Zameranie affiliate webu : široká oblasť alebo úzka nika?

Pred pár dňami som prednášal na affiliate konferencii v Bratislave (ďakujem všetkým, ktorí prišli) na tému budovania pasívneho príjmu.

Jednou z tém, ktoré som načrtol, bol rozdiel medzi magazínom s veľmi širokým záberom (napríklad ako Výživovo.sk alebo Slimming.cz) a webom, ktorý je špecializovaný na úzky tržný segment (tzv. nika) – napríklad môj najnovší (nedokončený) projekt Elektrickýgril.sk.

Celú prednášku si môžete prezrieť tu :

Pretože mám skúsenosti s oboma typmi projektov, rád by som hlavne začiatočníkom vysvetlil rozdiel medzi zameraním sa na špecifickú tému (elektrické grily) a širokú tému (zdravie).

Čo je vhodnejšie pre začiatočníkov?

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a poviem to narovinu : Pre začiatočníkov je určite vhodnejšie zamerať sa na úzku niku a stať sa v nej expertom (viac na túto tému píšem v pripravovanom e-booku www.zarabajuciweb.sk).

Prečo? 

Z viacerých dôvodov :

1. dôvod, prečo je lepšia úzka nika : NÁKLADY

Náklady budú pri úzko zameranom webe určite nižšie, než pri webe so širokou tématikou. Či už náklady na ľudí, na tvorbu obsahu, na SEO, na reklamu..  Lacnejšie vás vyjde, ak budete robiť web iba o panviciach, než o potrebách pre domácnosť (príklad).

Pri Výživove mám veľké náklady na obsah, ktorý je doslova nekonečný. Stovky až tisícky tém o ktorých sa dá písať… Obsah už ma stál dosť veľa.

2. dôvod, prečo je lepšia úzka nika : CIELENIE KAMPANÍ

Uvedomte si, že na magazín so širokou tématikou (zdravie, fitness, domácnosť) budú chodiť rôzne cieľové skupiny. Každý článok totiž bude na trochu odlišnú tému.

Dám príklad :

Na Výživovo.sk zbieram e-maily. Na tieto e-maily následne posielam ponuku pre objednanie k výživovému poradcovi. Ľudia ale akosi o túto ponuku nemajú záujem a konverzný pomer je fakt nízky. Prečo? Práve kvôli tomu, že takmer nikto nechodí na web kvôli výživovému poradenstvu, ktoré v e-mailoch odporúčam. Chodia na web, pretože ich zaujímajú bielkoviny, zelené superpotraviny, detoxikácia…

…mne sa potom ťažko cieli e-mailová kampaň na kontakty, ktoré zozbieram. Dalo by sa to samozrejme segmentovať (na každej podstránke ponúkať iný lead magnet), ale to je časovo oveľa náročnejšie.

3. dôvod, prečo je lepšia úzka nika : KONVERZNOSŤ

Úzko zamerané weby budú takmer vždy lepšie konvertovať.

Je to z dôvodu, ktorý som už vysvetloval – na web vám bude chodiť úzko zameraná cieľovka, ktorú bude zaujímať téma vášho webu. Ak si napríklad spravíte web, na ktorom budete mať recenzie vinoték, tak sa tam ťažko dostane niekto, koho vinotéky zaujímať nebudú.

Preto ak tejto cielovej skupine ponúknete dobrú vinotéku, je veľká pravdepodobnosť, že ju cez váš odkaz kúpia. Preto tam predsa sú, nie? Hľadajú vinotéku.

4. dôvod, prečo je lepšia úzka nika : KONKURENCIA

Skúste mi nájsť na slovenskom internete web, ktorý sa špecializuje na spomínané vinotéky a robí na nich recenzie.

Že ste žiadny nenašli? Ja tiež nie.

Teraz skúste nájsť magazín o zdravom životnom štýle.

Že ste ich našli presne 432 442? Ja takisto.

