Kde hľadať spoľahlivých copywriterov?

Nájsť kvalitného a spoľahlivého copywritera za cenu, ktorá Vás nezruinuje, je v Čechách a na Slovensku oveľa ťažšie ako v zahraničí.

Neexistuje tu služba ako napr. v USA iWriter.com, pomocou ktorej si necháte napísať texty vybraným copywriterom a ak nie ste s prácou spokojný, za texty nezaplatíte. Nemáme tu žiadneho Freelancera, kde nájdete stovky kvalitných copywriterov s pozitívnymi hodnoteniami a viac-menej viete, čo od danej spolupráce očakávať.

Musíte hľadať na vlastnú päsť a je to niečo podobné ako keď hľadáte spoľahlivého programátora. Trvalo mi mesiace, kým som si vybudoval databázu českých a slovenských copywriterov s ktorými spolupracujem a na ktorých sa môžem spoľahnúť.

Potrebujem vlastne copywritera?

99% internetových podnikateľov, skôr či neskôr, bude potrebovať spoľahlivého copywritera, ktorý mu zaručí kvalitné texty pre jeho webové projekty. Ak chcete posunúť Vaše online podnikanie na vyššiu úroveň, tak to inak ani nejde – musíte začať niektoré služby outsourcovať a copywriting je určite jedna z nich.

Samozrejme, že existujú aj výnimky. Napríklad ak zarábate  pomocou vlastného blogu, zrejme si ho outsourcovať nenecháte. Takýchto online podnikateľov je však v Českej a Slovenskej republike minimum. Poďme sa teda pozrieť, kde copywriterov hľadať:

CIEĽ: nájsť kvalitného copywritera za cenu do 400Kč (15€) za jednu NS (1800 znakov) pre naše internetové projekty

1. Webtrh

Webtrh pozná asi každý z Vás a dosť začiatočníkov práve tu zbiera prvé informácie o internetovom podnikaní. Tiež som na Webtrhu začínal a aj dnes tam raz za čas zavítam. Na Webtrhu som za posledné tri roky zadal 5 dopytov po copywritingu, zakaždým som obdržal desiatky e-mailov od záujemcov.

Cenovo sa ponuky pohybovali od smiešnych 20-30 Kč za jednu normostranu až po profesionálov, pýtajúcich si za jednu NS niekoľko stoviek.

Spolupracoval som s desiatkami „copywriterov“ z Webtrhu a bohužiaľ som mal takmer vždy iba zlú skúsenosť (až na pár výnimiek). Texty boli často nepoužiteľné, spoľahlivosť žiadna, 90% záujemcov Vám nevie ani vystaviť faktúru a komunikácia bola nedostatočná. Až mi nakoniec prišli texty, ktoré boli očividne preložené v Google Translator a vtedy som si povedal DOSŤ! 

Ak hľadáte kvalitné texty, tak sa Webtrhu vyhnite oblúkom. Ak potrebujete iba naplniť web obsahom …. STOP! ŽIADNE NAPĹŇANIE WEBU OBSAHOM NEBUDE, TAKTO SA NA INTERNETE NEPODNIKÁ! Investujte do kvalitných textov, vráti sa Vám to.

  • Kvalita textov: slabá až nepoužiteľná (občas je kvalita OK, treba ale mať šťastie)
  • Cena: od 30 Kč (1€) až po 800 Kč (32€) za jednu NS
  • Vhodné pre: začiatočníkov, ktorí neplánujú do textov investovať viac ako pár stoviek českých korún

2. Katalógy copywriterov (a freelancerov)

iParťák pre nedávnom spustil katalóg copywriterov www.copywriteri.cz, kde nájdete českých aj slovenských copywriterov za skutočne zaujímavé ceny. Oslovil som niekoľko freelancerov z katalógu a nadviazal som spoluprácu asi s polovicou oslovených. Dajú sa tu zohnať skutočne kvalitní autori, ktorí sú spoľahliví a niektorí z nich dokonca ovládajú aj WordPress, tak sa s nimi dá dohodnúť priamo na publikácií článkov na Vašom webe (ak je teda poháňaný WordPressom).

