Prestaňte si hrať na one man show a vytvorte si vlastný tím!

Vytvorte si svoj vlastný tím

Keď si prechádzam blogy slovenských, českých ale aj zahraničných internetových podnikateľov (affiláci, infopodnikatelia, blogeri, e-shopári…), všímam si jeden veľký rozdiel medzi šedým priemerom a tými najlepšími.

Šedý priemer sa stále hrá na one man show, zatiaľ čo tí najlepší si budujú svoj vlastný tím.

Verím, že mnohí z vás sa v tomto článku nájdu. Každý deň vstanete a snažíte sa spraviť pre svoje webové projekty úplne všetko – od grafiky, cez analytiku, SEO, texty až po kódovanie HTML. Máte tak roztrieštenú pozornosť, že na konci dňa ani neviete, či ste svoje podnikanie niekde posunuli alebo nie. Prečo to viem? Pretože ja sám som tak začínal. 

Po dvoch rokoch podnikania som však pochopil, že s one man show si na poriadne prachy nikdy nesiahnete. Budete sa prplať s malými webmi, ktoré Vám hodia pár stoviek EUR mesačne a naďalej budete jazdiť v otcovej Oktávke.

Preto by ste mali porozmýšľať, či už nie je čas na vytvorenie svojho vlastného tímu. Ja Vám v tomto článku ukážem ako a je už iba na Vás, či tento návod aplikujete do praxe alebo nie. 

One man show dáva zmysel iba v dvoch prípadoch:

– ste úplný začiatočník. Ak ani neviete ako zakúpiť doménu, čo je to hosting a ako funguje affiliate marketing, tak si asi niekoho do tímu hľadať nebudete. Najprv sa musíte v celom kolotoči internetového podnikania zorientovať a čo najviac sa s problematikou oboznamovať v praxi.

nemáte na účte ani korunu. Tím Vás pravdepodobne bude niečo stáť, ale vlastne ani nemusí. Vysvetlíme si neskôr.

5 krokov k vytvoreniu tímu:

Ako býva zvykom na mojom blogu, budem písať čo najviac z praxe a ku každému kroku Vám ukážem ako to robím ja. Ak chcete svoje podnikanie niekde posunúť, prečítajte si tento článok a aplikujte ho do praxe. Sľubujem, že správne vytvorený tím zmení Vaše podnikanie od základov.

NEBOJTE SA!

Tím nepredstavuje 10 ľudí na full time zamestnaných vo Vašej kancelárii.

Môže sa skladať z jedného grafika, copywritera a programátora a výjde Vás na pár desiatok EURO mesačne.

1. krok: definujte si, koho vlastne potrebujete

Zoberte si papier a pero a napíšte si 10 vecí, ktoré potrebujete pre Vaše projekty.

Napíšte si na papier, bez čoho sa nezaobídete

Napíšte si na papier 10 najdôležitejších činností, bez ktorých sa Vaše podnikanie nezaobíde

Z týchto 10 vecí vyškrtnite tie, ktoré z duše nenávidíte, nebavia Vás, nie ste v nich ani náhodou dobrí alebo Vám zaberajú príliš veľa času.

Škrtáme

Škrtáme

Vyškrtané činnosti zoraďte podľa dôležitosti. Získate zoznam ľudí, ktorí by sa hodili do Vášho tímu.

Každý z Vás bude potrebovať niekoho iného. Ak nemáte so spoluprácou žiadne skúsenosti a doteraz ste skutočne boli one man show, skúste si vybrať jedného človeka, ktorý posunie Vaše podnikanie čo najviac dopredu. Ak máte magazín, zaplaťte si kvalitného redaktora. Ak budujete Váš prvý plugin, zrejme budete potrebovať programátora. Vaša investícia sa Vám niekoľkonásobne vráti.

2. krok: stanovte si budget (rozpočet)

Áno, ako som už spomínal, najatie ľudí, ktorí budú makať na Vašich projektoch Vás pravdepodobne bude niečo stáť. Alebo nie?

