SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke: časť I.

Dnešným príspevkom by som rád začal s tým, čo Vás zaujíma asi najviac – Ako mám na web dostať ľudí? Možností je veľa a postupne ich prejdeme všetky.

Niekomu bude fungovať SEO, inému zase Facebook

Na začiatok je dôležité uvedomiť si, že každý webový projekt je jedinečný a budeme na neho získavať iný traffic (traffic = návštevnosť). Ak máte jednoduchú jednostránkovú prezentáciu, asi Vás SEO zaujímať nebude. Ak robíte infoprodukt, budete predovšetkým zbierať e-maily. A tak ďalej… 🙂

Na projekt Výživovo.sk budem získavať návštevnosť z následujúcich zdrojov:

  • z organických výsledkov vo vyhľadávaní (pomocou SEO)
  • z platených výsledkov vo vyhľadávaní (pomocou PPC reklamy)
  • z platenej reklamy na iných weboch (napríklad bannery alebo PPC)
  • zo sociálnych sietí (predovšetkým Facebook)
  • z e-mailov, ktoré získam na webe (žiadne kupované databázy a podobné kraviny)

Postupne by som chcel prejsť všetky metódy získavania návštevnosti. Dnes sa zameriam na prvú a tou je Optimalizácia pre vyhľadávače (z anglického názvu SEO – Search Engine Optimization). 

SEO – Optimalizácia pre vyhľadávače – čo to vlastne je?

Použijem definíciu z Wikipédie, ktorá hovorí :

Optimalizácia pre vyhľadávače alebo SEO (z angl. search engine optimization) je súbor techník na zlepšenie pozície, na ktorej sa optimalizovaná webstránka zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania v internetových vyhľadávačoch.

… zjednodušene povedané to je všetko, čo budeme robiť, aby sme sa vo vyhľadávačoch (v našom prípade hlavne Google) zobrazili na čo najvyšších miestach na naše zvolené kľúčové slová. Tým budeme zvyšovať prirodzenú návštevnosť, ktorú budeme z týchto výsledkov získavať.

Na internete sa dočítate rôzne techniky, ktoré sa pre SEO používajú. Ja sa skúsim zamerať na tie najzákladnejšie a najdôležitejšie, ktoré by ste mali ovládať.

4 základné otázky o Optimalizácii pre vyhľadávače (SEO)

1. Ako SEO funguje?

Úplne jednoducho – vyhľadávače majú svojich robotov, ktorí chodia z webu na web a snažia sa pochopiť, ktoré webstránky majú dať na prvé miesta a ktoré nie. Aby to lepšie pochopili, musíme im my – webmasteri našich webov – pomôcť. Pomôžeme im pomocou rôznych SEO techník, ktoré si rozoberieme nižšie. 

TIP: Chcete vedieť, ako vidí Váš web vyhľadávač? Použite šikovný nástroj Browseo, ktorý Vám presne ukáže, čo vidí robot, ktorý na Váš web príde.

2. Prečo sú kľúčové slová dôležité pre SEO?

Pre zodpovedanie tejto otázky je potrebné, aby sme pochopili ako funguje Google. Uživateľ príde na Google, aby našiel to, čo potrebuje. Môže to byť napríklad info o novom filme alebo cena nového iPhone-u.

Požiadavok zadá do vyhľadávača v podobe kľúčového slova (napríklad : “novy iPhone cena Slovensko”), ktorý sa môže skladať z jedného alebo viacerých slov.

Na toto kľúčové slovo mu potom Google ponúkne tisícky webstránok, o ktorých si myslí, že najlepšie vyriešia jeho problém. Aby sme sa vo vyhľadávači zobrazovali čo najvyššie, musíme mať na webstránke tie kľúčové slová, ktoré užívatelia zadávajú do Google.

PRÍKLAD: S naším webom Výživovo.sk sa určite na výraz “novy iPhone” na Google nezobrazíme, ale napríklad tento rozsiahlý článok o Severskej diete  sa môže zobraziť na výraz “severska dieta”. Ak sa totižto uživateľ na nás preklikne, nájde to, čo hľadal – informácie o tejto (podľa môjho názoru super) diete.