Na Slovensku máme zase katalog freelancerov www.freelanceri.sk, ktorý obsahuje nielen copywriterov, ale všetkých freelancerov pohybujúcich sa prevažne v marketingu. V ČR existuje tiež katalóg www.navolnenoze.czUrčite môžem všetky spomínané katalógy odporučiť.

  • Kvalita textov: priemerná až výborná
  • Cena: od 50 Kč (2€) až po 1500 Kč (60€)
  • Vhodné pre: internetových podnikateľov, majiteľov malých a stredných firiem, živnostníkov

 3. Externá firma

Veľa firiem venujúcich sa online marketingu ponúka aj služby copywritingu. Za posledné 3 roky som spolupracoval s viacerými firmami, ale odporučiť by som mohol skutočne iba jednu – iParťáka. Nie je to klasická firma na online marketing, funguje to na báze „sprostredkovania copywriterov“. V databáze majú desiatky slovenských aj českých copywriterov a cenami (od 200 Kč / NS) dokážu konkurovať copywriterom na voľnej nohe. Texty sú kvalitné a vždy prechádzajú korektúrou. Spolupracujem s nimi už viac ako rok – na priebeh našej spolupráce sa dokonca môžete pozrieť v novej infografike, ktorú nájdete tu – a som s ich službami veľmi spokojný.

Výhody: spoľahlivosť; texty prechádzajú korektúrou; zľavy pri väčších objemoch; pomer cena/kvalita. Nevýhody: texty sa trochu líšia kvalitou, pretože vždy ich vypracováva niekto iný.

  • Kvalita textov: priemerná až výborná
  • Cena: od 200 Kč / NS (8€) bez DPH
  • Vhodné pre: podnikateľov, malé a stredné firmy

4. Profesionálny copywriter

Je šanca nájsť profesionálneho copywritera pre naše projekty? MINIMÁLNA! Kvalitní copywriteri si pýtajú za svoje texty od 1000 Kč / NS, ale samozrejme sú dodané texty o poznanie kvalitnejšie. Je to zapríčinené predovšetkým oveľa dlhšou prípravou na písanie (research im zaberie niekoľko hodín), niekoľkoročnými skúsenosťami a určite aj talentom.

Ak Vás zaujíma ako píše profesionálny copywriter, prečítajte si príručku „Pište jako copywriter“ od Otta Bohouše a pochopíte. Ja som príručku iba hltal – je napísaná výborne! Za celý čas som spolupracoval iba s jedným profesionálnym copywriterom a za pár strán textov som vyvalil viac ako 13 000 Kč. Kvalitu zatiaľ posúdiť neviem, pretože mi texty ešte dodané neboli (mimochodom viac ako 2 mesiace po termíne 😀 ).

  • Kvalita textov: nadpriemerná až profesionálna
  • Cena: od 1000 Kč (40€) / NS
  • Vhodné pre: internetových podnikateľov, majiteľov malých a stredných firiem, živnostníkov

5. Internet

Veľa šikovných copywriterov za prijateľné ceny nájdeme aj prostredníctvom Googlu alebo Seznamu, stačí si do vyhľadávačov zadať výrazy ako „copywriting“ alebo „písanie textov“. Takto som vlastne našiel väčšinu slovenských copywriterov, s ktorými momentálne spolupracujem. Cez Google som tiež narazil na známu copywriterku Monicqu (nájdete ju, spolu s tímom ďaľších copywriterov, na webe Kreativnepero.sk), ktorí ponúkajú svoje služby za 15€ / NS.

  • Kvalita textov: nadpriemerná
  • Cena: od 140 Kč (5€) / NS
  • Vhodné pre: internetových podnikateľov, majiteľov malých a stredných firiem, živnostníkov

6. Copywriting.cz

Zaujímavá česká služba Copywriting.cz si určite nájde svojich fanúšikov. Funguje na podobnom princípe ako americký iWriter.com.

