Hľadanie nových ľudí: 6 tipov pre efektívnejší outsourcing

Nadviažem na článok od Frantu Szabó s názvom Jak outsourcuji služby a hledám pracovníky?.

Pretože som si tiež prešiel desiatkami a desiatkami spoluprác, rád by som si na túto tému trochu zamudroval. Mám skúsenosti nielen s externými spolupracovníkmi, ale aj fulltime zamestnancami, ktorí sedia v kancelárií v Prahe. Tiež som spolupracoval s ľuďmi z Indie, Ruska, Ameriky, Srbska, Ukrajiny, Veľkej Británie…

Na začiatok poviem iba jedno: outsourcovanie a hľadanie ľudí do tímu je kurva náročný proces! Pre mňa to je niečo, s čím stále bojujem a bojovať ešte dlho budem. Je to predsa len práca s ľuďmi a nie inštalovanie WordPressu alebo hľadanie obrázkov pre článok.

Poďme na to.

TIP číslo 1: nebojte sa nových ľudí, ktorí toho až toľko nevedia

No dobre, asi nebudete hľadať programátora, ktorý sa včera začal učiť programovať. Ale nebojte sa ľudí bez praxe. Sú často krát oveľa viac motivovaní, s lepšími nápadmi (pretože nie su ovplyvnení zabehnutými postupmi) a vyžaruje z nich energia, ktorá mňa osobne napĺňa.

Pár týždňov dozadu som hľadal redaktorku pre písanie smoothie receptov. Aj keď sa mi ozvalo veľa copywriteriek s praxou, ozvali sa mi aj mamičky, ktoré proste radi robia smoothiečka. A chceli to skúsiť. Tak som im dal spraviť skušobný recept a nebolo to vôbec zlé. Fotky, ktoré neboli ako z magazínu a pôsobili oveľa prirodzenejšie. Text, ktorý nespĺňal zásady copywritingu a pritom na cieľovku môže lepšie fungovať a mamičky, ktoré si spoluprácu fakt vážia a nedovolia si poslať recept po termíne.

TIP: Ľudí bez praxe najčastejšie hľadám cez Facebookovské skupiny a stránky.

 

TIP číslo 2: používajte nástroje na spoluprácu a projektový manažment

Prestaňte už všetko riešiť cez e-maily, keď na trhu je toľko free nástrojov na spoluprácu s ľuďmi. Trello, Google Docs, Wunderlist, vybrať si vie fakt každý. Pred pár týždňami som dokonca spravil samostatné video ako Trello používam ja.

Nehľadajte za tým žiadnu zložitosť, proste vytvorte tabuľku v Google Sheets napríklad a zdieľajte ju medzi sebou. Dajte do nej tasky, ktoré sa majú spraviť, prioritu a deadline.

Takto vyzerá u mňa napríklad FB plán pre Blendea.cz:

Stratégia na Facebook

Hneď je tá spolupráca lepšia a efektívnejšia, pretože obidvaja vidíme, čo sa bude na FB zdieľať, kedy..má to nejaký systém a to je dôležité.

TIP: Ktoré nástroje na komunikáciu s ľuďmi a projektový management používam ja som opísal v e-booku Zarábajúci web.

 

TIP číslo 3: komunikujte s každým inak

Každý človek je individuálny. Uvedomte si to. Na jedného platí, keď mu ponúknete viac peňazí, druhému môžete sľúbiť aj o 1000 euro viac a je mu to jedno. Jeden viac maká, keď ho poriadne zvozíte, druhý to potom ešte viac fláka.

Ku každému človeku si musíte nájsť cestu a zistiť, čo na neho/ňu funguje.

Ja napríklad nemám rád autority. Ak by som sa dostal do firmy, kde by mi každý deň šéf prikazoval čo mám robiť, dlho by som tam nevydržal.

Nehovorím, aby ste sa ľuďom zbytočne prispôsobovali, to nie. Iba s nimi jednajte individuálne.

 

TIP číslo 4: spravte z ľudí odborníkov na jednu oblasť (projekt, tému, problém)

 

Čím viac projektov budú ľudia riešiť, tým menší focus budú mať práve na ten váš!

Toto vidím najčastejšie u programátorov. Lietajú z projektu na projekt, nesústredia sa a robia chyby. Naopak, teraz mám programátora, ktorý rieši hlavne môj web a kvalita je oveľa vyššia. Naplno sa totižto sústredí na jeden projekt a je to vidieť.

Druhá vec, ktorú som si uvedomil, je zameranie ľudí iba na jednu problematiku. Hovorím hlavne o redaktoroch, ktorí keď píšu články o jednej jedinej téme, tak sa na tú tému stanú skutočnými odborníkmi.

Presne preto vymedzujem oblasti tém pre jednotlivých redaktorov. Pred tým písali všetci všetko. Teraz sa snažím, aby každý mal svoju oblasť a na tú písal články.

Ako príklad uvediem blog Blendea.cz. Pred tým by som si zobral jednu redaktorku a tá by písala všetky možné články. Teraz mám redaktorky tri. Jedna píše o chlorelle a spiruline. Druhá píše o zelenom jačmeni a mladej pšenici. Tretia nám robí smoothie recepty. Každá má svoju oblasť na ktorú sa môže zamerať a texty tak majú oveľa väčšiu kvalitu.

