Pred tromi týždňami mi dosť poklesli konverzie z jedného pôžičkového webu. Nejednalo sa o žiadnu pohromu, web mi generuje mesačne iba asi 200 euro, ale aj tak som nechápal, prečo k poklesu došlo. Keď som sa však pozrel do Google Analytics, zistil som, že priemerná organická návštevnosť (návštevnosť z vyhľadávačov) mi klesla z 30-40 denne na 2-3 denne. Žiadna penalizácia webu nehrozila, tak ma to dosť prekvapilo. Čo ma však prekvapilo ešte viac bol fakt, že za 10 dní bola návštevnosť opäť tam, kde predtým.
Musím povedať, že sa mi to nestalo prvý krát a bez Google Analytics by som vôbec nevedel zistiť, čo spôsobilo taký náhly pokles konverzií. Preto som sa rozhodol napísať článok o rôznych nečakaných zisteniach, ktorým by som bez analytického nástroja asi ani neveril. Každý príklad je doplnený o printscreen z môjho vlastného účtu Google Analytics.
5 zaujímavých zistení z Google Analytics
1. Google si občas robí čo chce
Toto je prinscreen pôžičkového webu, o ktorom som písal na začiatku. Priemerná denná návštevnosť z vyhľadávačov mi úplne nečakane klesla z 30-40 denne na 2-3 denne. Viem, že sa nejednalo o žiadnu penalizáciu, pretože na web smeruje iba pár odkazov a návštevnosť som zvyšoval postupne posledných 6 mesiacov pomocou obsahu. Je to jednoducho výsledok správania sa vyhľadávača (v tomto prípade ide o Google, web je slovenský), ktorý ma na pár dní vyradil z výsledkov, a potom ma tam opäť dal.
Toto je druhý prípad toho, že Google si občas robí „po svojom“. Na jeden jediný deň sa jeden z mojich webov dostal na prvé miesto na veľmi konkurenčné kľúčové slovo. Návštevnosť mi vybehla z 60-80 denne na 580/deň. Bol som, samozrejme, veľmi rád, že sa tak stalo a konverzie sa iba hrnuli. Radosť mi síce dlho nevydržala, ale aj tak to nejaké euro hodilo, išlo však, samozrejme, iba o náhodu.
2. Z mobilných zariadení mi ľudia nechodia….alebo áno?
Keď som začínal podnikať (rok 2011), chodil som z jednej konferencie na druhú. Doslova som bažil po informáciách, ktoré by mi mohli v podnikaní pomôcť. Skoro na každej jednej konferencii sa vtedy spomínala návštevnosť z mobilných zariadení – preberali sa responzívne designy, mobilné aplikácie, správanie sa návštevníkov z telefónov. Každý hovoril o jasnom trende – čoraz viac ľudí bude chodiť na Váš web z telefónu alebo tabletu. Ak sa však začalo hovoriť o konkrétnych číslach, väčšinou sa táto návštevnosť pohybovala okolo 5-8% (rok 2011). Trend bol síce jasný, no 5 %-tná návštevnosť z mobilov nikoho nezaujímala.
Toto je návštevnosť affiliate webu, ktorý som spustil začiatkom roku 2013 – ide o prvé 2 mesiace:
A toto je návštevnosť toho istého webu dnes:
Návštevnosť z mobilných zariadení (telefón a tablet) sa mi za necelé dva roky zvýšila z 13% na neuveriteľných 35%. Viac ako tretina návštev mi na web chodí z mobilných zariadení. To už je niečo, čo sa skutočne nedá ignorovať.
TIP: Ak hľadáte šablónu pre Váš web, vždy požadujte, aby bola responzívna. Úprimne si dovolím tvrdiť, že za pár rokov bude návštevnosť z mobilných zariadení prevažovať nad návštevnosťou z počítačov. Veľa responzívnych šablón nájdete na Themeforeste.