Copywriting.cz - recenziaNecháte si napísať text na určitú tému, copywriteri sa prihlásia a vy si vyberiete toho, ktorý sa vám zdá najvhodnejší. Následne vám text cez systém Copywriting.cz odovzdá, vy ho skontrolujete a po odsúhlasení sa mu pripíše provízia.

Veľkú výhodu vidím v tom, že majú veľkú databázu slovenských aj českých copywriterov. Určite služba, čo stojí za vyskúšanie.

Možností je veľa, stačí hľadať…

Ako vidíte, možností, ako objaviť dobrého copywritera máme veľa, ale verte mi, je to beh na dlhú trať. Nájsť ten správny pomer cena-kvalita je ťažké, ale určite ľahšie, ako tomu bolo pred troma rokmi, keď som začínal podnikať. Vtedy neexistovali takmer žiadne katalógy alebo iParťák a nárok na kvalitu textov bol podstatne nižší. Som rád, že sa to zmenilo k lepšiemu a aj malí podnikatelia si uvedomujú, že investícia do kvalitných textov sa im niekoľko násobne vráti. Ja som si to už uvedomil.

—————————————————————-

Iba zaujímavosť na záver: urobil som si menší research a zistil som, že za minulý rok som investoval do textov viac ako 140 000 Kč (5 200€). Obsahový marketing totižto považujem za dlhodobo najefektívnejší online marketingový kanál.

Nechávate si aj vy texty outsourcovať alebo si ich píšete sami?

4.8/5 - (5 votes)

Comments

  1. Ďakujem za spomenutie, len dodám, že v rámci Kreatívneho pera je k dispozícii celý tím kopíkov zastrešených pod touto značkou 🙂

  2. Pěkně shrnuté, ale chybí mi tam zmínka i o http://copywriting.cz. Je to poměrně nový projekt, ale někteří copywriteři tam už mají poměrně dost hodnocení, takže si můžu už vybírat mezi lidmi s nějakou historií a tím omezit riziko, že si texty objednám od někoho, kdo neumí ani trochu psát kvalitnější testy anebo je nespolehlivý. Zaplatit také mohu, až se pokusí copywriter zapracovat moje připomínky, na čemž má samozřejmě zájem kvůli svému hodnocení.

    • Neuveríte, ale pár minút pred Vašim komentárom som si copywriting.cz pozeral a uvedomil som si, že som na neho úplne zabudol. 🙂 Máte pravdu, tento nový projekt má celkom veľký potenciál a určite som ho spomenúť v článku mal, moja chyba. Ďakujem!

  3. Navstevnik :-) says

    Pan Chodelka děkuji za tipy v článku prosím Vás s tím Kreativnepero.sk za 15 € / NS máte nějaké zkušenosti? Objednali jste si od nich nějaké texty a byli jste spokojen s jejich prací? Děkuji..

  4. Navstevnik :-) says

    Já jsem si prošel jejich reference například web http://www.mojesidlo.sk/ a jejich texty mě příliš neoslovily. V té ceně bych čekal více ty texty mi připadají prvoplánové, psané bez hlubšího nápadu. Asi tak píšou kluci a holky z Jaspravim.sk, i když levneji. Nevadí budu hledat dál. Ať se daří 🙂

  5. Ja používam iwriter.com len traba dať pozor na spinned articles (poondených spamerov). Posielam ešte aj odkaz na do slovenčiny preložený článok o tom ako predávať weby v .com internete http://sk.ynterview.com/rozhovory/justin-cooke-z-empireflippers-com-ako-predavat-internetove-stranky

  6. Len taka dost blba otazka, ta investicia za 5k euro do textov sa ti v akom pomere vratila? Resp bolo to poriadne citit? 🙂

    • Bolo to poriadne cítiť a hlavne je to cítiť dlhodobo. Vrátila sa mi niekoľkonásobne, ale samozrejme to nie je jednoduché „vypočítať“, pretože kvalitné texty sú iba jedným z faktorov pre úspešnú marketingovú stratégiu.

