SERIÁL o affiliate marketingu: Začíname s affiliate marketingom z pohľadu obchodníka – časť 2.

V prvej časti seriálu o affiliate marketingu Začíname s affiliate marketingom z pohľadu obchodníka – časť 1. sme si ukázali, ako sa dá začať s affiliate marketingom pomocou zapojenia do tzv. affiliate siete. Dnes si vysvetlíme druhú možnosť pre obchodníkov a tou je vytvorenie vlastného affiliate programu pomocou špeciálneho softwaru.

Ako vytvorenie vlastného affiliate programu prebieha?

Celý proces, ako affiliate marketing vlastne funguje som vysvetlil v predchádzajúcom článku, poprípade Vám (v prípade nejasností) odporúčam prečítať si článok na Lupa.cz „Proč se zajímat o affiliate marketing“, popr. článok Pavla Provazníka „Affiliate marketing – propagujte, zarábajte“. V tejto časti už prejdem priamo na vytvorenie vlastného affiliate programu.

Pozn.: nebudem sa tu venovať marketingovým teóriám typu „Stanovte si ciele“ – to považujem za súčasť marketingovej stratégie, ktorú tu rozoberať až tak nebudem

1.    Krok – prieskum

Affiliate marketing nie je vhodný pre každý produkt/servis – predovšetkým nie na Slovensku, popr. v Českej republike. Affiliate marketérov/blogerov je u nás veľmi málo a pokiaľ predávate skutočne špecifický produkt, ktorý pravdepodobne nebude pre potenciálnych partnerov zaujímavý, Váš program nebude ziskový. Vopred si treba zistiť, či nájdete dostatok affiliate partnerov, ktorí budú Váš produkt propagovať.

Zaujímavé produkty k propagácií:

  • Finančné produkty
  • Životný štýl (zdravie, chudnutie, posilňovanie, kozmetika)
  • Hračky
  • Oblečenie
  • Zážitky
  • Cestovanie

Nie až tak zaujímavé produkty k propagácií:

  • B2B služby/produkty
  • Automobily
  • Špecifické služby

V žiadnom prípade nehovorím, že affiliate marketing nie je vhodný napríklad pre predajcu automobilov, to nie. Na druhej strane si však musíte uvedomiť, že auto si zákazník skôr kúpi v predajni ako cez internet. Vedel by som si tu ale predstaviť odmenu za vyplnený formulár (napríklad pre skúšobnú jazdu). Každopádne musíte vedieť, či strávený čas a peniaze do vytvorenia affiliate programu sa Vám vráti.

V tejto fázy je dobré tak isto zistiť, ako je na tom Vaša konkurencia. Má konkurencia vytvorený affiliate program? Aká je vysoká ich provízia? Prezentujú aktívne ich affiliate program? Spravujú si program sami alebo sú súčasťou affiliate siete?

 

2.    Krok – štruktúra provízií

Províznu štruktúru by sme môhli rozdeliť na tri hlavné časti:

  • Typ provízie – za akú vykonanú aktivitu partnerom zaplatíte?
  1. PPS – Pay per Sale – provízia za hodnotu z objednávky, ktorá sa väčšinou stanovuje percentuálnou hodnotou
  2. PPL – Pay per Lead – provízia za vykonanú akciu, ktorá je väčšinou fixná (provízia za tzv. lead). Može sa jednať o vyplnenie formulára, odoslanie registrácie, popr. aj vytvorenie objednávky.
  3. PPC – Pay per Click – platba za klik, takže za každého návštevníka, ktorého Vám affiliate partner privedie webstránku
  4. PPM Pay per Mille – platba za 1000 zobrazení – partnerom vyplácate províziu za 1000 ľudí, ktorí videli Vašu reklamu. Tento typ provízie sa u nás väčšinou nepoužíva.

 

  • Výška provízie – veľmi dôležitý faktor, ktorý môže rozhodnúť o úspešnosti Vašej kampane. Výška provízie sa odvodzuje od viacerých faktorov. Samozrejme tým je Vaša marža, life-time value zákazníka, výška provízie Vašej konkurencie atd. Uvedomte si jednu vec: pokiaľ nebude provízia dostatočne motivujúca pre partnerov, nebudú mať o Váš affiliate program záujem!

 

Príklady provízií: produkty na chudnutie, na ktorých máte vysokú maržu: 15-30%, vyplnenie žiadosti o pôžičku: 2-3 eur, registrácia na schôdzku s dermatológom: 1-2 eur, zakúpenie webhostingu: 50% z ročného poplatku atd.

 

  • Ostatné provízie
    • Bonus za registráciu (môže motivovať partnerov zapojiť sa do Vášho programu)
    • Nadštandardné provízie pre najvýkonnejších partnerov (čím vyšší objem, tým vyššia provízia) – tak isto môže pomôcť k motivácií partnerov.
    • Provízie za súčasného a nového zákazníka – treba vopred definovať, aby nedošlo k nedorozumeniu medzi Vami a partnermi
    • Tzv. lifetime provízia – nejedná sa o jednorazovú províziu, ale o doživotnú konverziu z každej vykonanej akcie privedeného zákazníka

 

3.    Krok – výber vhodného systému

Affiliate program musíte prevádzkovať cez špeciálny software (tzv. affiliate systém), ktorý funguje na rovnakom princípe ako software affiliate siete. Odporúčam 2 affiliate systémy vhodné pre slovenské kampane:

Affilbox – dostupný na www.affilbox.cz je systém, ktorý ja sám používam pre vlastné kampane a preto ho môžem vrelo odporučiť. Systém je vytvorený v Česku, preto je celý v českom jazyku a je vhodný predovšetkým pre malých a stredných obchodníkov. Najväčšiu výhodu vidím v jeho jednoduchosti a prehľadnosti – vytvorenie kampane je skutočne jednoduché a zvládne ho každý začiatočník.