Vedeli ste, že poznáme 3 typy vyhľadávacích výrazov? Podľa zámeru ich delíme na :

  • informačné – uživateľ hľadá konkrétnu informáciu, napríklad v ktorom roku skončila I. svetová vojna
  • navigačné – uživateľ presne vie, kde chce ísť a chce sa tam dostať pomocou vyhľadávača. Napríklad zadá do Google : “Youtube” alebo “ČSFD”
  • transakčné – uživateľ chce spraviť konkrétnu akciu, napríklad kúpiť nový počítač, stiahnuť film alebo si rezervovať hotel

3. Ako delíme SEO?

Ako sme si už vysvetlili, SEO je súbor techník, ktoré použijeme, aby sme uľahčili prácu vyhľadávacím robotom a tým získali čo najviac návštevníkov na náš web z vyhľadávačov. Týmito technikami vylepšujeme faktory, pomocou ktorých bude robot posudzovať náš web.

Tieto faktory delíme na:

  • on-page faktory – všetko, čo sa bude odohrávať priamo na webe
  • off-page faktory – všetko, čo bude mimo nášho webu

Ak chceme vo vyhľadávačoch uspieť, musíme sa zameriať aj na on-page aj na off-page faktory!

Aby sme tieto faktory ešte lepšie pochopili, požičiam si veľmi šikovnú pyramídu z webu SEOzin.sk , ktorá zobrazuje 3 hlavné princípy SEO :

SEO pyramída

3 hlavné princípy optimalizácie, zdroj: http://www.seozin.sk/seo-pyramida/

4. Čo je hlavným cieľom SEO?

Na túto otázku Vám asi každý “SEO špecialista” odpovie niečo iné. Pre mňa je najdôležitejším cieľom :

Postupné zvyšovanie cielenej návštevnosti z vyhľadávačov.

Niekto sa asi so mnou bude hádať, že cielená návštevnosť nám je na nič, ak nespraví na webe požadovanú akciu. Áno, to je pravda. Dôležité je však uvedomiť si, že konverznosť webu záleží na X ďalších faktoroch, akým je užívateľská prístupnosť, typ webu atď.

 

… ale poďme už na niečo praktické 🙂

On-page SEO faktory, na ktoré by sme sa mali zamerať:

1. Technický stav webu

Aby Google mohol v kľude indexovať všetky podstránky Vášho webu, musíte mu to čo najviac uľahčiť. Znamená to, že Váš web nemôže mať atribút “nofollow”, web musí byť rýchly, responzívny, mal by obsahovať sitemapu, nemal by mať veľa 404-iek, mal by byť umiestnený na spoľahlivom serveri atď.

TIP: ak chcete zistiť, koľko podstránok Vášho webu Google indexuje, stačí zadať do vyhľadávača – “site:vasweb.sk”

Indexovanie podstránok - Google

2. Doména

Doména stále hrá dôležitú úlohu pre vyhľadávače. Kedysi bolo dôležité, aby boli v doméne kľúčové slová. Dnes je pre vyhľadávače dôležitý skôr vek domény, tzn. kedy bola doména prvý krát zaindexovaná a či náhodou nebola doména niekedy v minulosti penalizovaná. V tomto sú dosť znevýhodnené nové projekty, ktoré majú doménu bez akejkoľvek histórie.

3. Štruktúra URL

Podľa Matta Cuttsa z Googlu by URL mala obsahovať kľúčové slová a nemala by presiahnuť 5 slov (čím kratšia URL, tým lepšie). Nemala by obsahovať žiadne znaky, čísla alebo vygenerovaný kód (URL musí byť statická).

Ak URL obsahuje viac slov, mali by byť oddelené pomlčkou, nie podtrhovníkom alebo lomítkom.

Kľúčové slovo v URL

4. Titulok (Title)

Titulok je jedným z najdôležitejších on-page faktorov webstránky. Správne optimalizovaný titulok by :

  • mal obsahovať kľúčové slová, najlepšie na začiatku
  • nemal nepresiahnuť dĺžku 55-60 znakov
  • nemal byť duplicitný na viacerých stránkach webu
  • mal byť zaujímavý, aby uživateľ na neho klikol

Titulok stránky - vyhľadávač Google

5. Popis stránky (Description)

Ďalším dôležitým faktorom je tzv. popis stránky (description), ktorý nemá vplyv na to ako sa vo vyhľadávačoch zobrazujeme, ALE má veľký vplyp na to, či užívateľ na daný odkaz klikne alebo nie. Popis stránky by preto mal byť čo najzaujímavejší, mal by obsahovať kľúčové slová a vyzývať k akcii (napr. Prečítajte si tento článok a dozviete sa viac).

