5 konkrétnych príkladov odkazov s kladným výnosom z investície

Týmto článkom by som rád reagoval na pár e-mailov a komentárov na mojom blogu, ktoré sa týkajú získavania spätných odkazov (tzv. linkbuildingu). Nebudem Vám hovoriť, že máte získavať relevantné odkazy, pretože to už viete. Nebudem Vám hovoriť, aby ste sa vykašľali na pochybné katalógy, pätičky, side-wide odkazy, PR články z webov bez návštevnosti, odkazy z nerelevantných fór alebo diskusií….pretože to už viete. Ukážem Vám ako sa máte pozerať na získavanie odkazov z pohľadu prachov!

Linkbuilding sa za posledných pár rokov dosť zmenil…

Ešte pred nedávnom boli pri linkuildingu dôležité kľúčové slová, počet spätných odkazov, PR webu a podobne. Ono to stále dôležité je, ale otázka je ako dlho.

Začnite sa na linkbuilding pozerať ako na akúkoľvek inú marketingovú stratégiu. Čo je hlavným cieľom akéhokoľvek marketingu na internete? Je ním pozitívny ROI (Return of Investment).

Prestaňte riešiť, či má web PR 2 alebo 5. Prestaňte riešiť, či je odkaz follow alebo no-follow. Prestaňte riešiť, či text odkazu obsahuje kľúčové slovo alebo nie. Zamerajte sa na to podstatné a tým je Váš zisk. Na ničom inom vlastne nezáleží.

Je to jednoduché. Či už to je PPC reklama, bannerová reklama alebo SEO, vždy by Vám malo ísť o pozitívny Return of Investment, čiže Vaše výnosy z reklamy by mali byť vyššie ako náklady na túto reklamu. Zjednodušene by ste mali byť ziskoví.

Ukážem Vám pár príkladov odkazov z mojich vlastných webov a vysvetlím Vám, že nezáleží na cene odkazu, ale na tom, či sa Vám tento odkaz finančne oplatí alebo nie. Nie, linkbuilding nie je zadarmo (väčšinou) a určite to nie je robota na pár dní. Je to získavanie cielenej návštevnosti, na ktorej zarobíte. Je to marketing ako každý iný. Teda skoro…

Linkbuilding nie je taký jasný a jednoducho merateľný ako napríklad PPC reklama. Ale to nevadí, celé desaťročia si firmy platili reklamy v TV, bilboardové kampane, reklamy v časopisoch a nikto poriadne ani nevedel vyhodnotiť úspešnosť takýchto kampaní. Linkbuilding je určite lepšie merateľná reklama ako napríklad offline reklama, ale aj tak má pár problémov, na ktoré narazíme:

  1. Koľko ľudí nám príde z odkazu?
  2. Budú ľudia konverzní alebo nie?
  3. Zvýšil odkaz aj organickú návštevnosť?

Ako zistíme, či je ROI kladný alebo nie?

  1. Máte e-shop. V tomto prípade to je jednoduché. V Google Analytics presne vidíte koľko objednávok bolo cez tento odkaz zrealizovaných. TIP: V GA sledujte aj tzv. Asistované konverzie. To, že niekto nespraví objednávku prvý krát, keď sa k Vám dostane, ešte neznamená, že ju nespraví nikdy.
  2. Máte web s reklamou. Tu už to je trochu zložitejšie, ale stále sa to dá odhadnúť. Ak máte na webe nasadený napríklad Google AdSense, priemernú cenu CPC 0,3€ a priemerné CTR 5%, tak viete presne zistiť, či sa Vám oplatí alebo nie. TIP: Ak Vám niekto neklikne na reklamu, neznamená to, že je pre Vás jeho návšteva bezvýznamná. Môže sa prihlásiť do Vášho newsletteru, môžete na neho cieliť pomocou remarketingu, možností je viac ako s cielenou návštevnosťou pracovať.

Budeme odhadovať, predpokladať a riadiť sa zdravým sedliackym rozumom. Možno občas šliapneme vedľa, ale to je v marketingu úplne bežné. Poďme sa pozrieť na konkrétne odkazy, pri ktorých som mal kladný Return of Investment a ktoré pre mňa boli skutočne výnosné:

Toto nie je žiadny návod na linkbuilding, pretože je to tak komplexná oblasť, ktorá si zaslúži aspoň 50 takýchto článkov. Je to jeden z mnoha pohľadov na linkbuilding, ktorý sa zaoberá výnosnosťou samotných odkazov.

V článku používam printscreeny mojich vlastných projektov, pričom niektoré z nich sú české, niektoré slovenské. Niektoré výnosy z jedného návštevníka sa Vám budú možno zdať privysoké, ale bral som do úvahy hlavne cielenú návštevnosť a weby sú dosť špecifické.

