Predávate na internete? Toto je mojich 13 vychytaných tipov pre lepší copywriting

Keď som pripravoval landing page pre e-book Zarábajúci web: Od domény k peniazom, tak som si dosť študoval o copywritingu pre predajné stránky.

Prvých 7 dní predaja e-booku som mal tzv. „launchovaciu časť“, kedy som znížil cenu a zvýšil frekvenciu posielania e-mailov. Chcel som mať preto texty na webe napísané tak, aby mi čo najviac podporili predaj!

No a keďže sa rád delím o svoje knowhow, niekoľko praktických tipov pre lepší predajný text zhrniem v tomto článku. Myslím, že sa to hodia pre každého, kto predáva na internete.

13 vychytaných copywriterských tipov pre predajné stránky

1. Píšte v prvej osobe

Predajná stránka by mala byť ako dialóg medzi vami (autorom predajnej stránky) a čitateľom. Pôsobí oveľa dôveryhodnejšie, keď na nej používate prvú osobu a na čitateľa rozprávate vy.

Príklad: „Mám pre teba praktický a funkčný návod.“ namiesto „Tento praktický a funkčný návod.“

2. Začnite problémom a až potom riešením

Ak chcete, aby sa váš produkt predával čo najlepšie, mal by riešiť určitý problém. Najlepšie taký, ktorý ľudia chcú skutočne veľmi vyriešiť a vy im ponúknete pomoc.

Skúste pri prísaní predajnej stránky tento problém definovať, a následne ho presne pomenovať.

Príklad:

PROBLÉM: „Zaujíma ťa zarábanie na internete a nevieš, kde začať?“

RIEŠENIE: „Presne pre teba som napísal e-book, v ktorom ti ukážem, ako začneš na internete zarábať.“

3. Používajte čísla namiesto slov

Ak máte na predajnej stránke veľa čísel, je lepšie používať číslice namiesto slov. Čísla sa oveľa lepšie skenujú pohľadom a pútajú pozornosť návštevníka webu.

Príklad: 4 BONUSOVÉ e-booky úplne zadarmo k tomu.“ namiesto „Štyri BONUSOVÉ e-booky úplne zadarmo k tomu.“

4. Buďte čo najviac konkrétni

Ak píšete o čomkoľvek vo svojich predajných textoch, buďte čo najkonkrétnejší a najpresnejší. Pôsobí to dôveryhodnejšie, a predovšetkým silnejšie z pohľadu ponúkaného produktu.

Príklad: 231 strán vyskúšaných stratégií a príkladov z každodennej praxe.“ namiesto Viac ako 200 strán vyskúšaných stratégií a príkladov z každodennej praxe.“

5. Spomeňte benefity aj vlastnosti

We sell the benefit, but we tell them the features.“ – ako sa píše v príspevku How to Make a Sales Page that Converts

V predajnom texte by mali byť spomenuté vlastnosti produktu, ale aj úžitky (benefity). Práve tieto úžitky vyvolávajú emócie, ktoré sú pri predávaní na internete veľmi dôležité.

Príklad:

BENEFIT (ÚŽITOK): „Tento návod ti ušetrí stovky hodín hľadania informácií na internete.“

VLASTNOSŤ: „Doživotná aktualizácia obsahu.“

6. Zahrňte na predajnej stránke príbeh

Príbeh niekoho, komu váš produkt pomohol.

Najlepšie bude, ak sa tento človek čo najviac bude podobať vašej cieľovej skupine. Ak predávate e-book o zarábaní na internete ako ja, lepšia je referencia od začiatočníka, ktorý pomocou e-booku zarobil 100 euro, než od dlhoročného a uznávaného marketéra, ktorý zarába bambilióny.

Príbeh by mal zahŕňať určitý problém a vysvetlenie, ako váš produkt pomohol tento problém vyriešiť.

Príbehy ľudí, ktorým e-book pomohol, ešte len chystám, ale napríklad môže pomôcť takáto referencia:

Príklad: „Peťova knižka ma namotivovala natoľko, že som začala oveľa lepšie blogovať. Dbám na kľúčové slová, čo mi zabezpečilo zvýšenie návštevnosti blogu. Zaregistrovala som sa do affiliate siete a začala používať provízne odkazy pri písaní recenzií.“

7. Používajte porovnanie s niečím, čo je ľuďom blízke (tzv. analógia)

Analógia je definovaná na Wikipedii ako „skutočnosť, že medzi dvoma alebo viacerými objektmi jestvuje rovnakosť určitých znakov (vlastností, štruktúr, funkcií), ale zároveň rôznosť iných znakov.“

Povedané zjednodušene, pri analógii porovnávate vlastnosti vášho produktu s niečím, čo si ľudia veľmi jednoducho a rýchlo predstavia.