Samozrejme, ako aj pri titulku stránky platí, že jednotlivé popisky stránok by nemali byť duplicitné.

Odporúčaná dĺžka je do 150-155 znakov.

Meta popisok aj Titulok nastavíte pre každú podstránku pomocou SEO pluginu, napríklad Yoast SEO :

Meta popisok - SEO

Popisok by nemal presiahnuť 155 znakov a mal by obsahovať kľúčové slová a výzvu k akcii

6. Nadpisy – H1-H6

Nadpisy priamo na konkrétnej podstránke uľahčujú prácu vyhľadávačom aj návštevníkom.

V zásade platí:

  • H1 – hlavný nadpis stránky by mal byť na webe iba jeden a mal by obsahovať kľúčové slová. Ide o najdôležitejší nadpis stránky a vo WordPresse je väčšinou  H1-ka názov podstránky.
  • H2-H6 – mali by slúžiť ako podnapisy a nie sú podľa mňa až tak dôležité pre vyhľadávače. Odporúčam do nich vložiť napríklad synonymá kľúčových slov.

7. Obsah webu

Áno, Google ma rád čo najviac obsahu. Nejde iba o dĺžku, ale aj o aktuálnosť a kvalitu. Ak budete Váš web zasypávať desiatkami nekvalitných článkov, ktoré nebudú mať viac ako 200 slov, veľmi si nepomôžete…

Ja sa snažím písať články, ktoré majú aspoň 800 slov, ale samozrejme to neznamená, že sa budú dobre zobrazovať vo vyhľadávačoch. Napríklad podľa tejto štúdie by mal mať obsah na stránke minimálne 2 000 slov. A to už je celkom dosť…

Všetko ale záleží aj na type webu – nikomu sa asi nechce čítať bulvárny plátok, ktorý by mal takéto dlhé texty.

Čo sa odporúča?

  • text na Vašom webe by nemal byť krátky. Čo je a nie je krátke je dosť subjektívne a záleží na type webu a Vašej cielovke.
  • text musí byť kvalitný – žiadne gramatické chyby, nezmyselné vety atď. Google dokáže zistiť nekvalitný obsah napríklad pomocou Bounce rate (ktorý pravdepodobne ovplyvní pozície vo vyhľadávači) alebo času stráveného na webe (ktorý tiež MÔŽE ovplyvniť Vaše pozície).
  • kvalitu textu “vylepšíte” aj formátovaním textu – používajte bullet points (odrážky), nadpisy, podnadpisy, rôzne tabuľky, zvýrazňujte dôležitý text atd.
  • obsah na webe musí byť aktualizovaný pravidelne (preto je SEO nekončiaci proces)
  • obsah by mal obsahovať kľúčové slová, ale nemali by ste to s nimi preháňať
  • na dvoch podstránkach by nemal byť rovnaký obsah (znovu – žiadne duplicity!)
  • obsah by mal byť jedinečný a nie skopírovaný z iného webu
  • ak máte na webe duplicity, najlepšie je použitie tagu rel=canonical (napríklad ak je v e-shope jeden produkt vo viacerých kategóriach). Viac sa o kanonických URL dozviete priamo na stránke Google.

8. Interné prelinkovanie webu

Ako ste si všimli aj v tomto článku, snažím sa odkazovať na rôzne podstránky môjho blogu pomocou tzv. anchor textov, ktoré obsahujú kľúčové slová. Príklad:

Tento super článok o pluginoch pre WordPress by ste si mali prečítať!

Nielenže tým pomáham čitateľom pochopiť, o čom bude článok na ktorý odkazujem, ale pomáham aj Google, ktorý dostane informáciu, že článok je o pluginoch.

Aj takéto prelinkovanie je dôležité.

9. Externé odkazovanie

Google ma rád ak odkazujete na kvalitné a relevantné zdroje, ktoré sa priamo týkajú témy, ktorú na webe rozoberáte. Je to pre neho signál kvality a ukazujete tým, že chcete posielať návštevníkov na weby, kde sa o danej tématike dozvedia čo najviac.

