SERIÁL o affiliate marketingu: Začíname s affiliate marketingom z pohľadu obchodníka – časť 1.

Prevádzkujete e-shop? Máte na webstránke umiestnený kontaktný formulár? Ponúkate online služby? Potom je tento článok o affiliate marketingu určený práve pre Vás

Affiliate marketing je “forma online reklamy, pri ktorej obchodníci ponúkajú prevádzkovateľom webov, tzv. affiliate partnerom, finančnú odmenu za privedenie návštevníka, ktorý na webových stránkach predajcu vykoná nejakú činnosť (napríklad nákup výrobku, služby, registrácia, niekedy stačí ak zákazník vôbec na stránku príde a pozrie si ju a pod.)” | zdroj: Wikipedia.com

Pokiaľ sa časť ziskov Vášho podnikania skladá aj z online aktivít (prevádzkujete e-shop, získavate kontakty pomocou online formulára, popr. využívate webstránky pre prezentáciu Vašich výrobkov/služieb), affiliate marketing by mal byť veľmi dôležitou súčasťou Vašej marketingovej stratégie. Bohužiaľ, na Slovensku je affiliate marketing ešte stále v plienkach a počet affiliate marketérov odhadujem na 2000-4000 (ide skutočne iba o môj odhad, ktorý nie je ničím podložený). Na druhej strane však považujem vytvorenie affiliate programu za veľkú konkurenčnú výhodu.

Ak by ste radi získali nových zákazníkov cez affiliate program, v podstate máte iba dve možnosti:

1. Stať sa súčasťou affiliate siete

Toto je ta jednoduchšia cesta. Affiliate sieť vystupuje ako zprostredkovateľ obchodného vzťahu medzi Vami, obchodníkom, a affiliate partnermi. Affiliate siete zvyčajne obsahujú desiatky až stovky rôznych affiliate programov a sú v nich zaregistrovaní stovky až tisícky affiliate partnerov.

 

Ako takýto proces prebieha?

Vy – obchodník, označovaný aj ako merchant, máte produkt/službu, ktorú by ste radi ponúkli koncovému zákazníkovi. Oslovíte preto affiliate sieť a zistíte, či by ich partneri mali o prezentáciu ponúkaného produktu/služby záujem. Pokiaľ bude odozva od partnerov kladná, vytvorí sa affiliate kampaň do ktorej nahráte Vaše reklamy, nastaví sa výška konverzie, trvanie platnosti cookies a affiliate partneri v prípade záujmu o Vašu kampaň si tieto reklamy umiestnia na svoj web. Pokiaľ niekto cez tieto reklamy u Vás produkt/službu nakúpi, započíta sa tzv. konverzia a vopred dohodnutá výška konverzie sa započíta partnerovi na jeho účte.

Príklad: predávate meme tričká na ktorých máte nastavenú konverziu (provízia pre partnera) 10% z ceny. Affiliate partner prevádzkuje web www.memememe.sk, na ktorom publikuje rôzne meme obrázky a má tam veľmi slušnú návštevnosť – 1000 návštevníkov za deň. Myslí si, že jeho návštevníci by mali záujem o meme trička a preto umiestni Váš banner na jeho stránku. Na banner klikne prvý deň 10 ľudí a posledný návštevník sa rozhodne, že si meme tričko v hodnote 10 eur zakúpi. Pomocou cookies, ktoré sa uložili návštevníkovi v počítači, affiliate program zistí, že návštevník prišiel práve z webu www.memememe.sk a pripíše partnerovi províziu 1 euro. Vy, ako obchodník, musíte affiliate sieti, v ktorej je affiliate partner zaregistrovaný zaplatiť 1,2 eura, pretože 20% je provízia pre zprostredkovateľa – konkrétnu affiliate sieť.

Ako ste si môhli všimnúť z príkladu, za 9 z 10 návštevníkov, ktorí prišli na Váš web ste nezaplatili ani cent, pretože pri affiliate marketingu platíte iba pri vykonanie vopred dohodnutej činnosti, čo v našom prípade bolo objednanie meme trička. POZOR, existujú aj výnimky a sú aj affiliate programy, kde sa platí za každého návštevníka.

 

Aké sú výhody zapojenia sa do affiliate siete?

  • pohodlnosť – affiliate sieť všetko vybaví za Vás
  • rýchlosť – spustenie affiliate kampane trvá väčšinou pár dní/týždňov
  • podpora – pracovníci affiliate siete Vám poradia ako kampaň nastaviť, akú výšku provízie zvoliť, ako motivovať partnerov k vyšším výkonom atd.