1. PR článok

PR článok vie byť skutočne výborným typom spätného odkazu, z ktorého Vám príde reálna návštevnosť. Musíte ho ale uverejniť na relevantný web s Vašou cieľovkou, inak to je vyhadzovanie peňazí. Vždy sa snažte, aby bol článok kvalitný a odkazoval aj na iné zdroje ako na Váš web (aby nepôsobil ako typický PR článok).

Príklad linkbuildingu - PR článok

Za publikáciu tohto článku som zaplatil 1000 Kč a 500 Kč ma stálo napísanie. Písal mi ho môj vlastný copywriter. Z článku som získal za posledných 9 mesiacov (od začiatku roka 2014) 5 objednávok. Zisk z jednej objednávky mám približne 400 Kč, čo znamená, že výnos z tohto článku je asi 2 000 Kč.

ROI = ((výnosy – počiatočné náklady) / počiatočné náklady) = ((2000 – 1500) / 1500) * 100 = 33%

ROI 33% za posledných 9 mesiacov je slušný a bude určite vyšší, pretože počiatočné náklady sa zvyšovať už nebudú (článok je uverejnený navždy), ale bude sa zvyšovať výnos z odkazu.

2. Komentár pod článkom

Ak sa niekto pri článku dostane až na sekciu „komentáre“, pravdepodobne ho táto téma zaujíma. Komentár pod článkom, ktorý odkazuje na relevantný zdroj a predovšetkým poskytuje článku pridanú hodnotu vie byť výborným zdrojom cielenej návštevnosti. Mne samému chodí veľká návštevnosť na blog z iných blogov, na ktorých články som reagoval.

Príklad linkbuildingu - komentár

Na jeden z mojich webov mi z komentáru prišlo za posledných 9 mesiacov 132 ľudí. Nejedná sa o e-shop, tak neviem, či títo návštevníci urobili nejakú akciu na webe alebo nie ale približne sa to dá určite zistiť.

Priemerný výnos z jedného návštevníka mám 0,2€. Náklad na tento odkaz bol 20€ a aj to je už veľmi prehnané, počítam tu iba môj vlastný čas, ktorý som odkazu venoval. Odhadujem to na jednu hodinu, ale asi to bude menej.

ROI = (((132*0,2) – 20 / 20))*100 = 32%

ROI je z tohto komentáru za posledných 9 mesiacov je 32%.

3. Fórum

Špecializované fóra, na ktorých sa pohybuje Vaša cieľová skupina, by ste mali poznať všetky. Takmer na každú oblasť existujú fóra, kde sa rozoberajú problémy Vašej cieľovej skupiny. Ak dokážete tieto problémy vyriešiť, tak máte vyhraté.

Príklad linkbuildingu - fórum

Priemerný výnos z jedného návštevníka na tomto webe mám asi 0,3€. Náklady na jeden príspevok na fórum, ktorý ale skutočne pomohol čitateľom fóra vyriešiť ich problém, boli 20€ (jedna hodina môjho času).

ROI = (((75 * 0,3€) – 20) / 20) * 100 = 12,5%

ROI jedného príspevku na fóre je 12,5%. Aj keď to nie je veľa, ROI sa bude časom zvyšovať a ja viem, že som získal odkaz, ktorý mi bude zarábať.

4. YouTube

V dnešnej dobe YouTube nemôžete ignorovať. Je to druhý najväčší vyhľadávač na svete a každý deň na ňom trávia čas milióny ľudí. Áno, čas na ňom trávi aj Vaša cieľovka.

Ak sa niekto z videa preklikne až na Váš web, tak mi môžete veriť, že sa bude jednať o veľmi cielených návštevníkov. Čo je na tom však najlepšie? Do výroby videa nemusíte investovať tisíce eur a hodiny Vášho času. Stačí byť trochu kreatívny, šikovný a video máte spravené za hodinku.

Príklad linkbuildingu - YouTube

Na jeden môj český web mi z YouTube prišlo za posledných 9 mesiacov 142 ľudí. Priemerný výnos z jedného návštevníka mám 0,3€, pretože sa jedná o veľmi špecifický web. Video mi spravil kamarát za 20€. Ďalšiu hodinu som strávil komunikáciou s kamarátom a uploadovaním videa na YouTube. Počiatočné náklady na video preto odhadujem na 40€.

ROI = (((142*0,3) – 40 / 40))*100 = 6,5%

ROI z jedného YouTube videa je za posledných 9 mesiacov 6,5%.