 

TIP číslo 5: vytvorte si checklisty a manuály

Checklisty a prípadne jednoduché manuály používam pre nových ľudí, s ktorým začínam spoluprácu, ale aj pre stálych ľudí pre lepšie procesy.

Pri nových ľuďoch mi to ušetrí veľa času. Pri stálych ľuďoch mi to zvýši kvalitu práce.

Je dobre vytvoriť si niekoľko checklistov, ktoré budete postupne doplňovať a upravovať.

TIP: O checklistoch a nastavení procesov píšem aj v e-booku Zarábajúci web: Od domény k peniazom.

 

TIP číslo 6: Zo začiatku venujte veľa času kontrole

Posledné tri týždne som spolupracoval s jedným programátorom z Upworku. Mal výborné hodnotenia, odrobených na Upworku asi 500+ hodín a odpovedal okamžite na moje správy. Všetko nasvedčovalo tomu, že pôjde o úplne plynulú spoluprácu.

Spolupráca prebiehala tak, že som mu zadal checklist vecí, ktoré treba spraviť a nechal som ho pracovať. Za 2 dni mi napísal: „Sir, everything is done, I am waiting for another task.“. 

Pretože som v tom čase finišoval svoj e-book, tak som nemal čas prácu akokoľvek skontrolovať. Proste som mu zadal ďalšie veci a nechal som ho ďalej pracovať.

Za pár dní mi napísal, že teda je všetko spravené.

Prišiel víkend, ja som mal trochu voľnejšie…tak si hovorím, že to idem skontrolovať. A vtedy som to uvidel. Takmer všetko, čo spravil, bolo zle. Toľko chýb, čo on spravil by som snáď neurobil ani ja a to programovať neviem…nič neotestoval, neskontroloval. Zmenil kód a bolo vybavené. Trvalo ďalších pár dní, kým sme to všetko dali dokopy a následne som s programátorom spoluprácu ukončil.

Znovu som si iba pripomenul, aké dôležité je kontrolovať prácu od ľudí, hlavne na začiatku. Freelanceri môžu mať tie najlepšie hodnotenia, roky skúseností a neviem čo…ale výsledok aj tak musíte skontrolovať.

 

Na záver o outsourcingu a spolupráci s ľuďmi

Ako som písal aj na začiatku, spolupráca s ľuďmi je náročná časť podnikania. Môžete si prečítať takýchto článkov desiatky, ale aj tak je najlepšie vyskúšať si všetko v praxi.

Máte ešte nejaký praktický tip na efektívnejšiu spoluprácu a outsourcing? Podeľte sa s ním v komentároch.

 

5/5 - (2 votes)

Comments

  1. Pěkný článek. Abych řekl pravdu, tak tvůj ebook jsem zakoupil hlavně kvůli téhle oblasti v které mám velké mezery. A díky za hodnotné informace, pomohlo. S tipem č. 1 naprosto souhlasím, kolikrát byly články kvalitativně lepší od lidí, kteří nejsou profesionálové. Dokonce jsem si „vycvičil“ jednu studentku a jsem naprosto spokojen. Napsat kvalitní článek je jedna věc, ale naformátovat ho stojí někdy mnohonásobně více času. Vysvětlovat každému, jak to udělat je strašně časově omezující. Tak jsem o tom udělal článek na mém blogu a vždycky před tím, než s někým začnu spolupracovat, tak mu to pošlu – jinačí východisko jak ušetřit čas nevidím. Obecně bych asi řekl, že nejlepší je si s dotyčným zavolat či osobně setkat, pokud je možnost. Komunikace je pak daleko rychlejší i co se týče vysvětlení věcí, které od něj potřebuji.

  2. Jojo, naprostý souhlas. Všichni tvrdí jak každý je nahraditelný a blabla – to sice je pravda, ale byznys stojí na lidech a někdy je zatraceně těžké, zdlouhavé a drahé tu náhradu najít! Nesnažte se lidi odrbávat a jednejte na rovinu. Většinu lidí jsem vyhodil nebo odešli sami, ty kvalitní si vydržuju a velmi se to vyplácí.

    Jinak dobrá věc je práci průběžně kouskovat na menší úkoly a průběžně kontrolovat. S postupem času vyladit procesy a to vyladěné předat nějakému VA, aby člověk netrávil spoustu času řešením rutinní práce.

  3. Najvačší problém mám s outsorcovaním vecí typu: pridávanie affiliate odkazov, pridávanie CTA prvkov, interné prelinkovanie webu. Toto tiež outscorcuješ? alebo sú veci ktoré sa nedajú a musíš si ich proste robiť sám.
    díky

Trackbacks

  1. […] Na začiatok poviem iba jedno: outsourcovanie a hľadanie ľudí do tímu je kurva náročný proces! Pre mňa to je niečo, s čím stále bojujem a bojovať ešte dlho budem. Je to predsa len práca s ľuďmi a nie Zobrazit více […]

  2. […] Chodelka.sk: 6 tipů pro efektivní outsourcing […]

  3. […] správu kampaní předat někomu jinému a jen na to dohlížet. Tady ale pak narážíme téma hledání dobrých PPCčkařů […]

  4. […] Kde hľadáš nových ľudí na spoluprácu? Ozývajú sa ti ľudia aj sami, keď máš tak veľký projekt? […]

  5. […] Kde hľadáš nových ľudí na spoluprácu? Ozývajú sa ti ľudia aj sami, keď máš tak veľký projekt? […]

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.