Aj pri externých odkazoch sa snažte do anchor textu (text toho odkazu) použiť slová, ktoré definujú cieľovú stránku. Takže nie “v tomto článku” alebo “tu” ale “v článku o kľúčových slovách“. Prípade môžete použiť priamo URL, tým nič nepokazíte.

POZOR:

  • tak, ako je zlé odkazovať málo, tak môže byť zlé odkazovať aj priveľa. Google odporúča maximálne 100 externých odkazov na jednej stránke webu.
  • affiliate odkazy môžu uškodiť Vášmu webu, preto by ste to s nimi nemali preháňať. Ja dávam na všetky affiliate odkazy atribút “nofollow”.
  • za schovávanie odkazov na webe (napríklad dáte rovnakú farbu odkazu ako je pozadie) môžete byť penalizovaní

10. Multimédiá

Google ma rád obsah. To už som spomínal.

Obsah však neznamená iba text, môže ísť o videá, obrázky alebo napríklad rozsiahle infografiky. Čím viac multimédií budete na webe mať, tým lepšie.

Každý obsah je dôležité pomenovať, aby Google vedel, čo sa napríklad na fotke nachádza. Pretože Google tie obrázky “čítať” nevie, musíte mu pri tom pomôcť.

Odporúčam:

  • presne pomenovať obrázok podľa toho, čo sa na ňom nachádza – napríklad “graf_navstevnosti_webu_2015” a nie “g000444”
  • každý obrázok by mal mať alt tag, ktorý bude slúžiť pre vyhľadávače, aby pochopili, čo je na obrázku. Stačí jedna, max. 2 vety a môže obsahovať aj kľúčové slová
  • Title je pre návštevníkov webu, zobrazí sa väčšinou pod daným obrázkom
  • obrázky by mali mať presne definovanú veľkosť – kvôli rýchlosti, ale aj kvôli použiteľnosti v prípade, že sa z nejakého dôvodu obrázky nezobrazia (pomalý internet)
  • snažte sa mať obrázky pod 100kb (znovu kvôli rýchlosti)

11. Rich Snippety (Schema markup)

Toto je celkom novinka, ale podľa mňa veľmi dôležitá súčasť SEO do budúcna. Určite ste si už všimli, že Google ukazuje okrem Titulku, URL, Popisu stránky aj rôzne vychytávky ako hviezdičky (hodnotenia), dátum pridania článku, ceny produtkov alebo fotky.

Hovorí sa tomu Rich Snippets a pridávajú rôzne informácie z webu priamo do vyhľadávačov.

Rich Snippety v receptoch

Rich Snippety v receptoch

Ak Vám môžem poradiť :

Záver

Táááááák a ak ste sa dostali až sem, patríte medzi 20% návštevníkov, ktorí skutočne moje články čítajú 🙂

Ďakujem!

Toto bola prvá časť Optimalizácie pre vyhľadávače. V druhej Vám dám nejaké moje vlastné SEO tipy a mám prichystaný aj rozhovor so SEO špecialistom. V tretej časti sa pozrieme na linkbuilding, čiže off-page SEO faktory.

Máte sa na čo tešiť 🙂

P.S. : zabudol som na niečo v článku?

 

Toto je mini reality show webového projektu, s ktorým sa za 365 dní pokúsim prekročiť hranicu čistého zisku 1 000 € mesačne. Začínam 15.03.2015.

 

SEO (Optimalizácia pre vyhľadávače) v kocke: časť I.
4.57 (91.33%) 30 hlas[ov]
Zaujal Ťa tento článok?
V tom prípade sa prihlás k viac ako 700 odberateľom, ktorým pomáham s podnikaním na internete. Píšem praktické návody, ktoré je možné obratom aplikovať do praxe.
The following two tabs change content below.
Prevádzkujem e-shopy a budujem webové projekty, ktoré následne monetizujem pomocou affiliate marketingu. Online podnikanie mi dáva neuveriteľnú voľnosť, za posledný rok som viac ako 5 mesiacov strávil mimo kancelárie a precestoval som polovicu Európy.