5. Slideshare

Slideshare je server, na ktorom si môžete uložiť Vaše prezentácie (v rôznych formátoch akými sú napríklad PowerPoint, PDF alebo Keynote) a tieto prezentácie potom verejne (alebo súkromne) publikovať. Slideshare som vyskúšal pre e-shop www.epuff.cz a môžem povedať, že úspešne! Prezentácia o škodlivosti elektronických cigariet, ktorú nájdete tu, mi za posledných 9 mesiacov vygenerovala 5 objednávok. Schválne sa pozrite na ten neuveriteľný konverzný pomer až 8,33%!

Príklad linkbuildingu - Slideshare

Priemerný zisk z jednej objednávky je 300Kč. Prezentácií som venoval asi hodinu, pričom išlo o upravenie už publikovaného článku. Počiatočné náklady na prezentáciu: 500 Kč.

ROI = ((1500 – 500) / 500) * 100 = 200%

ROI z jednej prezentácie, ktorú som uverejnil na Slideshare je krásnych 200%. Koho zaujíma, že sa jedná o no-follow odkaz? Mňa určite nie.

Čo ďalej?

Článok ukončím radou známeho linkbuildera Linkiho, ktorého som sa opýtal, aké spätné odkazy by mali majitelia webov získavať. Prekvapila ma tak obsiahla odpoveď a rád by som týmto Zdeňkovi poďakoval.

Aké spätné odkazy by ste mali získať podľa experta na linkbuilding Linkiho? :

“Zkuste se dostat k odkazům, které nemůže mít každý. Kde ještě není vaše konkurence. Nepodceňujte nové mladé weby, časem dozrají. 

Osobně mám rád odkazy získané přes charitativní aktivity a spoluprací při tvorbě obsahu. Skoro ke každému tématu můžete přizvat někoho, kdo je větší odborník na některou jeho část, viz. tento článek, který se mi líbí a Petrovi do něj přispěji a podpořím ho v jeho šíření. Nebo si rovnou zaplaťte autora, který má už vlastní publikum, aby pro vás napsal článek. V obou případech si předem dobře zmapujte, kde je má odborník nebo autor potenciál šířit váš obsah a jestli to dělá pravidelně i s vlastní produkcí.

Co lze, zkuste automatizovat, k tomu je ideální nástroj na monitoring zmínek k vašemu tématu, například Mention.net

Nezapomeňte taky pomáhat ostatním, vyplatí se to. Když vidíte nějaký nedostatek na webu, kde byste chtěli odkaz, a uměli byste jej opravit v ekonomicky akceptovatelném časovém úseku, navrhněte to majiteli. Don Corleone říkal: “Věřím v sílu přátelství a jsem ochoten to své dokázat první”.

Nesledujte pouze přímé cíle, využívejte synergie. Pokud dostanu na web člověka z organického vyhledávání nebo odkazu a rovnou neprodám, není to špatně. Můžete jej zařadit mezi remarketingová publika, možná se přihlásí k odběru newsletteru, vše podle toho, jaké další kanály pro svoji propagaci používáte.A připravte se na to, že to bude dlouhá cesta.”

5 konkrétnych príkladov odkazov s kladným výnosom z investície
4.75 (95%) 8 hlas[ov]
Zaujal Ťa tento článok?
V tom prípade sa prihlás k viac ako 700 odberateľom, ktorým pomáham s podnikaním na internete. Píšem praktické návody, ktoré je možné obratom aplikovať do praxe.
The following two tabs change content below.
Prevádzkujem e-shopy a budujem webové projekty, ktoré následne monetizujem pomocou affiliate marketingu. Online podnikanie mi dáva neuveriteľnú voľnosť, za posledný rok som viac ako 5 mesiacov strávil mimo kancelárie a precestoval som polovicu Európy.

Comments

  1. Super článek. Skvěle ukazuje, že v online podnikání se na zisk musí chvíli čekat, pak už se ale jedná o ten vytoužený pasiv. Jen s tím ROI u ceny vlastního času je to trošku zkreslené, protože se v podstatě jedná také o výdělek.

    • Lukáš, ďakujem za pochvalu. Áno, ako hovoríš, podnikanie je dlhodobé a na zisk si treba počkať. Inak u toho vlastného času neviem presne ako to myslíš, ale myslel som to ako náklad (1 hodina = 20 eur) pre lepšie porozumenie ROI konkrétneho odkazu.

