Možnosti merania konverzií v affiliate marketingu – príručka od A po Z

Výživovo.sk je spustené, kampaň Svet-zdravia nasadená a pred tým, než začneme na web posielať ľudí, mali by sme zaistiť správne meranie konverzií.

Musíme totiž zistiť, či nám návštevnosť, za ktorú zaplatíme (PPC, bannery, SEO, e-mailing), prináša zisk alebo nie.

Príklad: z Facebooku pošlem na web 100 ľudí a zaplatím za nich 10 dolárov. Oplatilo sa mi to alebo nie? Spravil niekto z týchto ľudí konverziu? A ak áno, schvália mi túto konverziu?

Ukážem Vám, ako všetko nastaviť tak, aby sme na tieto otázky poznali odpoveď!

Meranie konverzií v affiliate marketingu – príručka od A po Z

V affiliate marketingu existujú 2 hlavné rozdiely, ktoré budú určovať ako budeme merať konverzie. Buď budeme mať web, na ktorom budeme mať nasadený iframe a celý proces bude prebiehať na našej webstránke alebo budeme mať na webe reklamné prvky a pomocou nich posielať ľudí na e-shop/web inzerenta, kde už sa odohrá objednávka.

Vysvetlím Vám hlavné rozdiely a ako môžeme merať a vyhodnocovať konverzie v obidvoch prípadoch.

PRÍPAD ČÍSLO 1: meranie konverzií ak máte na webe nasadený iframe formulár

Ak máte na webe iframe formulár, využívajú sa 2 hlavné spôsoby merania:

I. meranie pomocou Google Analytics

Google Analytics (skratka GA) je úplný základ pre každého človeka, ktorý prevádzkuje webové projekty, včetne affilákov. Už v predošlom článku s názvom Checklist vecí, na ktoré netreba pred spustením webu zabudnúť som pripomínal nasadenie GA na web.

Dnes si ukážeme ako budeme pomocou Google Analytics merať konverzie na affiliate webe, na ktorom máme iframe.

Postup:

1. krok: upravíme si iframe

Iframe musíme upraviť tak, aby po odoslaní formulára odkazoval na poďakovaciu stránku. Môj iframe vyzerá takto:

<iframe class=”iframe-formsrc=”http://www.tvojadieta.sk/iframe/iframe?a_aid=519ca835dd47a&amp;thankYouPage=http%3A%2F%2Fwww.vyzivovo.sk%2Fdakujeme-za-vyplnenie-formulara%2F&amp;a_bid=f32cc1eeheight=”640width=”400“></iframe>

– ak niekto vyplní formulár, odkáže ho na túto poďakovaciu stránku: www.vyzivovo.sk/dakujeme-za-vyplnenie-formulara/

Kód Vám môže upraviť programátor alebo affiliate managera danej siete. Napr. dognet poskytuje možnosť takzvaných konfigurátorov, ktoré vloženie ďakovnej stránky (po anglicky “thank you page”) umožňujú. Konfigurátor pre Svet zdravia nájdete tu: http://www.tvojadieta.sk/iframe/api

Konfigurator pre iframe

2. krok: vložíme poďakovaciu stránku do Google Analytics

Ak sme si upravili iframe a formulár sa vždy po odoslaní dostane na poďakovaciu stránku, musíme v GA vytvoriť cieľ. Cieľ vytvoríte, keď pôjdete v GA do daného profilu webu a tam dáte:

Správce › Cíle výběru dat › Úprava cíle

Do cieľa pridáte URL poďakovacej stránky a prípade aj iné parametre, napríklad hodnotu (ja som dal 9 dolárov) a cestu k cieli (toto je skôr pre e-shopy, nie pre takýto web).

Thank you page pre Google Analytics

3. krok: označíme si odkazy pomocou UTM parametrov

Poďakovacia stránka v Google Analytics nám zabezpečí, že uvidíme koľko konverzií z akého zdroja nám prišlo. Aby sme však merali presne každú kampaň, musíme si všetky odkazy, ktoré budú viesť na web, označiť tzv. UTM parametrami (kúsok kódu za URL).

Pre vloženie UTM parametrov, ktoré nám pomôžu merať výkonnosť kampaní, využijeme Nástroj pre tvorbu adries URL od Google. Vložíme URL a zadáme: zdroj kampane, médium kampane a názov kampane.

