Inzerenti, to si skutočne nedokážete vypočítať maximálne náklady na zákazníka?

„Kampaň sa ruší.“

„Provízie za kampaň sa znižujú.“

Za posledný rok, čo sa venujem affiliate marketingu, mi výnosy z niektorých webov skáču ako na trampolíne. Mám projekty, ktoré mi jeden mesiac dokážu vygenerovať 1500-2000€ a druhý mesiac ledva 800€. Nedôjde k poklesu návštevnosti ani konverzií. Zmení sa iba provízna štruktúra v affiliate sieti.

Pár “malých“ úprav vo výške provízií v affiliate sieťach, ktoré som v poslednej dobe zaregistroval:

  • Dognet.sk – Cetelem – najprv bola odmena za lead 11€, potom 8€ a nakoniec 9€ s automatickým predscoringom, čo v jednoduchosti znamená asi polovicu leadov okamžite zamietnutých. Tak sme sa dostali z 11€/lead na 4-5€/lead. Celkom rozdiel, však?
  • Dognet.sk – Pôžičkomat – momentálne ponúka kampaň 3€ za lead a 7-9€ za schválenú žiadosť, čo pri súčasnom schvaľovaní vychádza na 18-24€ za pôžičku. Samozrejme sa to líši web od webu podľa kvality trafficu. Od 06.06. sa odmeňovanie sa zmení na CPS vo výške 15€/sale.
  • Affilnet.cz – aj keď nie som v tejto sieti aktívnym partnerom, pobavil ma posledný newsletter o zmene provízií u kampane Victoria Milan. Cena za lead sa u českých kampaní mení z 675 Kč na 130 Kč a u slovenských zo 450 Kč na 95 Kč. Slušný rozdiel.

Okrem týchto výrazných zmien sa zrušili nasledovné kampane:

  • Affilnet: Goodgame Empire CZ/SK, Desert Operations, Angel Allinace atd.
  • Dognet: Loly.sk, Union PZP, Slovenská požičovňa, AXA
  • TotalMoney: Slovenská požičovňa, Quatro

Pozn.: Affilnet, .dognet aj TotalMoney považujem momentálne za najaktívnejšie affiliate siete v ČR-SR, čo samozrejme veľmi oceňujem. Skutočne sa snažia a je to vidieť. Preto som si tieto siete nevybral s cieľom ich poškodiť, ale skôr ukázať na konkrétne zmeny u kampaní.

Tu vlastne o affiliate siete vôbec nejde…

Vo všeobecnosti tu však vôbec nejde o affiliate siete, tie slúžia iba ako “prostredník“ medzi publishermi a inzerentmi. Ide tu práve o spomínaných inzerentov. A tak sa pýtam: „Inzerenti, to si skutočne nedokážete vypočítať maximálnu výšku provízií, ktorú ste ochotní dať za jeden lead, popr. sale? To je to naozaj tak ťažké? Nemáte marketingového managera, ktorý zoberie kalkulačku, marketingový plán a presne zistí, že viac ako 150 Kč za lead dať nemôžete?

Neviem, nezdá sa mi na tom nič zložité. Ako prevádzkovateľ vlastného affiliate programu Vimax-tablety.cz som si za 2 hodiny dokázal vypočítať, že pri súčasnej marži, nákladoch na produkt a ostatných nákladov (napr. poštovné zdarma, zľavové kupóny atď.) sme schopní dať affiliate partnerom maximálne 8-10%-nú províziu. Viem, že takáto provízia je výhodná pre nás ako predajcov produktu a tak isto aj pre affiliate partnerov. Určite by som si nedovolil províziu znížiť a tak isto by ma ani nenapadlo províziu nastaviť na 20% a po dvoch mesiacoch zistiť, že sa nám to vlastne neoplatí a províziu zraziť na polovicu.