Ak na to nemáte, Váš tím Vás nemusí stáť ani korunu a to z jediného dôvodu – peniaze nie sú jediným aktívom, ktorým im môžete „zaplatiť“.  Ak budujete niečo skutočne hodnotné, percentá zo zisku budú pre Vašich spolupracovníkov 100x dôležitejšie ako peniaze, verte mi. Stačí nájsť tých správnych ľudí…

PRÍKLAD

Porovnávač www.porovnavajte.sk mi začína generovať prvé provízie aj keď som sa ho posledný mesiac ani nedotkol. Ako to je možné? Predal som totižto 40% podielu môjmu bratovi, ktorý na ňom maká skoro každý deň po práci a je motivovaný oveľa viac, ako akýkoľvek klasický zamestnanec.

Ak však peniaze máte, určite ich neváhajte použiť na zaplatenie kvalitných ľudí. Ukážem Vám, kde hľadať ľudí ak na to máte pár drobných alebo poriadny balík.

1. Mám rozpočet na ľudí 0 – 100 € / mesačne

Poobzerajte sa hlavne po službách ako jaspravim.sk alebo stovkomat.cz, prípadne na fórach, akým je Webtrh.cz. Neuveríte, akých kvalitných ľudí tam môžete objaviť.

2. Mám rozpočet na ľudí 100 – 500 € / mesačne

Siahnite po vyššej kvalite, začnite oslovovať freelancerov a ľudí s 2-3 ročnými skúsenosťami. Googlujte alebo sa poohliadnite po ľuďoch na portáloch freelanceri.sk alebo navolnenoze.cz.

3. Mám rozpočet na ľudí 500 – 5 000 € / mesačne

Najmite si do tímu skutočných profesionálov a stavte na kvalitu. Nebojte sa za ľudí zaplatiť.

Vieme, koho potrebujeme, koľko by nás mál stáť a ideme ďalej.

3. krok: najímame prvých ľudí

Ak ste v procese oslovovania prvých ľudí do Vášho tímu zistíte, že to také jednoduché ani z ďaleka nebude. Aj keď máte v e-maile 100 rôznych CV-čiek od šikovných ľudí, nájsť si tých najvhodnejších bude pekná výzva. Nie je to však nič, čo by ste nezvládli.

Ako to robím ja? Takmer vždy dám novým ľuďom na starosť malú úlohu (napr. grafika hlavičky, článok alebo úprava menu vo WordPresse) a zistím, či by boli vhodní pre moje projekty alebo nie. Za prácu im samozrejm zaplatím a ak to nie je to, čo si predstavujem (nekomunikujú, nedodržujú termíny, nie sú kvalitní), tak spoluprácu zbytočne nepredlžujem.

MEGATIP!

Vytvorte si pre každý projekt checklisty, ktoré budú musieť členovia Vášho tímu vždy dodržať. Nielenže predídete zbytočným nedorozumeniam, ale predovšetkým aspoň trochu stanovíte procesy pre Vaše podnikanie.

Checklist

Môj vlastný checklist pre copywritera

4. Rozdeľujeme úlohy

Zistili sme, koho potrebujeme, koľko by nás mal stáť a až nakoniec sme sa dohodli na spolupráci s dvomi ľudmi.

Aby ste pracovali s Vaším novým tímom skutočne efektívne, začnite na to používať vhodný nástroj namiesto e-mailov a tabuľky v Exceli. Ak sa Vám nechce hľadať, skutočne silno odporúčam projektový nástroj Trello.

Trello je zadarmo a jeho najväčšia sila je jeho jednoduchosť. Vytvoríte si projekt, v ňom tzv. Boards, kde si rozdelíte jednotlivé úlohy a na tie dáte deadliny a priradíte ich jednotlivým členom tímu.

Asi takto nejako:

Trello

Board v Trelle – v jednoduchosti je krása

Nič zložité a pritom vysoko efektívne.

Odbočím: rozmýšľam o napísaní podrobného návodu pre projektový manažment v Trelle. Mali by ste o neho záujem? Ak áno, napíšte mi do komentárov. Ďakujem.

5. Sledujeme progres, kontrolujeme, meriame výsledky

Členov tímu kontrolujeme a sledujeme progres. Snažíme sa, aby sa dodržiavali deadliny a splnil sa každý jeden bod v našich checklistoch. Zisťujeme, aký dopad má spolupráca na naše podnikanie a podľa toho ďalej najímame alebo prepúšťame nových ľudí.

A ďalej???