3. Linkbuilding ako zdroj návštevnosti
Linkbuilding. Získavanie odkazov. Každý vie o čo ide, ale nikto nevie ako to správne robiť. Na linkbuildingu vlastne nie je nič ťažké, keď sa budeme držať jedného jediného pravidla:
Nerobte linkbuilding za hlavným účelom zvyšovania návštevnosti z vyhľadávačov, ale robte ho za účelom zvyšovania návštev z odkazujúcich stránok (tzv. referrals)
Teraz ma nechápte zle, linkbuilding je dôležitá súčasť Optimalizácie pre vyhľadávače (tzv. SEO) a kvalitné odkazy Vám zvýšia organickú návštevnosť. Ak sa však začnete na proces získavania odkazov pozerať z pohľadu zvyšovania návštevnosti z odkazujúcich stránok, nie je možné, aby ste linkbuilding robili zle, to Vám môžem sľúbiť.
Ako dôkaz Vám prikladám 3 printscreeny z mojich vlastných projektov. Prvý je trochu extrémny, referrals tam tvoria viac ako polovicu návštev, ale priemerne mi chodí z iných stránok 10-20% celkovej návštevnosti. To je návštevnosť, ktorú by som bez linkbuildingu pravdepodobne vôbec nezískal.
Čo to znamená v praxi? Aké odkazy by ste mali získavať?
! Získavajte iba odkazy, ktoré Vám privedú reálnu návštevnosť. !
4. Existujú veci, ktoré proste neovplyvníte
Nech už robíte čokoľvek, vždy sa nájde niečo, čo neovplyvníte a dokáže to pekne zamávať s Vaším podnikaním.
Bol marec tohto roku, sedím si v kancelárií a prihlasujem sa do adminu jednej affiliate siete. Táto sieť mi vyplácala každý mesiac niekoľko tisíc na províziách a veľmi som to ani neriešil, pretože weby, ktoré som mal na sieť napojené, som vytvoril iba z „úplnej haluze“. Vtom som ale zažil skutočný šok – provízie boli dvojnásobné ako predošlý deň. Nechápal som tomu a myslel som si, že sa stala iba nejaká chyba. Až kým som sa nepozrel do Google Analytics.
Návštevnosť webu, na ktorom som mal nasadené reklamné prvky tejto siete, sa zvýšila z 80 návštev denne na neuveriteľných 800. Hneď som sa snažil zistiť prečo. Prikladal som to za “vinu” Google, ktorý určite znovu umiestnil môj web na prvé miesta na niektoré kľúčové slovo. Skutočnosť však bola iná a zvýšenie návštevnosti bolo zapríčinené veľkou marketingovou kampaňou jednej spoločnosti, o ktorej službách som písal na webe. Takmer všetci návštevníci chodili na kľúčové slová spojené s názvom spoločnosti a ich službami.
Marketingová kampaň stále beží (TV, internet, rádio) a ja z nej ťažím dokonale –priemerná mesačná návštevnosť sa mi zvýšila z 2-3 000 návštev na viac ako 15 000. Stále mi najviac ľudí chodí na KW spojené so spomínanou spoločnosťou a ich službami.
5. Kontroverzné články fungujú
Keď som sa rozhodol publikovať tento článok, v ktorom som vysvetlil ako som sa dostal až na mesačný príjem 80 000 Kč z affiliate marketingu, tak som nevedel, čo to spôsobí.
Desiatky zdieľaní na sociálnych sieťach, viac ako 2 000 prečítaní za prvých päť dní, desiatky e-mailov, ktoré som od Vás dostal. Iba pre porovnanie, moje predošlé príspevky na blogu neboli ani z jednej desatiny také úspešné ako tento. Ďakujem Vám za Vaše reakcie a verím, že Vás tento článok aspoň trochu inšpiroval.
Aby ste videli, čo článok spravil s návštevnosťou môjho blogu, ktorý práve čítate, tak dokladám 2 printscreeny. Ten prvý ukazuje, ako návštevnosť “vystrelila” prvý deň od publikácie, keď sa to začalo zdieľať na sociálnych sieťach:
Druhý printscreen ukazuje, čo článok spravil s návštevnosťou dlhodobo:
Píšte kontroverzné články, ktoré budú ľudia zdieľať. Odmenou Vám bude vyššia návštevnosť na Vašom webe alebo blogu.
Záverom
Verím, že sa Vám tento článok páčil a budete ho zdieľať. Ak nie, tak si ma neprajte. 🙂
V najbližších týždňoch chystám seriál o tvorbe affiliate webu pomocou WordPressu. Pokiaľ Vás takéto niečo zaujíma, nechajte mi Váš e-mail (napríklad cez formulár pod článkom) a ja Vás budem informovať o spustení.