Aké sú nevýhody zapojenia sa do affiliate siete?

  • náklady – pretože každá affiliate sieť si účtuje províziu za sprostredkovanie (zvyčajne sa pohybuje od 15 až do 40%), náklady na affiliate marketing sa Vám zvýšia
  • kontrola – máte nižšiu kontrolu nad affiliate partnermi a môže sa stať, že sa Vaša  reklama objaví aj na weboch, na ktorých reklamu uvidíte iba neradi (napr. weby s erotickou tématikou)
  • konkurencia – veľa krát sa stane, že v jednej affiliate siete je viac konkurenčných programov a v tomto prípade si partner zvolí ten program, ktorý je pre neho výnosnejší

 

Zoznam najväčších affiliate sietí na Slovensku

eSpolupráce.cz – Česká affiliate sieť prevádzkovaná spoločnosťou Elephant Orchestra, s.r.o., ktorá má aj slovenské kampane. Espolupráce sa zameriava predovšetkým na finančné produkty. Ak ponúkate pôžičky, hypotéky, poistenia, doporučujem Vám práve túto sieť

eHub.sk – medzinárodná affiliate sieť, s ktorou ja osobne moc dobré skúsenosti nemám, ale možno vy budete mať 🙂

Commission Junction – pravdepodobne najväčšia affiliate sieť na svete s tisícmi partnerov, kampaňami a milónovými obratmi, ktorá sa na Slovensku a v Čechách veľmi slušne rozbieha

TotalMoney.sk – tak isto ako eSpolupráce.cz, aj TotalMoney je sieť zameraná na finančné produkty. Výborná podpora, malý počet kampaní. Ak ste spoločnosť, ktorá poskytuje pôžičky, vrelo doporučujem.

 

V druhej časti si rozoberieme druhú možnosť pre obchodníkov, vytvorenie vlastnej affiliate siete pomocou affiliate softwaru. Ukážeme si, ktorý affiliate software je pre nás najvhodnejší a ako takýto proces prebieha.

SERIÁL o affiliate marketingu: Začíname s affiliate marketingom z pohľadu obchodníka – časť 1.
5 (100%) 1 hlas[ov]
Zaujal Ťa tento článok?
V tom prípade sa prihlás k viac ako 700 odberateľom, ktorým pomáham s podnikaním na internete. Píšem praktické návody, ktoré je možné obratom aplikovať do praxe.
The following two tabs change content below.
Prevádzkujem e-shopy a budujem webové projekty, ktoré následne monetizujem pomocou affiliate marketingu. Online podnikanie mi dáva neuveriteľnú voľnosť, za posledný rok som viac ako 5 mesiacov strávil mimo kancelárie a precestoval som polovicu Európy.

Comments

  1. Všetky tie AFFILIATE programy sú v pohode. len majú dosť nizke percentá. trvalo mi to ale našiel som jeden web tento http://polovicneceny.sk/partnersky-program?aid=2
    kde mi vyplácajú už 12% z objednávky.

Trackbacks

  1. […] časti seriálu o affiliate marketingu Začíname s affiliate marketingom z pohľadu obchodníka – časť 1. sme si ukázali, ako sa dá začať s affiliate marketingom pomocou zapojenia do tzv. affiliate […]

  2. […] som spomínal aj v mojom predošlom článku, affiliate marketing je na Slovensku stále ešte iba v plienkach. Iba pre zaujímavosť – […]

  3. […] som spustil ďalších 5 väčších webových projektov, ktoré monetizujem predovšetkým pomocou provízneho predaja. Pre všetky svoje projekty používam open-source platformu WordPress, ktorá nemá na trhu […]

  4. […] a slovenské siete. Dognet skutočne patrí medzi špičku na našom malom trhu a v porovnaní s TotalMoney alebo eHub.sk poskytuje sieť oveľa lepšie podmienky pre partnerov. Skutočne ju odporučím všetkým, ktorí […]

  5. […] Affiliate marketing má veľa podôb ale základ ostáva rovnaký a to poskytnúť Vašej cieľovej skupine pridanú hodnotu vo forme informácií, ktoré nikde inde nenájde a odporučiť produkt (alebo službu), ktorá najlepšie vyrieši jej problém. To je podľa môjho názoru základný princíp affiliate marketingu, nie budovanie webov, SEO alebo PPC-čka. […]

Pridaj komentár