      • Z pohledu ROI jsi to vyjádřil přesně. Myslel jsem to tak, že například u příkladu odkazu z fóra jsi investoval jen svůj čas a ten se ti zaplatil, takže z pohledu ROI je to 12,5%, ale z pohledu ceny času a výdělku je to vlastně 112,5%. Ale to už je jiná metrika, o kterou se v tomto článku nejedná. Článek ale inspirativní a rozhodně mě posunul k tomu, abych se o tyto způsoby začal více zajímat. Díky

  2. Díky za článek, je vidět, že “sledovat” Pavla Ungra se vyplatí, a jsem rád že mohu navštěvovat další nový web, který jsem doposud neznal. Stejně jako se mění společnost, mění se i pohled na SEO. Řekl bych, že to co popisuješ v článku zde, vyjma sociálních sítí, které neexistovaly, fungovalo už tak před 7-8 lety, kdy nikdo moc neřešil linkbuilding formou přesné shody klíčových slov, ale když byl web dobrý, tak na něj konkurence mnohdy odkázala. Sám mám, mimo jiné, několik webů/fór o autech založených před 10 lety a dodnes jsou velmi slušně navštěvované.

    A k tomu co napsal Linki, mít odkaz nebo zmínku o stránkách, kde jej ještě nemá konkurence, případně objevit nový zdroj, kam odkaz umístit, když se toto povede, tak to už je třešnička na pomyslném dortu

  3. mikulaskolukas says:

    Ahoj Peter. Myslíš si, že sa dá PR článkami dosiahnuť až penalizácia ak sa to robí zle? Napríklad v jednom článku 3x odkaz na ten istý web? Alebo ak je PR článok umiestnený na webe, ktorý tematicky vôbec nesúvisí so stránkou, na ktorú PR článok odkazuje a podobne… Na svojich blogoch a weboch predávam priestor pre uverejnenie PR článkov no občas dostanem PR článok, o ktorom mám značné pochybnosti. Občas takýto článok na uverejnenie dostanem od spoločnosti, ktorá sa venuje SEO optimalizácii alebo linkbuildingu. Ja sám by som to občas spravil úplne inak no môžno som paranoidný a PR články nemajú až takú silu poškodiť web, na ktorý odkazujú. Čo si o tom myslíš ty?

    • Ahoj Lukáš. Ďakujem za komentár.

      Áno, myslím si, že sa penalizácia dosiahnuť môže ale asi iba v extrémnom prípade. Osobne by som sa toho nebál. Najdôležitejšie je to s PR článkami nepreháňať a mixovať PR článok s hodnotným obsahom. Ak je na webe z 10-tich článkov jeden PR s odkazmi na jeden jediný web, tak to určite uškodiť nemôže. Tak isto ak je na webe o pôžičkách náhodou jeden PR článok o nábytku (aj keď nevidím dôvod), tak by to tak isto uškodiť nemalo.

      Penalizáciou si prešli napríklad “Enzine articles”, ale u nich bol fakt obsah tvorený iba z PR článkov. Myslím, že Marek Prokop povedal, že “neexistuje neprirodzený odkaz, iba neprirodzený odkazový profil”. Nejako podobne sa riadim aj pri uverejňovaní PR článkov na webe, netreba to s nimi preháňať.

  4. Ahoj Petře,

    super článek. Chtěl bych zeptat jestli třeba využíváš weby, kde si můžeš článek koupit jako na PlaCle a jím podobné? Můj osobní názor a zkušenost je taková: Vyberu si web, který se tváří jako relevantní. Má několik tisíc návštěv denně, ale přes odkaz v dobře napsaném článku přijde třeba 5 lidí. Protože většinou ty weby mají své návštěvy generované z longtailů a z článku, které jsou staré třeba 3 roky a už se pěkně umisťují v SERPu. Tím chci říct, že článek se třeba může vyplatit, ale jeho lifetime value bude šílená. Protože u eshopů nebo jakýchkoliv webových projektů nemůžeš počítat návrat investice do článků na roky, protože je vše je tak dynamické, že je tam hrozně faktorů, které tu návratnost můžou ovlivnit.

    Nebo fakt důsledně sedíš u vyhledávače a zaznamenáváš si relevantní weby, se kterými pak pracuješ?

    Díky za odpověď. Ať se daří 🙂

    • Ahoj,

      Placlu som skúšal pár krát, ale nikdy mi nepriniesla požadované výsledky. Verím, že tam majú aj dobré weby ale akosi som na nich nenarazil.

      Ja osobne uprednostňujem weby, ktoré sa dobre umiestňujú vo vyhľadávačoch. Povedzme, že predávam kabelky. Keď zadám do Google napríklad výraz “recenzie kabeliek” a vyhodí mi blog o kabelkách hneď na prvej stránke, tak viem, že odkaz z takéhoto webu sa mi pravdepodobne oplatí. Preto kontaktujem majiteľa a opýtam sa ho (alebo skôr jej), či by nespravil/a recenziu na 2-3 nové kabelky, ktoré mám v e-shope. Super odkaz z tématického webu, ktorý mi pravdepodobne vygeneruje pár objednávok.

      Peter

  5. David Řezáč says:

    Líbí se mi optika článku! S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o SEO a Linkbuildingu:
    http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/

Pridaj komentár