zistiť čo najviac (prehľad zdrojov nájdete v minulom článku) a zorganizoval si kroky, ktoré podniknem, som sa pustil do hľadania produktu.

Musím povedať, že išlo o veeeeľmi zdĺhavú časť. Bol som v tom ponorený niekoľko dní, než som našiel vhodný produkt.

Naštudoval som si niekoľko kritérií, ktoré by mal produkt spĺňať. Ja som si ich, samozrejme, upravil podľa seba.

11 základných kritérií pre produkt, ktorý budeme predávať :

1. Žiadna elektronika

…ani hodinky, drahé šperky alebo oblečenie – produkty, ktoré sú problematické. Elektronika sa kazí, hodinky sú skôr brandovou záležitosťou a na drahé šperky nemáme rozpočet 🙂

Do oblečenia by som sa tiež nepúšťal – je tam veľa veľkostí a variánt. Nie každému bude tričko pasovať, takže bude veľa vrátených objednávok.

2. Nie je veľký, ťažký alebo krehký

Tu sa veľa predajcov riadi tzv. „shoebox size“, takže produkt by sa mal zmestiť do krabice od topánok. Čím menší bude, tým lepšie.

Pri veľkých a ťažkých produktoch sa zvyšujú aj poplatky pre Amazon. Tiež je drahšia doprava.

Ideálny produkt by mal mať do 0,5 kg a mal by sa zmestiť do krabice od topánok, takže asi 40 cm.

3. Neskladá sa z viacerých častí

Čím jednoduchší produkt bude, tým lepšie. Nebude sa nám toľko objednávok vracať naspäť a celý proces bude menej komplikovaný. Najlepšie, ak nájdeme produkt, ktorý sa skladá iba z jednej jedinej časti, na ktorej sa nemá čo pokaziť. Napríklad sviečka.

Dobré produkty: podložka pre jógu, oceľový hrnček, loptička pre psa. Nevhodné produkty : zapaľovač na oheň, udica, čelná lampa.

4. Predáme ho minimálne za 13 libier

Ak sa niečo bude predávať za 13 libier (18 dolárov), tak sa vieme dostať na zisk asi 7 libier (10 dolárov), čo nie je vôbec zlé.

Teoretický príklad :

  • náklad na produkt vrátane poštovného : 2 libry
  • provízia pre Amazon : 2 libry (15 % z ceny produktu)
  • DPH : 2 libry

Samozrejme to bude pre každý produkt iné. Teraz vychádzam z produktov, na ktoré som si robil research.

Ak by sme sa dostali na 5 objednávok denne, máme zisk 1 500 dolárov mesačne.

TIP na článok : V tomto článku na Mladom podnikateľovi predajca radí vybrať si produkt aspoň za 20 dolárov. Myslím si, že to je dobrá stratégia, ale ja som si zvolil trochu nižšiu hranicu.

5. Produkt by sa mal mať BSR do 500

BSR (Best selling rank) je jedným zo základných ukazovateľov predajnosti produktov na Amazone. Hovorí nám, aký predávaný je produkt v danej kategórií.

Pri každom produkte BSR nájdete v Product details. Pozor, hovoríme o BSR v hlavnej kategórií.

BSR do 100 budú dosť konkurenčné. Naopak BSR 20 000 nemusí mať taký objem predajnosti, aký by sme chceli.

Keď som si robil research, jeden z produktov, na ktoré som sa pozeral, bol masážny valec (tzv. foam roller). Napríklad tento foam roller má BSR 459, čo je super. Nie je to ani veľa, ani málo.

BSR na Amazone

 

6. TOP produkt by mal mať maximálne 500 recenzií

Recenzie sú veľmi dôležité pri predaji na Amazone. Tiež nám napovedia, či sa jedná o konkurenčný produkt alebo nie.

Keď sa pozrieme na masážne valce (veľmi dobrá vec :)), najpredávanejší foam roller má 401 recenzií, čo znamená, že tam nie je až tak veľká konkurencia. Ja by som ale cielil na ešte menej recenzií pre TOP produkt, možno okolo 200-300.