Povedal by som, že to ostatné je už na Vás. Ukázal som Vám ako na to a je na Vás, či do toho pôjdete alebo nie. Uvedomte si však, že bez tímu nevybudujete žiadny poriadny business. Jedine si vytvoríte sám pre seba zamestnanie.

Začnite už dnes!

5/5 - (9 votes)

Comments

  1. Naprosto suhlasim, do zrodjov by som este pridal odesk.com – lebo na scenu mimo CZ/SK treba trochu lepsiu jazykovu vybavu ako ponuka webtrh alebo stovkomat. A klasicke otrocke cinnosti zasa ide zariadit cez odesk ovela lacnejsie ako tu. K tvojmu clanku ma napadaju tri podstatne veci 1) vzdy napiste k uloham PRESNE a podrobne co chcete 2) pripravte sa na zaplavu CV a ziadosti od absolutne nekvalifikovanych ludi 3) projekty rozdelujte na male ulohy a tie robte a platte postupne – inac riskujete ze sa bude robit a robit a po mesiaci ci dvoch nic nebude a zrazu je pruser

  2. Ahoj Peter,

    díky za další z mnoha skvělých článků. Ohledně tvého dotazu na téma Trello a projektový man. – říkám jednoznačně ano!

  3. Ahoj Peter, díky za bezva článek. Budu rád za návod na Trello. A také by mě potěšilo více checklistů pro členy týmu, ale chápu, že to si asi necháš pro sebe:)

  4. ako napísal Radek, tie checklisty by ma zaujimali velmi. Nedalo by sa ešte dodatočne nejake zverejniť?
    ak nie pochopím 🙂

  5. Pridavam sa k zaujemcom o Trello clanok

  6. Super článok, ja už dlho premýšľam ako a ktoré činnosti zveriť iným. Som si istý, že je to cesta k úspechu, no s tým procesom stále bojujem. Každopádne ďakujem za ďalšiu inšpiráciu!
    Ja osobne Trello už používam, ale niečo mi hovorí, že určite máš nejaké dobré tipy&triky, ktoré by som ocenil. Takže som za 🙂

  7. Petře díky za skvělý článek – přesně teď se mi hodí. 🙂 Líbí se mi způsob, jakým o tom přemýšlíš. Díky za inspiraci!

  8. Přiznám se, nesleduji tento blog, tak pokud bude má připomínka vedle, neberte ji osobně.
    V článku mi chybí jedna zcela zásadní informace, která je zde na půl klávesnice napsána. A to fakt, že k týmu se lze dopracovat opravdu jen tehdy, kdy zvládáte všechny dotyčné znalosti. Spoustu lidí, co ani nezná ppc si teď po přečtení článku řekne, že k těm milionům musí mít hned tým. Ale to je blbost. Nejdřív musí být sám v pozici, aby mohl pracovat v týmu.
    Další věc s kterou nesouhlasím je onen „šedý průměr“ one-man show. Pokud jsi sám nedosáhl na zajímavá čísla, neznamená to, že ostatní na ně nedosáhnout také. A mít mega ve 4 lidech? To je přeci 250k na jednoho.. Takže mluvme korektně a ze všech stran. Mazání medu kolem pusy mají češi nejradši, kort když se mluví o penězích 😉

    • Ahoj Dave,

      neuveríš, ale keď som písal ten článok, tak ty si bol jediný človek ktorý ma napadol, čo to dokázal aj bez toho tímu (teoreticky) 🙂

      Každopádne, za tým čo som napísal si stojím. 99% úspešných ľudí skutočne za sebou ten tím má, či už ide o podnikateľov, spevákov alebo politikov. Myslím si, že aj ty máš teraz okolo seba šikovných ľudí aj keď si možno pred tým nemal. Oprav ma ak sa mýlim.

      Súhlasím s tebou, že pred tým ako človek začne zháňat ľudí do tímu, musí byť sám v pozícií aby mohol v tom tímu pracovať. Ale to som aj napísal, tím nie je pre začiatočníkov, ktorí nič nevedia. Najprv sa musia sami ostrieľať…

    • Však v článku se píšou dva případy, kdy nemá smysl do toho jít a přesně tam je to co píšeš, že do toho nemá jít člověk, který např. nezná PPC nebo prostě základní věci.
      Jinak když vydělá Peter mega a pomohli mu k tomu copywriteři, programátoři apod. které platí za odvedenou práci, tak proč by to mega měl rozdělit mezi všechny ty lidi stejným dílem? To, že prodal 40% podílu na tom jednom webu bráchovi je zase jiná věc než když máš okolo sebe menší tým.