Príklad: „Za e-book zaplatíte toľko, čo za večeru pre dve osoby v Bratislave.“

8. Používajte činný rod, nie trpný

Na toto upozorňuje každý dobrý copywriter a určite im musím dať za pravdu. Vždy je lepšie uprednostňovať činný rod.

Vysvetlenie rozdielu medzi činným a trpným rodom nájdete tu.

Príklad:

ČINNÝ ROD: „V e-booku vysvetľujem výber domény.“

TRPNÝ ROD: „Výber domény je vysvetlený v e-booku.“

9. Používajte viac pozitíva ako negatíva

Toto sa dá určite využiť pri akomkoľvek texte. Je lepšie písať v pozitívach ako v negatívach. Samozrejme vylúčiť negatíva úplne sa nedá, ale aspoň to s nimi nepreháňajte.

Príklad:

NEGATÍVUM: „Tento e-book ťa zaručene nesklame.“

POZITÍVUM: „Tento e-book ťa zaručene obohatí.“

10. Používajte synonymá

Nepoužívajte rovnaký výraz na predajnej stránke príliš veľa krát.

Veľká slovná zásoba v návštevníkovi zvyšuje dôveryhodnosť, pretože vás považuje za inteligentnejšieho (zdroj). Preto by mal mať každý copywriter v záložke Synonymický slovník. 🙂

Príklad: „presný návod“ a „konkrétny návod“ – znamená to takmer to isté, ale neopakuje sa dookola rovnaký výraz

11. Používajte SILNÉ slová

Silné slová, v angličtine aj power words.

Slová, ktoré vyvolávajú emócie, či už ide o strach alebo pocit bezpečia. Slová, ktoré donútia ľudí spraviť požadovanú akciu.

TIPZoznam power words nájdete na blogu smartblogger.com

12. Definujte, pre koho je produkt

Asi už viete, že pre každý web/produkt/službu by ste mali mať jasne definovanú cieľovú skupinu. Prečo túto cieľovku nespomenúť priamo na predajnej stránke?

Príklad: „E-book je vhodný pre začiatočníkov, ale aj pokročilých, ktorí už web majú.“

13. K.I.S.S. (avšak nie bozky ani heavy-metal..:D )

„Keep It Simple And Stupid!“

Zbytočne na predajné stránky nehádžte veľa textu, zložité výrazy alebo dlhé vety.

Ja svoje projekty v poslednom čase osekávam čo najviac, hlavne keď ide o predajné stránky. Ľudia nemajú čas čítať dlhé texty, radšej web preskenujú, zistia, či to je pre nich a následne spravia akciu.

Jasné, že to nie je pravidlo, ale zo skúsenosti mi jednoduchšie predajné stránky fungujú lepšie, než tie zložité (veľa textu, dlhé odstavce, neprehľadné, milión informácií atd.).

Príklad: Na predajnej stránke e-booku Zarábajúci web: Od domény k peniazom mám iba to najdôležitejšie, čo zákazníka naozaj zaujíma a potrebuje vedieť.

 

Dajte si na predajných textoch záležať!

Je úplne jedno, že ste za web dali dve tisíc euro a server zvládne aj miliónovú návštevnosť. Texty predávajú! Preto verím, že vám tento krátky zoznam aspoň trochu pomôže predávať na internete.

Máte ešte iný tip na písanie predajných textov? Hoďte ho do komentára.

P.S.: ODPORÚČAM VŠETKÝMI DESIATIMI: Asi najlepší článok o copywritingu, aký poznám – 31 copywriting tipů z psychologie od Ondřej Ilinčev

5/5 - (2 votes)

Trackbacks

  1. […] Chodelka.sk: 13 vychytaných tipů pro lepší copywriting […]

  2. […] Copywriting a práca s textom je krásna v tom, že jednu myšlienku vyjadria dvaja ľudia úplne iným spôsobom. Viete sa tak odlíšiť a komunikovať so zákazníkmi vami vlastným štýlom. Neberte preto tieto tipy ako niečo striktne dané. Testujte, čo funguje a čo nie a texty postupne vylepšujte. Niekoľko ďalších tipov nájdete aj v tomto článku, ako zlepšiť svoj copywriting.  […]

Napísať odpoveď pre 13 tipov, ako napísať presvedčivý text | Zarábajúciweb.skZrušiť odpoveď

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.