Uvediem tento príklad: na web budem posielať ľudí cez reklamný systém Azetklik.sk (ako mi tento systém funguje napíšem v ďalšom článku), pričom platiť budem za každý klik. Kampaň bude obsahovať príbehy ľudí, ktorí schudli pomocou konzultácií Sveta zdravia. Preto túto kampaň pomenujem “pribehy_ludi”.

Celé URL bude vyzerať takto: http://www.vyzivovo.sk/?utm_source=azetklik&utm_medium=cpc&utm_campaign=pribehy_ludi

Do nástroja to zadáme následovným spôsobom:

Vytvorenie UTM parametrov

Dáme “Generovat adresu URL” a túto URL adresu vložíme namiesto pôvodnej bez UTM parametrov.

4. krok: vidíme výsledky priamo v Google Analytics

V Google Analytics následne pôjdeme do kampaní:

Akvizice › Kampaně › Všechny kampaně

Tu už uvidíme výkonnosť označených kampaní.

Vidíme bounce rate, ako dlho strávili návštevníci na webe, konverzný pomer, počet konverzií atd. Samozrejme sa dajú vytvoriť aj rôzne reporty, napríklad aby sme zistili, či nám lepšie konvertujú návštevníci z mobilných zariadení alebo z desktopových. To už je ale na iný článok 🙂

Výkonnosť kampaní

Ak máme takto označené všetky naše kampane, tak vieme, ktoré majú kladný ROI a ktoré zápornéý. Vieme, ktoré kampane nám zarábajú peniaze a ktoré prerábajú.

II. meranie priamo v reklamných systémoch

Druhou možnosťou ako merať konverzie je meranie priamo v rozhraní reklamných systémov.

Reklamné systémy – Facebook, Google AdWords, eTarget – väčšinou vyžadujú, aby ste na poďakovaciu stránku vložili ich špeciálny kód (konverzný, popr. tracking kód), ktorý sa aktivuje vždy, keď niekto na túto poďakovaciu stránku príde. To znamená, že konverzia sa zapíše iba vtedy, ak niekto prišiel z daného reklamného systému, vyplnil formulár a ten ho odkázal na poďakovaciu stránku.

Postup pre nastavenia merania konverzií na Facebooku je následovný:

1. krok : na poďakovaciu stránku tracking kód

Pre každý reklamný systém budeme potrebovať iný kód, ktorý vložíme na poďakovaciu stránku. Ak si neviete rady ako tento kód na poďakovaciu stránku vložiť, odporúčam WordPress plugin Header and Footer, pomocou ktorého vložíte kód do akejkoľvek podstránky na webe – buď do hlavičky alebo do pätičky. Skúsenejší si s tým určite poradia sami, popr. môžete poprosiť programátora, nech Vám s tým pomôže.

Ukážem Vám to na príklade Facebook Ads. Tracking kód nájdete tu:

Manage adverts › Tools › Conversion Tracking 

Meranie konverzií - Facebook

Potom dáte “Create pixel” a vybehne Vám táto tabuľka:

Facebook vytvorenie pixelu

Označíte typ akcie (v našom prípade ide asi o lead), pixel nazvete a dáte “Create pixel”. Pixel sa Vám vytvorí, dáte “View pixel” a tento pixel vložíte medzi <head> a </head> na Vašej poďakovacej stránke.

2. krok : meriame a vyhodnocujeme jednotlivé kampane

Ak všetko dobre dopadne, mali by ste mať na FB pri tom pixely ukázaný status ACTIVE a konverzie by sa mali správne započítavať pre každú kampaň:

Počet konverzií na Facebooku

Veľkou výhodou je predovšetkým to, že vidíte presnú cenu za jednu konverziu.

Takto podobne to funguje aj u ostatných reklamných systémoch.

Takéto meranie Vám lepšie pomôže zvyšovať výkonnosť Vaších kampaní a škálovať Váš biznis.

TIP na záver: osobne odporúčam využívať obidva typy merania konverzií – v Google Analytics aj priamo v reklamných systémoch.