    • Mít mega ve 4 lidech = 3 ludom dám 25000kč a mne ostane 925000kč. to je predsa dobrý deal ne?

    • Jasně, když zakládám tým (nebo jen najímám freelancery), tak bych měl ty delegované činnosti znát, vědět co zhruba obnáší, rozhodně to není pro nováčky, které akorát někdo natáhne. Nicméně nepotřebuju být profík v PPC ani v programování či účetnictví a dalších činnostech.

      Mě delegování pomohlo v tom, že jsem mohl focus přesunout na rozvoj a vymýšlení strategií – prostě se na biz podívat víc ze široka, než se zdržovat konkrétními opakujícími se činnostmi, které jsem jako one man show musel dělat, a ze kterých se stávala zaměstnanecká rutina. Budu konkrétní: kdybys víc činností delegoval, tak bys měl třeba čas pořešit faily jako cestuj-levne.cz, cestujlevně.com nebo cestujlevne.eu, které ti na serpu žerou traffic a přitom jsou beztak otázkou pár desítek euro.

      Na druhou stranu affil je specifický v tom, že spousta lidí to má jako vedlejšák a dělat to jako one man show je baví. V případě, že je affiliate plnohodnotným podnikáním a obživou, souhlasím s Peterem 🙂

  9. Radsej nepoviem says

    Ja to vidim kapanek opacne. 6 zamestnancov, ustavicne riesenie byrokratikych problemov, stale riesicky, zodpovednost za nich, kopec penazi za socialku, zdravotku a pod. Uz by som do toho nesiel. Radsej budem zarabat polovicu z toho co mam teraz a budem one man show. Svaty pokoj a ruka hore. Aj ked chapem, ze tento clanok nebol o zamestnavani ale skor o vyuzivani freelancerov a pod.

    • Ďakujem za názor ale o zamestnancoch tu nepadla reč ani raz 🙂 Mám 1 človeka na full-time a to je všetko. Žiadnu zodpovednosť, riešičky alebo byrokriaciu s outsourcovaním nemáš, proste Ti všetci faktúrujú a vybavené 🙂

  10. Peter díky za přínosný článek. Osobně jsem dospěl k delegování zatím jedné činnosti (copywr.). A je to velmi osvobozující:). Dost výrazně mi to urychluje tvorbu projektů. Copy mě baví a rozumím mu, ale hrozně mi to trvá (nemůžu se zbavit zlozvyku vše vypustit do světa až je to perfektní). Až nedávno po celém dni psaní jsem si sedl a uvědomil si, že jsem vlastně skoro nic neudělal…
    Prostě mě něco osvítilo a tvorbu textů zadal. A naprostá spokojenost.
    Jen tím chci říct, že člověk k delegování práce musí sám dospět. Musí přimout fakt, že to někdo udělá mnohem líp a hlavně rychleji a tobě tak zbyde čas na podstatnější věci.
    Trello i seriál o tvorbě affil webu určitě neodsouvej:)

  11. Díky za super příspěvek. Našel jsem tvůj blog přes Mariův a už tě mám ve feedly 🙂 Každopádně – co za nástroj na tu tvorbu checklistů používáš a umí to nějaké speciální features? Ad. trello – souhlas a je to killer thing 🙂

  12. Super článok,. Ten nástroj Trello som si práve vyskúšal ale zatiaľ ma moc nechytil za srdce asi si naňho treba viac zvyknuť ale vidím v ňom veľkú výhodu, že tam môže byť pripojených viac ľudí. Čiže na organizovanie práce s ostatnými to je super vecička.

  13. Nedávno jsme spustili webovou aplikaci na řízení projektů http://www.freelo.cz. Pro 2 projekty a 2 přizvané uživatele je zdarma. Vyzkoušejte ho, třeba se vám bude líbit 😉

Napísať odpoveď pre DaveZrušiť odpoveď

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.