Takmer každý deň dostanem aspoň jeden e-mail s otázkou “vybral som si správnu oblasť pre svoju affiliate webstránku?”. Väčšinou by som najradšej zakričal, “nie, nevybral/a”, ale zase taký zlý nebudem.
Výber správnej niky (téma affiliate webu) je základ
Výber správnej tržnej medzery (tzv. nika) je základom, na ktorom bude následne stáť váš web. Určite to zbytočne nepodceňte. Niekoľko mojích projektov skončilo fiaskom, pretože som si nevybral správnu niku…
Dnes by som vám rád dal 3 praktické tipy pre výber správnej niky. Ak poznáte ešte iné, podeľte sa s nimi do komentárov.
3 praktické tipy, ako si vybrať správnu niku:
1. TIP: Hľadajte kľúčové slová s nákupným potenciálom
Nebudem vám tu radiť, aby ste si spravili analýzu kľúčových slov, to už všetci viete. Čo je však pri tejto analýze dôležité je to, na AKÉ kľúčové slová sa zameriate.
V e-booku Zarábajúci web: Od domény k peniazom som kľúčové slová rozdelil na 2 kategórie, informačné a predajné. Toto je moje vlastné rozdelenie a nikde inde ho nenájdete, ale super vystihuje podstatu slov, na ktoré by ste sa mali zameriať.
Aké to sú predajné kľúčové slová?
Sú to kľúčové slová, ktoré hľadajú ľudia pripravení nakúpiť. Ľudia, ktorí sú v nákupnom cykle tak ďaleko, že hľadajú konkrétny produkt alebo službu a sú pripravení vyťahovať peňaženky.
Ukážem vám to na príklade.
Na web Výživovo.sk mi chodí strašne veľa ľudí na kľúčové slovo “bielkoviny”:
Skúste ísť na Google.sk, zadajte si toto KW do vyhľadávača a zistíte, že som na 1. mieste:
Viete koľko mi toto kľúčové slovo zarobí? Asi 30 euro mesačne predajom proteínu cez affiliate odkaz. Ak niekto hľadá bielkoviny, nie je totižto pripravený nakúpiť a pravdepodobne chce iba zistiť, čo bielkoviny sú, kde sa nachádzajú a prečo sú dôležité.
Porovnajme si to s kľúčovým slovom “tabletky na chudnutie”, cez ktoré mi chodia na web ľudia. Cez toto KW mi chodí na web ani nie 10 ľudí denne a vygeneruje mi to ešte viac peňazí. To je rozdiel niekoľko stoviek % vo výkonnosti jedného KW!
Ak niekto hľadá tabletky na chudnutie, tak je dosť pravdepodobné, že si tie tabletky chce kúpiť. Toto slovo má oveľa väčší konverzný potenciál ako slovo „bielkoviny“.
Zoznam kľúčových slov s konverzným potenciálom bližšie opisujem v e-booku Zarábajúci web, ale môžem tu spomenúť pár z nich:
- KW + “recenzia”
- KW + “porovnanie”
- KW + “cena”
- KW1 vs. KW2
- “Najlepší” KW
MUDRUJEM: Skúste si spraviť analýzu kľúčových slov a nájsť práve tie, cez ktoré vám bude chodiť KONVERZNÁ návštevnosť. Ak nájdete niku, v ktorej takýchto slov nie je dostatok, porozmýšlajte o inej.
2. TIP: Koľko zarobím na jednej konverzii?
Čím viac skuseností s affiliate marketingom mám, tým viac zisťujem, že je úplne jedno aký počet konverzií vygenerujete. Dôležité sú aj tak prachy.
Skúste si aspoň približne vypočítať koľko dostanete v priemere za jednu konverziu.
Ukážem vám to na 2 kampaniach.
Jedna je naša kampaň Ketofit.sk. Priemerná provízia presahuje 20 euro!
Druhú kampaň menovať nebudem, ale priemernú províziu tu mám 1,5 euro. Je to klasický e-shop, kde je konverzný pomer 2-3%, takže nie je sranda konverziu získať. Preto ma vždy pobaví, keď dostanem e-mail o pripočítanej provízi 83 centov. 🙂
Teraz si predstavte, že vás stojí úplne rovnako síl vybudovať web pre obidve kampane. Ktorú z nich si vyberiete?
4 Praktické TIPY, čo vám určite pomôžu:
- Na základnej škole ste ju možno radi nemali, ale MATEMATIKA je veľmi dôležitá súčasť affiliate marketingu. Vypočítajte si (alebo odhadnite), akú priemernú províziu budete mať za jednu konverziu.