PRÍPAD ČÍSLO 2: Meranie konverzií ak posielate ľudí na e-shop/web inzerenta

Tu je to trochu zložitejšie. Nemáme kontrolu nad celým procesom, pretože posielame ľudí na iný web, na ktorom prebehne konverzia. To znamená, že nemáme možnosť vložiť trackovací pixel na poďakovaciu stránku, popr. dať URL do Google Analytics.

Najjednoduchším spôsobom ako merať výkonnosť Vaších kampaní je pomocou tzv. kanálov.

I. Meranie konverzií pomocou kanálov v affiliate systéme

Každý kvalitný affiliate software by mal poskytovať možnosť vytvorenia vlastných kanálov pomocou ktorých budeme vyhodnocovať výsledky. Dognet využíva veľmi spoľahlivý affiliate software Post Affiliate Pro a ten možnosť kanálov umožňuje.

Poďme sa bližšie pozrieť ako nastaviť kanály v dognete. Nájdete ich tu:

Propagácia › Reklamné kanály › Pridať kanál

Reklamné kanály v dognete

Tu si vytvoríme nový kanál a pomenujeme ho podľa toho, kde tento kanál nasadíme.

Kampaň nasadíte na reklamné prvky tak, že pôjdete do reklamných prvkov  v dognete, vyberiete požadovaný kanál a dáte “získať kód”. Tento kód MUSÍ obsahovať parameter “chan=”, pričom sa bude rovnať číslu toho kanálu.

TIP na článok: v tomto článku na dognete to je vysvetlené ešte podrobnejšie. Určite odporúčam prečítať!

Na čo sú vlastne tie kanály?

Kanály sa obecne dajú využiť na 2 hlavné veci:

1. testovanie reklamných prvkov na webe – ak máte web, kde je návštevnosť predovšetkým z vyhľadávačov, potrebujete zistiť, ktoré reklamné prvky Vám konvertujú najlepšie. Preto si vytvoríte rôzne kanály pre buttony, bannery, reklamné odkazy… a presne zistíte, ktoré reklamné prvky Vám najlepšie konvertujú.

Keď sa pozriete na obrázok vyššie, mám tam vytvorený kanál “2.banner_sidebar”, ktorý som mal nasadený na banner a zisťoval som, či na webe prináša konverzie.

P.S.: zistil som, že neprináša, tak som ho dal z webu preč :)))

2. PPC kampane – práve kanály sa dajú dobre využiť na PPC kampane, ak posielate ľudí cez Váš web na web inzerenta. Spravíme to jednoducho. Vytvoríme si landing page, na ktorú budeme posielať platenú návštevnosť.

Táto landing page bude mať nasadené reklamné prvky s jedným kanálom, napr. kanál sa bude volať “adwords_remarketing”. Ak sa nám v dognete pripíše konverzia z tohto kanála, vieme, že to je vďaka PPC kampani, čo znamená, že vieme merať výnosy a náklady kampane.

II. Meranie konverzií pomocou subID

subID fungujú podobne ako kanály – za URL pridáte časť kódu, čo Vám pomôže trackovať výsledky. Takto to vysvetľuje návod na webe Post Affiliate Pro:

“Pre rozšírené sledovanie môžete použiť dva vlastné parametre data1 a data2, čím zabezpečíte prelinkovanie URLL.
Tieto parametre budú tiež presunuté do sledovaných provízií, čo vám umožní presne vedieť, ktorý odkaz smeroval ku provízií.

Príklad SubID odkazu: http://www.dognet.sk/?a_aid=519ca835dd47a&data1=value1&data2=value2

Na Slovensku sa SubID veľmi nevyužívajú, ale v zahraničí je to bežná prax.

III. Meranie konverzií pomocou vloženia trackovacích kódov na inzerentov web

No dobre, tak toto asi nevyjde. Ale skúsiť to môžete.

Princíp spočíva v tom, že poprosíte inzerenta, aby na jeho web vložil Vaše trackovacie kódy z reklamných systémov. Vysvetlíte mu, že budete mať väčší prehľad nad výkonnosťou kampaní a že by bol totálny idiot, keby Vám to nedovolil. On Vám to samozrejme nedovolí, pretože sa bude báť, že mu pomocou tohto kódu ovládnete celý web.