Tiež by som sa Vás rád spýtal – Čo Vám nejde najviac? S čím máte problémy? Je to získavanie návštevnosti, vybudovanie webu ako takého alebo niečo iné? Na čo by som sa mal v seriáli zamerať najviac?
Výborný článek. Mě se nedávno zvýšila návštěvnost jednoho zahraničního webu z 300/den na 8000/den. Začal jsem rychle analyzovat, co se děje, bohužel jsem nic nezjistil – všechny návštěvy byly „direct“. Bohužel asi za 3 dny se to vrátilo na původní hodnoty. No i tak to byl pěknej úlet 🙂
Na affiliate seriál se těším. Největší potíže mám tradičně se získáváním návštěvnosti a nízkým konverzním poměrem.
Ať se daří. Jirka
Ďakujem Jirko 🙂
Takéto nevysvetliteľné výkyvy mávam aj ja, ale už som si zvykol, že každé čudo trvá tri dni. Niekedy vidím, že sa jedná o masívne zdieľanie (kontroverzného) článku na sociálnych sieťach, inokedy je to vplyvom napríklad televíznej relácie, po ktorej všetci hľadajú ten produkt na webe.
Jojo, ty „náhodný“ vzestupy jsou nejlepší. Kdysi jsem měl webík dlouhou dobu na prvním místě na kw jedné velké firmy, a bylo to příjemné :-). Nedávno zas vylétl jeden článek na téma Jak naladit jednu tv stanici
Najvačší problém mám so získavaním kvalitných odkazov. Kde ako hladať atd. Inak super článok diky.
Ahoj, ďakujem Ti veľmi pekne. Určite napíšem aj článok o tom kde presne získavať kvalitné spätné odkazy.
Hezký článek 🙂 Nicméně je těžké získávat kvalitní zpětné odkazy, když máš třeba eshop nebo nějaký produktový srovnávač. V takové případě, když chceš odkazy, ze kterých budou chodit reální návštěvníci, tak budeš potřebovat dobrého copywritera a hlavně co nejvíce relevantní web s cílovou skupinou a ani jedno není zrovna levné 🙂
Čau Peťo. O affiliate sa intenzívne zaujímam len cca 2 mesiace, tvoj blog som si prečítal celý a Tvoje články sa mi páčia..som zvedavý na ďalšie a aj na spomínaný seriál.
K spomínanému seriálu, neviem nakoľko to je blbý,či dobrý podnet, ale potešila by ma nejaká krátka časť ohľadom affiliate mimo SK/CZ, či ma nejaké špecifiká, čim je iný,na čo si dávať pozor, či si skúšal, alebo plánuješ nejaký zahraničný projekt..
Ahoj Palo, ďakujem za tvoj názor a som rád, že sa články páčia 🙂
Podnet to je určite výborný, ale bohužiaľ ťa asi sklamem, zahraničnému affilu sa vôbec nevenujem. Nemám žiadny zahraničný projekt a ani som sa aktívne o to zahraničie nikdy nezaujímal. Takže asi nie som najlepší človek, ktorý by ti ohľadom tohto poradil 🙂
Inak si ale myslím, že všetky taktiky a postupy, ktoré vysvetlím v seriály budú aplikovateľné aj na zahraničie.
Peter
Dobry den,
podla tohto ste uvazovali o zahranici:
https://webtrh.cz/221518-online-marketing-polsko
tak kde je teda pravda?
Affiliate marketing a prevádzkovanie e-shopov sú dva odlišné typy online podnikania. Momentálne máme český, slovenský a poľský e-shop a do mesiaca spúšťame nemecký. Otázka však bola o affiliate weboch, tie mám iba české a slovenské.
Odporucam http://banksy.sk/ako-zarobit-na-internete/ – krasna ukazka amazon affilu v UK. Chalan sice musel investovat do pisania clankov/recenzii (88% nakladov) ale mu to zafungovalo velmi pekne po roku.
Súhlasím, Adam je veľmi šikovný 🙂
Taky mam s podobnými skoky zkušenost. Osobně si myslím, že Google testuje míru prokliku, atd. Prostě jestli si ta stránka zaslouží být tak vysoko a naopak, jestli nějaké jiná stránka není pro lidi zajímavější.