To si inzerenti naozaj nevedia zistiť, koľko platia za jeden lead z PPC kampaní,  aká je lifetime value zákazníka a koľko je spoločnosť ochotná zaplatiť za lead alebo sale? Veď to sú základy každej úspešnej firmy.

Ako máme budovať affiliate weby, vrážať do nich ťažké peniaze a nakoniec zistiť, že sa daná kampaň ruší alebo sa menia podmienky kampane? Neviem, či si inzerenti uvedomujú, že partneri im generujú zisk a preto by sa k nim mali správať ako k PARTNEROM a nemeniť podmienky ako sa im zachce. To Vašim obchodným partnerom tak isto meníte podmienky 3x do roka?

Tento krátky článok berte ako úvahu vyššieho stredného affiláka nad momentálnou situáciu v affile. Asi sa to týka viac slovenských affiliate partnerov, než českých, no aj tak to je niečo, čo dokáže vložiť veľkú neistotu do našej práce. Myslím si, že teraz je ešte dôležitejšie myslieť pri Vašich projektoch na plán B. Pár rád, ktorými dokážete minimalizovať stratu z vybudovaného webového projektu pri zmene kampaní:

  • Nepoužívajte brandové názvy v doméne
  • Používajte URL skracovače, napr. môj obľúbený Pretty Link Lite
  • Ponúkate návštevníkom e-book? Odkazujte v ňom iba na svoj web, pretože ten viete kedykoľvek zmeniť a upraviť
  • Ak robíte lead gen weby, tak ich spravte tak, aby sa v prípade zrušenia kampane dali presunút na inú kampaň (napr. z pôžičky na pôžičku, z hry na hru)
  • Snažte sa orientovať na niky, ktoré majú viac ako jednu aktívnu kampaň
  • Počítajte so zrušením kampane a majte plán B (napr. Google AdSense)

Na záver by som rád pochválil kampane, v ktorých sa naopak provízie zvyšujú a inzerenti rozumejú princípu affiliate marketingu, čiže provízneho predaja. Vedia, že stabilné výnosné kampane s vysokými províziami vedia partnerov skutočne motivovať a dokážu byť win-win situáciou pre partnerov aj inzerentov. O tom je affiliate marketing.

4.6/5 - (5 votes)

Comments

  1. Hezký článek a svatá pravda. Ještě bych například dodal z minulosti snížení provizí v CJ.com u affilu Parfémy-elnino.cz z 10% na 5%. (vím že je to nízkomaržový obor, měli dát hned 5% a nelákat affiláky aby dělali nové weby, které se už pod 5% tolik nevyplatí).

  2. Aj ja som sklamaný z niektorých zmien v affil programoch. Tam, kde ma lanárili na pasívny príjem, že budem dostavať províziu pokiaľ bude klient platiť, tak len jednoduchou zmenou to v podmienkach to zrušili 🙁 už som to zažil viackrát….

    Ale asi si treba na to zvyknúť…

  3. Problém je, že niektorí inzerenti berú affil len ako zdroj objednávok a pristupujú k tomu inak. T.j. na začiatku dajú vyššiu províziu, aby získali partnerov = zákazníkov a následne s nimi už pracujú sami. V určitom momente sa rozhodnú, že affil na nich už „parazituje“ – berie im zákazníkov, ktorých si už vedia získať inak a potom príde na upravenie programu (kratšie cookies, nižšie provízie a podobne).

  4. Pekný článok

Trackbacks

  1. […] Jestli chcete provizního marketingu využít naopak jako provozovatel, prostudujte si, co umí šikovná platforma AffilBox Mária Roženského. Ke správnému nastavení provizí vašeho programu vás navede článek Petera Chodelky. […]

  2. […] affiliate programu Vás nezruinuje. Affiliate programy dosť často menia výšku provízií, podmienky pre partnerov (zakazujú robiť PPC-čka, newslettery atd.), popr. sa rušia úplne. […]

  3. […] v tomto článku som hovoril o možných rizikách závislosti na jednej kampani. Vždy sa snažím vybrať si takú […]

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.