So širokou tématikou budete mať VŽDY väčšiu konkurenciu ako keď sa zameriate na špecifickú oblasť. To znamená, že budete zbytočne bojovať so silnou konkurenciou, ktorá je na trhu dlhšie a má vybudovanú oveľa väčšiu komunitu, než vy.

Veľká konkurencia pre vás znamená, že bude trvať oveľa dlhšie, kým sa presadíte. Či už sa to týka pozícií vo vyhľadávači, návštevnosti alebo počtu fanúšikov na Facebooku.

5. dôvod, prečo je lepšia úzka nika : ODLÍŠENIE SA

Viete, v čom je magazín Slimming.cz iný od svojej konkurencie? NIČÍM! Proste klasický magazín o zdraví, ktorých je na webe XY. Nelíši sa vôbec ničím od ostatných (okrem kvalitného obsahu).

Snažte sa v internetovom podnikaní vždy niečím odlíšiť. Ako hovorí jedno múdre príslovie : „Different is better than better.“

Je pravda, že aj s webmi zameranými na širokú tématiku sa dá odlíšiť, ale je to oveľa náročnejšie.

6. dôvod, prečo je lepšia úzka nika : SEO

Mnoho magazínov a blogov žije hlavne z organickej návštevnosti. Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) pre web so špecifickou tématikou je ale oveľa jednoduchšia a menej nákladná ako SEO pre magazín so širokou tématikou.

Prečo ?

Je to jednoduché : Keď zadáte do vyhľadávača kľúčové slovo, Google sa vám snaží ukázať čo najrelevantnejšie výsledky.

Ukážme si to napríklade.

Skúste zadať napríklad slovo „ako pribrať na hmostnosti“.

 

SEO pre úzku niku

 

Ako vidíte, na prvých miestach sú veľmi silné, autoritatívne weby, ktoré sú na internete už niekoľko rokov a Google ich má rád (napríklad autoritatívny blog Vlada Zlatoša).

Takéto silné weby proste len tak jednoducho nepredbehnete. 

Veď si skúste článok Vlada Zlatoša rozkliknúť. Toľko informácií, kvalitných odkazov, hodnotení a 162 komentárov!! (to nemám ani na jednom svojom článku). Nehovoriac o tom, že tento blog pozná celé Slovensko a je na internete už niekoľko rokov (článok z roku 2012). Trúfate si na to? Ja nie.

Teraz zadajte do Google slovo „recenzie biokrby“.

 

Úzka nika - SEO

 

Je až komické, čo nám Google v tomto prípade ponúkol. Na prvom mieste je článok z webu Finanza.sk, ktorý sa VÔBEC biokrbom nevenuje. Je to magazín o financiách a tento článok bol pravdepodobne zbuchaný slabou redaktorkou za 6 euro. Žiadne zdieľanie na sociálnych sieťach, ani jeden komentár, pár fotiek… Ako mi má toto pomôcť?

Trúfli by ste si na takúto konkurenciu? Ja teda určite!

Spravil by som si analýzu kľúčových slov, nechal napísať 15 recenzií, 20 článkov, získal by som pre web pár spätných odkazov. Hlavnú stránku by som optimalizoval na hlavné kľúčové slovo, popridával by som tam niekoľko videí, veľa obrázkov, tabuliek… Za pár mesiacov by som bol na prvom mieste, to mi môžete veriť 🙂

Samozrejme je jasné, že som v tomto prípade naschvál vybral dve úplne roslišné slová z úplne iných odborov a nedá sa o tom hovoriť ako o pravidle.

Zo skúsenosti ale viem, že ak sa zameriate na úzku oblasť a Google si uvedomí, že ste v tejto oblasti expertom, tak vás bude rád na dané kľúčové slová zobrazovať.

ZÁVER

Nie, netvrdím, že veľký magazín na tému „financie“ alebo „zdravie“ nemôže uspieť. Veď projekt Pôžička.sr mi stále generuje slušný príjem (aj keď to pokleslo, odkedy sa zmenil zákon a pár nebankoviek skončilo) a predstavuje presne to, čo som dnes „hejtoval“. Aj veľké magazíny majú svoje výhody (väčšia návštevnosť, viac kampaní, možnosti monetizácie, potenciál..).