- Konverzia sa väčšinou vypočitáva z ceny bez DPH a bez poštovného, treba na to myslieť
- Keď propagujete produkt, veľa krát sa stane, že ľudia si kúpia 2 produkty naraz a provízia je tak oveľa vyššia (napríklad pri kampani Blendea.cz to tak máme)
- Skúste napísať affiliate managerovi a opýtať sa ho, koľko % z konverzií je v priemere schválených
3. TIP: Fakt sa budem vedieť odlíšiť od konkurencie?
Príde mi vtipné, že sa my všetci (ja nie som žiadna výnimka) púšťame do takých konkurenčných odborov. Chudnutie, pôžičky, elektronika… najlepšie chcieť pokryť úplne celý trh jedným webom.
Webom, ktorý je nový, nemá dostatok kvalitného obsahu, žiadne odkazy. Fakt si myslíte, že na trhu prerazíte?
Ja som v tomto dosť vytriezvel, hlavne po jemne neúspešnom projekte Výživovo.sk. Teraz sa na trh pozerám úplne inak a vždy si hovorím: “Budem sa vedieť odlíšiť od konkurencie a preraziť na trhu?”.
Nie, nemusíte byť najlepší. Áno, musíte byť iní.
Preto, keď som spúšťal svoj nový projekt www.elektrickygril.sk, tak som si sadol za počítač a snažil sa prísť aspoň na 3 veci, ktorými sa odlíšime od konkurencie. Bojujeme totižto s Heurékou, Alzou a inými silnými webmi, takže odlíšenie sa je základ.
V čom sme s projetom odlišní od konkurencie?
- Robíme až 1500 slovné recenzie elektrických grilov, pričom gril objednáme domov, vyskúšame, otestujeme a napíšeme recenziu. Toto nenájdete nikde.
- Robíme produktové videá, ktoré dávame na YouTube ako napríklad toto:
- V griloch sa kamarát fakt vyzná, takže informácie sú hodnotné a praktické (niečo ako keď ja píšem tento blog)
- Do budúcna plánujeme tzv. “Sprievodcu grilom”, ktorý presne navedie človeka na výber toho správneho grilu. Nič také na trhu nie je!
MUDRUJEM: Spravte si analýzu konkurencie pred spustením akéhokoľvek projektu a porozmýšľajte, či sa presadíte na trhu. Ak nie, skúste si vybrať užšiu niku a presadiť sa tam.
ZÁVER o výbere správnej niky
Dajte si tu námahu pred spustením vášho webu a porozmýšľajte, či je vami zvolená nika skutočne vhodná alebo nie. Možno vám tieto 3 tipy pomôžu, ale všetko ukáže až spustený projekt. 🙂
O výbere tej správnej niky mám napísanú celú kapitolu v e-booku Zarábajúci web, takže ak sa o tom chcete dozvedieť viac, e-book si zakúpte.
Čo predávať je vždy veľmi dôležitá téma. Zhrniem to čo najstručnejšie.
1.Ak predávate cenovo lacné produkty – t.z. sú bežne cenovo dostupnejšie k životu bežných ľudí. Tým pádom nieje až taký finančný problém pre jednotlivca objednať nejaký osobný/bytový doplnok do 20€.
Ak však chcete zarobiť – musíte ich predať veľké množstvo = velká návštevnosť webu na cielenú kategóriu produktov.
2.Ak predávate cenovo drahé produkty – t.z.že ich cena sa pohybuje niekde od 50€ a už iba vyššie. Nekupujú sa do domácnosti každý týždeň. A veľakrát sa rozhodujú o kúpe, type, vzhľadu a parametroch produktu partneri, manželia. Teda názor na konečný produkt nevychádza vždy od jednotlivca.
Ak však chcete zarobiť – postačuje predať pár kusov za rok. Myslím, že je potrebné cielenie !LEN! na konkrétny jeden produkt, ktorý sa bude líšiť iba v parametroch.
Samozrejme v oboch prípadoch je najdôležitejší organický traffic.
Preto by ma zaujímalo, či už bola nejaká objednávka na elektrický gril?
Áno, už tam pár konverzií máme. 🙂
Peťo v SR a ČR je taaak strašne malý trh že NIKY hľadať je strata času.. lepšie normálne sa vrhnúť do veľkých oblastí ako sú zdravie, peniaze, gambling., to jediné tu vynáša…
peťo NIKY môžeš hľadať na US, alebo Nemeckom trhu kde sú desiatky milionov ľudí. chápeš ?
Podla mna princip je rovnaky ako u nas.. iba s tym, ze bude mensi traffic a menej penazi, pretoze to je maly trh.