Comments

  1. Ďakujem za článok, dnes prečítam a určite príde vhod 🙂

  2. Adam Kovac says:

    Ďakujem, váš článok mi veľmi pomohol, programujem na svojom prvý web a až doteraz som bol zmierený s tým že si väčšinu týchto vecí budem musieť googliť.

  3. Pěkné shrnutí. Kdysi jsem trochu vizualizoval onpage věci – na http://karelborovicka.cz/2011/03/jak-na-perfektne-optimalizovanou-stranku/

  4. Ahoj, pěkný článek 🙂

    Mám otázku: Kde všude používat nofollow? Affiliate, nedůvěryhodné weby atd. jasné. Co ale ty externí zdroje jak uvidíš v článku (pro rozšíření informací). Tam taky nebo ne?
    A co případ, kdy chci třeba zmínit konkurenci?

    Jak tohle řešíš ty? 🙂

    • Adame, kdybys nedělal SEO, věděl bys o nějakém nofollow? Jinými slovy – normální je follow, vždy a všude, kromě opravdu shit webů… a na ty přece neodkazujeme, že? 🙂

    • Ďakujem Adam 🙂

      Vieš čo, kedysi som dával nofollow úplne na každý odkaz, ktorý mi išiel z webu. Bál som sa, že zbytočne posielam link juice na cudzie weby a tiež som nechcel posilňovať konkurenciu. Viacero SEO odborníkov mi však vysvetlilo, že to nie je moc dobrá taktika a nofollow by skutočne malo byť iba na odkazy, ktoré z nejakého dôvodu nechceš spojovať s Tvojim webom. To znamená, že to môžu byť napríklad odkazy z komentárov alebo affiliate odkazy.

      – na nedôveryhodné weby výlučne neodkazujem, dokonca som viac krát odmietol platený PR článok, aby som nemusel odkazovať na shitný web
      – na konkurenciu odkazujem málokedy, ale keď už áno, tak dám dofollow. Pred tým som dával nofollow, ale nie je to dobrá taktika.

      Peter

  5. Moc hezký článek hlavně pro začátečníky (a klienty), kteří by měli pochopit, že on-page SEO je podmínka nutná k tomu, aby web mohl dobře rankovat, ale často ne dostačující.

    A díky, Peťo, za tip na šikovné BrowSEO. Přidávám si ho do arzenálu 🙂

    Zdraví
    Honza

  6. Pekne spraveny obecny prehlad. Na co by som si daval pozor:

    1) Matt Cutts ocividne velaraz kecal totalne kraviny, takze jeho reci ignorujem.

    2) Google meta tagy ignoruje, no napriklad Facebook nie.

    3) Google je svina a casto i mesiace neindexuje weby co nema v analytics, GWT, adsense atd., kvalita obsahu nema s indexaciou co robit. Staci dat do GWT a web je v indexe druhy den, takisto velmi pomaha G+.

    4) Google NEVIE poznat kvalitny web, naopak velaraz cpe na prve pozicie totalne bullshit weby, scrape weby, agregátory a dalsi odpad. Aj ked sa oficialne tvrdi opak, Google je velmi citlivy na linkbuilding a bez toho to ozaj nejde. Mozete mat najlepsi obsah na svete a bez odkazov mate smolu.

    5) Kaslem Google na ich predstavu o internete a nemienim podla kazdej aktualizacie 3x za rok menit odkazy, davat vsade nofollow atd. Odkazujem follow, affil si davam cez presmerovanie (aby som nemusel vsade menit odkazy ked sa affil odkaz zmeni) a v URL mam normalne parametre vratane cisiel (Google ich tam ma mimochodom tiez, co si asi matt Cutts nevsimol…).

    • Ďakujem Zbynek!