Ale uvedomte si, že so širokou témou vášho webu budete mať oveľa ťažší štart, väčšiu konkurenciu a nižšiu konverznosť ako pri špecificky zameraných weboch.

Ak vás budovanie úzko zameraného webu zaujíma, tak sa prihláste na www.zarabajuciweb.sk a ja vám dám vedieť hneď, ako bude tento PRAKTICKÝ e-book zarábaní na internete vonku.

Aký je váš názor na túto tému? Je lepšia úzka alebo široká tématika webu? Napíšte mi do komentárov. Ďakujem.

4.7/5 - (10 votes)

Comments

  1. Nika by som skor nazval kategoria, resp podkategoria. A potom vybral by som si konkretnu kategoriu aj podla toho aka je cielovka, aka je predajnost danej veci a na konkretnom trhu. A tiez produkt, ktory je mozne nakupovat opakovane..

  2. Ako sám píšeš, úzky či široký záber záleží od príbuznosti sortimentu. Tiež som to riešil aj v mojom prípade lebo mám v ponuke vírivky, sauny, bazény a aquafitness produkty.
    Nakoniec som sa rozhodol pre doménu http://www.virivkysaunybazeny.sk a dal som tam všetko.
    Máš pravdu, že je to náročné na obsah a veľmi. Ale ja som vsadil len na kvalitu a po pár mesiacoch písania a uverejňovania som hore, teda u toho kto hľadá kvalitné produkty a to je moja cieľová skupina. Výhodou je , že pre affiliate marketing je možné to rozdeliť na jednotlivé weby a zarábať.
    Ja som toto vyriešil tak, že najväčšiu prioritu dávam vírivkám.
    Ale to je na dlhé písanie.
    No pokiaľ máš niekoho známeho, kto by chcel v tomto podnikať, provízie sú veľmi slušné a rast progresívny

    Ahoj

    Miro

  3. Hezká úvaha. Mimochodem, kde je pro tebe threshold prumerne mesicni hledanosti, pri ktere uz zacina smysl vytvaret niche site. Berme v potaz nejaky cloud dobrych klicovych slov na ktere budes pozdeji delat LPs (a logicky tedy od ocekavas nejakou dobrou konverznost, bud jako samotnych nebo v ramci AIDA)

  4. Ahoj.
    Tiez si myslim ze je rozumnejsie a lahsie pre zaciatocnika zamerat sa skor na jednu vec a v nom ziskat skusenosti a az potom popripade rozbehnut nieco zlozitejsie.
    Prave dneska som dokoncil svoj projekt a som spokojny. Je to ukazkovy affiliate cieleny na jednu vec. Tvorba mi trvala ani nie mesiac. Je trosku komicke ze mozno tak dva mesiace dozadu som nevedel ani aky je rozdiel medzi domenou a hostingom…(peter si mozno pamata pisal som mu mail davnejsie s podobnou otazkou 🙂 )
    Urcite by som doporucil porozmyslat co cloveka bavi a zamerat sa na to. Je to lepsie ako si nalozit velku porciu a v polovici zistit ze to nejde.
    A hlavne z mojej skusenosti som zistil ze jedna z najdolezitejsich veci celkovo pri tvorbe stranok je najst si dobru sablonu.
    Vsetkym prajem vela uspechov vo svojich projektoch.

Trackbacks

  1. […] správnej tržnej medzery (tzv. nika) je základom, na ktorom bude následne stáť váš web. Určite to zbytočne nepodceňte. […]

  2. […] si tému webu, spravíte si analýzu kľúčových slov, nainštalujete si WordPress a idete sa pustiť do […]

  3. […] bych držet se v affiliate jednoho oboru – protože něco jiného je vytvořit konverzní stránku na hubnutí a něco jiného pro […]

Napísať odpoveď pre ErikeZrušiť odpoveď

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.