Výhody systému Affilbox:

  • Užívateľsky príjemný
  • Jednoduchý na administráciu
  • Celý v češtine
  • Veľmi kvalitná a rýchla podpora
  • Žiadne zbytočné funkcie, ktoré aj tak 99% obchodníkov nevyužije
  • Rozšírený v Čechách aj na Slovensku – veľa partnerov systém pozná
  • Ďalšie funkcie: ručné schvaľovanie konverzií, reporty, štatistiky atd.

Nevýhody systému Affilbox:

  • Vyššia cena
  • Menej funkcií (napr. v porovnaní s Post Affiliate Pro)

 

Post Affiliate Pro – dostupný na www.postaffiliatepro.com – druhým systémom, ktorý je vhodný pre vytvorenie affiliate kampane je systém Post Affiliate Pro. Tento systém je v Čechách a na Slovensku tak isto veľmi rozšírený a affiliate partneri ho veľmi dobre poznajú. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že systém nie je veľmi „user-friendly“ a dosť veľa partnerov sa v ňom stráca. Na druhej strane, má oveľa viac možností ako už spomínaný Affilbox. Je vhodný predovšetkým pre stredné a veľké kampane.

 

Výhody PostAffiliatePro:

  • Veľa funkcií
  • Výrazne nižšia cena
  • Kvalitná živá podpora – vyriešia problém okamžite
  • Overený affiliate systém na trhu už od roku 2004

Nevýhody PostAffiliatePro

  • Neprehľadný
  • Zbytočne zložitý

 

4.    Krok – vytvorenie kampane a nahranie kreatív

Až máte zakúpený affiliate systém, je potrebné vytvoriť kampaň, nastaviť províziu, doplniť Obchodné podmienky, kontakt na Vás. Dajte si na vytvorení kampane záležať a snažte sa partnerom poskytnúť čo najviac informácií a podkladov ku kampani.

 

5.    Krok – vytvorenie tzv. landing page

Aby ste mohli propagovať svoj affiliate program, musíte mať vytvorenú stránku s podrobnými informáciami o programe. Táto stránka sa nazýva tzv. landing page a môže byť súčasťou Vášho webu. Vhodným príkladom landing page môže byť môj affiliate program, kde mám spomenuté všetko dôležité, čo partnerov zaujíma (výška provízie, platnosť cookies, bonus za registráciu, typy kreatív, výplata atd.)

 

6.    Krok – oslovenie partnerov

Tomuto sa budem venovať v ďalšom článku, pretože je to veľmi obsiahla téma.

 

Ako vidíte, vytvorenie vlastného affiliate programu nie je až tak zložité. Na druhej strane však vždy odporúčam poradiť sa vopred s online marketingovým špecialistom, popr. s affiliate manažerom. Affiliate program Vám totižto môže priniesť skutočne zaujímavé zisky!

V ďalšej časti seriálu si ukážeme ako získavať affiliate partnerov. 

745x100-animated.gif

Rate this post

Comments

  1. Hezký článek Peťo a zajímavé srovnání těch affil programů. Já myslel, že AffilBox je docela levný, ale teď jak se dívám, mají to na bázi subscription. My jsme asi před dvěma lety používali Post Affiliate Pro, kde jsme měli několik partnerů na propagaci Studentského tarifu a přišlo mi to dostatečně přehledné. Asi bych žel znova do této aplikace.

    Jinak zrovna jsme u nás na webu publikovali článek, jak postavit kvalitní landing page: http://www.whitehat.cz/jak-postavit-kvalitni-landing-page/

    • chodelka_peter says

      Áno, Mário tie ceny Affilboxu menil – kedysi to bola jednorázová platba a teraz to je na ročné predplatné. Ja som Affilbox vychytal ešte keď bola platba jednorázová tak som celkom rád 🙂 A PAP – ja Ti neviem, stále si na to nemožem zvyknúť, príjde mi to veľmi neprehľadné. To už radšej HasOffers, ale tam sa tie ceny pohybujú trochu vyššie a je to skor pre affil siete.

Trackbacks

  1. […] druhej časti si rozoberieme druhú možnosť pre obchodníkov, vytvorenie vlastnej affiliate siete pomocou […]

  2. […] affiliate program sami. Výhody a nevýhody vlastného affiliate programu som rozobral v mojom predošlom článku a v dnešnej časti si ukážeme najdôležitejší proces rozbehnutia vlastného affiliate […]

Napísať odpoveď pre Začíname s affiliate marketingom z pohľadu obchodníka | Chodelka.skZrušiť odpoveď

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.