Prosím, prosím, prosím

 

BONUS NA ZÁVER: Trackovanie konverzií pre najväčších expertov na svete

Milujem tieto bulvárne titulky 🙂

Momentálne experimentujem s trackovacím software-om s názvom Voluum. Jedná sa o kompletný nástroj pre management affiliate kampaní. Môžete si do neho integrovať všetky kampaní z reklamných systémov a analyzovať výsledky.

Nie je to nič pre začiatočníkov a ja sám s tým dosť bojujem. Ak máte však zaujímavé mesačné obraty, porozmýšlajte o tomto nástroji.

Pri tomto nástroji sa stretávame s ďalšou možnosťou trackovania konverzií pomocou tzv. postback URL. Je to pokročilejšia technika, tak ju tu nebudem rozoberať.

Voluum je trochu drahší (119 dolárov mesačne), ale uľahčí prácu s kampaňami. Dashboard nástroja vyzerá takto:

Voluum - dashboard

 

Záver

Článok bol  dlhší, ale nevyhnutný. Musíte sa naučiť správne merať a vyhodnocovať kampane! Bez toho sa v affiliate marketingu ďalej nepohnete. Nastavenie nie je zložité a ak si nebudete vedieť dať rady, napíšte mi.

Verím, že Vám tento článok pomôže vybudovať skutočne hodnotné projekty!

Otázka na záver: Aký najčastejší spôsob merania konverzií využívate vy?

 

Toto je mini reality show webového projektu, s ktorým sa za 365 dní pokúsim prekročiť hranicu čistého zisku 1 000 € mesačne. Začínam 15.03.2015.

 

Možnosti merania konverzií v affiliate marketingu – príručka od A po Z
5 (100%) 3 hlas[ov]
Zaujal Ťa tento článok?
V tom prípade sa prihlás k viac ako 700 odberateľom, ktorým pomáham s podnikaním na internete. Píšem praktické návody, ktoré je možné obratom aplikovať do praxe.
The following two tabs change content below.
Prevádzkujem e-shopy a budujem webové projekty, ktoré následne monetizujem pomocou affiliate marketingu. Online podnikanie mi dáva neuveriteľnú voľnosť, za posledný rok som viac ako 5 mesiacov strávil mimo kancelárie a precestoval som polovicu Európy.

Comments

  1. Najlepsim pomocnikom pre traking je tagmanager. vlozi trakovaci kod podla akychkolvek podmienok, ktore si urcim. A vkladanie kodu na web inzerenta funguje tiez, mam tak niekolko kampani. trakovaci kod sa aktivuje v pripade, ak url obsahuje moj identifikator. tym sa inzerent chrani, aby som nevidel informacie, ktore so mnou nesuvisia.

  2. Ján Čakloš says:

    Skvelý článok Peťo! Veľmi pekne ďakujem a teším sa na ďalší! 🙂

  3. Voluum je skvělý nástroj hlavně pro zahraniční kampaně, jde ovšem napasovat i na ty české potažmo slovenské. Další podobný trackovací nástroj, který doporučuji k vyzkoušení je AdsBridge, tam si lze vytvořit i přistávací stránky.

  4. Velmi pekny web. Je tam vidno uz mnozstvo skusenosti. Mimochodom co cookies a zakon EU? Aj to nejak riesis resp. by sa mozno hodil aj clanok k tomu. Co odporucas pre affiliate weby? Diky za odpoved.

  5. OTÁZKA: Som pri PPC a kanáloch. Spomínaná landing page ale musí byť inak “neviditeľná/nezaradená” na webe ? Myslím to tak, že normálne môže cez tento kanal/cez danú landing page nakúpiť aj návštevník z organiku. Ako to potom rozlíšiť? Či som niečomu zle porozumel?

    • Ahoj, hmmm, to je veľmi dobrá otázka. Ja si myslím, že landing page výhradne pre PPC by sa asi do organiku nemali dostať. Určite by som ju na web nezaradil a možno by som dal aj “nofollow, noindex”. Asi záleží na konkrétnom prípade.

Trackbacks

  1. […] do písania blogu. Myslel som si, že budem písať aj počas leta, ale keď som videl čítanosť posledného článku, rozmyslel som si to…  Tento blog píšem, aby sme sa niečo naučili a keď všetci sme […]

Pridaj komentár