      1. jasné, občas kecá ale je to asi to najlepšie, čo o Google vieme 🙂
      2. áno, ďakujem za doplnenie
      3. o tomto píšem aj tu: http://www.chodelka.sk/otazky-a-odpovede/, nové weby treba dať do GA aj do Search Console.. a Google ich zaindexuje skoro hneď
      4. jasné, preto som aj v článku písal, že kvalita “môže ovplyvniť” pozície..nikto nevie, či vie alebo nevie rozpoznať kvalitu. Bolo by to asi iba hádanie. Ja si myslím, že aj bez odkazov sa dá vybudovať autoritatívny web ale samozrejme viem, že každý ma na to svoj názor.
      5. určite dobrá stratégia, dofollow nič nepokazíš a ak máš silný web tak nejaké odkazy mu aj tak neuškodia..je jedno či nofollow alebo dofollow

    • Práve ten štvrtý bod je to, čo poslednú dobu dosť vnímam. Tiež si myslím, že poradie výsledkov na prvých pozíciach je niekedy viac než diskutabilné…žiadny title/description, rok/y nepridaný obsah, krátke informačne slabé články, rich snippets ani náhodou, obrázok v textoch raz za čas ….a spokojné vyhrievanie na prvom mieste 😀 aj keď sú k téme iné weby ….na všetky tieto body sa pozerám a aplikujem ich skôr z hľadiska budúcnosti, vo viere, že google bude múdrejší 🙂

  7. Ja by som sa chcel opýtať ako veľmi môžu affiliate odkazy uškodiť z hľadiska seo ? A dá sa to nejako ovplyvniť ked sa použije nejaké presmerovanie napr. plugin pretty link ?

    • Áno, dá ale musíš tam použiť tag “nofollow”. Pomocou Pretty Linku sa to dá jednoducho spraviť.

      Dnes som počúval podcast SmartPassiveIncome, kde bol hosť Brian Dean (Backlinko.com) : http://www.smartpassiveincome.com/backlinking-whats-working/

      Padla tam otázka affiliate odkazov a či by mali byť alebo nemali byť nofollow. Na toto Brian odpovedal:

      “Google is OK with affiliate links unless you go crazy about them.”

      To znamená, že skoro NIČ Ti nemôže uškodiť z hľadiska SEO ak to s tým nepreháňaš. Väčšinou uškodia iba extrémy, napríklad tisícky odkazov z nerelevantných webov, stovky affiliate odkazov na webe bez akejkoľvek pridanej hodnoty alebo 200x použité kľúčové slovo v článkoch.

      • Chtěla bych se zeptat: Jak udělat pomocí Pretty Linku “nofollow” odkaz na inzerenta? Když vytvořím nový pretty link, zatrhnu v něm to políčko “nofollow”, ale když se pak podívám na kód své stránky, tak u těch odkazů žádné rel=”nofollow” nemám.

  8. SEO je niečo čomu asi nie dosť dobre rozumiem, píše sa o opakovaní KW, no keď si dám do google frázu “ako zarobiť” tak mi nabehne Mažárov web “Ako zarobiť 803 000 €bla bla bla” a toto KW má v článku 3 X (+obrázok) na cca 1000 slov. Buď som totálna brzda ja alebo google. Viem že početnosť KW asi nebude všetko, ale tu naberám pocit že mi niečo ušlo.

    • A čo sa Ti na tom nepáči? Kľúčové slovo tam použité je, na web vedú odkazy z príbuzných webov, článok má desiatky komentárov… Takže nemyslím si, že by bol Google brzda, mne ten web vo výsledkoch zmysel dáva. Početnosť KW skutočne není všetko, je to iba jeden z viac ako 200 faktorov podľa ktorých Google radí výsledky vo vyhľadávaní.

  9. petersiska68 says:

    Super článok Peťo teším sa na druhý a tretí dieľ 🙂

Trackbacks

  1. […] V minulom diele o on-page SEO faktoroch sme to zobrali z toho teoretického pohľadu (za článok som dostal niekoľko poďakovaní, čo si vážim), dnes sa zameriame viac na prax. […]

  2. […] s novými magazínmi, na ktoré som neposielal žiadnu platenú návštevnosť a pracoval iba na SEO,  musel som čakať mesiace, kým som získal pár desiatok e-mailových adries. Vedel som, že […]

  3. […] nižšie, než pri webe so širokou tématikou. Či už náklady na ľudí, na tvorbu obsahu, na SEO, na reklamu..  Lacnejšie vás vyjde, ak budete robiť web iba o panviciach, než o potrebách pre […]

  4. […] Optimalizácia pre vyhľadávače je ďalšia z vecí, ktoré som začal v poslednej dobe kompletne outsourcovať. Od analýzy kľúčových slov, cez tvorbu kvalitného obsahu až po linkbuliding. […]

Pridaj komentár