Keď sa pozrieme na predaj Kindle, najpredávanejší má viac ako 8 000 recenzií, čo je príliš veľa, aby sme sa tam hrabali.

7. Brand nie je súčasťou produktu

Vysvetlím.

Ak si budete kupovať foam roller, pôjdete po určitej značke? Ja osobne nie. Pozriem si referencie, cenu, popis… a jeden si kúpim.

Keď si budete kupovať telefón, pôjdete po určitej značke? Určite áno. U mňa vyhráva Apple, niekto iný môže preferovať Samsung. Je to ale dôležitá súčasť toho produktu. Keďže náš brand nebude nikto na začiatku poznať, musíme sa uistiť, že nebude dôležitou súčasťou produktu.

Musíme sa preto uistiť, že predaje jednej značky neprevyšujú nad ostatné.

Príklad: zoberme si napríklad GPS pre bežcov. Keď si pozrieme vo výpise produkty, prevládajú 2 značky – Tom Tom a Garmin. Nemá preto význam púšťať sa do podobnej kategórie.

Brand je dôležitou súčasťou produktu

 

8. Vieme ho predať v zväzkoch

Potrebujeme produkt, ktorý budeme vedieť predať v tzv. „bundles“. Čo to znamená?

Predstavme si, že predávame hrnčeky na kávu. Predaje idú super, produkt si všetci chvália a my rozmýšlame, čo predávať ďalej. Pred tým ako sa budeme snažiť nájsť nový produkt, tak vyskúšame predaj hrnčekov v zväzku.

2 hrnčeky pre zaľúbený pár. 3 hrnčeky pre rodinu. 4 hrnčeky ako super ekonomické balenie.

Chápete ma? Vytvorenie takýchto nových produktov bude oveľa ľahšie ako hľadanie nových. Stačí spojiť dva už stávajúce produkty dokopy, dať nový barcode a môžeme predávať.

Amazon predaj - bundles

9. Produkt nebude sezónny, ale ideálne celoročný

Je veľa produktov, ktoré sa super predávajú cez leto, ale počas zvyšku roka sa nepredávajú vôbec. Takýmto produktom sa chceme vyhnúť. Môžeme mať „trochu“ sezónny produkt, ale nie priveľmi.

Sezónnosť zistíme pomocou nástroja Google Trends.

Toto je napríklad sezónnosť môjho produktu, ktorý som si vybral.

Amazon - sezónnosť

Produkt je trochu sezónny, ale nie moc. Určite by ale bolo ideálnejšie, keby sa predával počas celého roka rovnako .

10. Budeme jeho cieľová skupina

Ja sám chcem tento produkt používať a zistiť, či je dobrý alebo nie. Nechcem už predávať niečo, k čomu nemám vôbec žiadny vzťah.

Takáto stratégia má veľa výhod.

Vieme lepšie zistiť, ktorý produkt vybrať a ako ho prípadne upraviť. Bude nás viac baviť budovanie brandu a komunity. Budeme poznať problémy našej cieľovej skupiny.

Produkt, ktorý som si nakoniec vybral, som sám posledné dni používal 🙂

11. Vieme propagovať produkt na sociálnych sieťach a na blogu

Chcem okolo zvoleného trhu vybudovať brand. Webstránku, FB skupinu, e-maily… Samozrejme, že predaj sa bude odohrávať na Amazone, čo ale neznamená, že tam iba vložíme produkt a tým to končí.

Ak si ako produkt vyberieme napríklad toto super erotické oblečenie pre mužov, bude sa nám ťažšie budovať brand mimo Amazon. Stačí si zodpovedať jednoduchú otázku – bude sa dať na daný produkt spraviť reklama na Facebooku? Ak nie, možno by sme si mali vybrať iný produkt.

Záver

Toto sú základné podmienky pre náš produkt. V ďalšej časti vám ukážem presný proces ako som produkt hľadal a aké nástroje som pri hľadaní využil.

Ak článok čítajú nejakí predajci na Amazone, budem rád ak sa k tomu vyjadríte 🙂

MEGATIP na koniec: nehľadajte dokonalý produkt. Hovoria to v každej knihe, v každom podcaste – proste dokonalý produkt neexistuje. Niektorý bude mať veľkú konkurenciu, druhý bude zase moc lacný. Vyberte si jeden a toho sa držte. Ja som ten svoj menil asi 5x a iba ma to zbytočne zdržalo.

Toto je moja cesta za prvým predajom vlastného produktu na Amazone. Podarí sa mi to?

5/5 - (6 votes)

Comments

  1. stále neviem čo to vlastne ideš predávať,

  2. Zdravím, k tomuto účelu se mi nejvíce osvědčil JungleScout. Jaké nástroje používate vy?

    Jěště jedna věc. Tento nástroj: https://www.zonblast.com/ ( možná trošku dražší ) ale na Launch produktu je perfektní!

    Přeji hodně úspěchů a prodejů!

    Heký den 🙂

  3. Držím palce Peter ! Vyzerá to tak, že sa vyhýbaš chybe, ktorú urobil pan Fara. Určite pokračuj ďalej som zvedavý ako to celé vypáli.

  4. využiješ FBA? lebo ak áno tak treba potom rátať aj s Fulfillment poplatkami … čiže nakoniec amazon si nechá až cca. 30-40% ceny v závislosti od produktu

  5. S tymi amazon fees kludne pridaj, moze to byt kludne aj 30-40%, pretoze 15% je referral fee a zvysok su ostatne amz fees. Preto je extra dolezite vybrat si produkt, ktory sa dobre predava, je velmi lahky a maly — pretoze toto ma vplyv na vysku fees.

    Druha vec ziskat spravneho suppliera – dodavatela – cize mat produkt za co najmensiu cenu. A nechat si poslat test sample od viacerych supplierov (komplet so vsetkym – obal, potlac loga, nalepka+upc kod+mini navod na pouzitie)

    Amazon.com je tento rok ovela zlozitejsi ako to bolo minuly rok, pretoze presli dalsimi zmenami. Su prisnejsi ohladne recenzii.. Ked sa zvoli spravny produkt da sa to v pohode zvladnut. Treba neustale optimalizovat.

    Prvych 3-5 mesiacov moze byt a vacsinou aj byva investicna faza (optimalne mat bokom 2-4000 euro). Dost zavisi od toho kolko produktov clovek moze poslat na sklad hned na zaciatku (odporucam 300 (min 70 rozda clovek na kuponoch). Ja som zacinal postupne, 10,50,100,500+ teraz uz viem, ze treba zacat s viac na zaciatku 🙂

    A potom samozrejme treba mat trpezlivost s amazon supportom…. To zistite ked uz zacnete predavat produkt.

    • Parádny komentár Maroš, diky! Tie Amazon fees som ešte neštudoval, ale podľa mňa ak je ten produkt malý, tak by tak vysoké byť nemali alebo sa mýlim? Asi mi niečo uniká… Samples sme si už nechali poslať a teraz ideme na druhé kolo, čiže nechať si poslať iba niektoré samples s naším brandom. Vidím, že ty už si na tom Amazone celkom doma 🙂

  6. JJ jak píše Maroš, dej si pozor na ty poplatky, jelikož 15% to pouze není, ale v reálu skoro půlka ceny jde pro ně :)……….momentálně makám na tom, abych zajistil fullfilment pro zákazníky co chtějí prodávat na Amazonu v EU a neplatit tak šílené poplatky…….

  7. Ahoj, možno hlúpa otázka, ale aj ta sa chcem opýtať. Mám si pred založením účtu a objednaním tovaru prekladať celé Terms and conditions, alebo sa mám zamerať len na časti, ktoré budem práve vykonávať?
    Kde nájdem všetky Podmienky Amazonu.
    Vopred ďakujem.

Trackbacks

  1. […] minulej časti som prešiel 11 kritérií pre náš produkt. Teraz ukážem, ako som produkt […]

Napísať odpoveď pre PeterZrušiť odpoveď

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.