  7. Asi úplne nesúhlasím s tou cenou profi copywriterov, ani s webtrhom. Sám som na webtrhu začínal, lebo som sice mal referencie, no všetko v tlači = v online biz na nič. Na webtrhu aj webdeale a ďalších sa dajú zohnať dobrí textári, no tiež je problém že 90 % zadávatelov ani nevie napísať čo chcú a dokedy, ale už vedia že to musí byť rýchlo a lacné! To je samozrejme 100 % cesta do pekla, lebo na také poptávky žiadny skúsený textár neodpíše!

    Druhá vec su profíci copywriteri. To je podľa mňa silno relatívne, lebo sú profíci čo pýtajú 1000 Kč/NS a čo pýtajú 300 Kč/NS a rozdiel v kvalite je často nulový. Tu treba veľmi opatrne vyberať a testovať, proste nedá sa inak ako skúšať. Vysoká cena sama o sebe neni zárukou kvality a naopak!

    Inak veľmi častá chyba zákazníka je, že sám vie všetko najlepšie a nenechá si poradiť a nepočúva. Keď zákazník mermo mocou chce „SEO text“, ja mu ho napíšem. Ale predajný efekt takých textov je takmer nulový, čo je práve v affile 100 % dead end.

    • Ahoj Zbynek, ďakujem za komentár. Tak ja som písal z vlastnej skúsenosti, na WT som skutočne málokedy narazil aspoň na priemerne kvalitného copywritera. Čo sa týka toho, že zákazník nevie čo chce – áno, súhlasím. Ale nemyslím si, že by si mal napísať SEO text bez akéhokoľvek efektu iba preto, že to tak zákazník chce. Mal by si mu vysvetliť, čo potrebuje, prečo to potrebuje a prečo je SEO text pre jeho web zbytočný. Tiež som mal klientov a tiež po mne chceli totálne kraviny ako „prvé miesto na kľúčové slovo XY“, „text, kde sa aspoň 30x vyskytuje kľúčové slovo“ a podobne ale vždy si nechali vysvetliť, že takto to nefunguje a navrhol som im lepšie riešenie.

      Samozrejme, že cena za copywritera je relatívna, súhlasím. Treba si vždy vyberať aj podľa referencií, vysoká cena určite nie je zárukou kvality.

      • Samozrejme sa snažím o osvetu, ale u mnohých je to marná snaha. Ono to niekedy aj chvíľu funguje, ale potom príde panda/tučniak a zrazu podobné weby miznú zo SERP…

  8. Super článek, ještě bych přidal portál copywriting.cz jak uvedl někdo v příspěvku nade mnou.

  9. Zdravím, som copywriter so 6-ročnými skúsenosťami z reklamných agentúr. Ak by ste mali záujem o profesionálne texty, neváhajte ma kontaktovať. Všetko podstatné nájdete na mojom webe http://www.hamorsky.com

  10. Sám ako copywriter môžem napísať, že nájsť kvalitného copywritera je mega ťažké (hľadal som aj ja viackrát keď som nestíhal a bolo to peklo) a keď už tak za ceny, ktoré sú akurát tak pre veľkých klientov. Tu by som možno spomenul copywriter agentúru, kde sa snažia trafiť cenou a kvalitou niekde do stredu medzi veľké profi agentúry a freelance copywriterov. Celkovo sa mi táto koncepcia páči, lebo spája výhody veľkej agentúry a freelance copy do jedného. Full servis agentúr na tvorbu textov tu teda veľa nebolo, aspoň teda ja som na také nenatrafil. Mrknite a keď poznáte dačo podobné, dajte vedieť: http://lucuma.sk/copywriting/

Trackbacks

  1. […] rok som iba do kvalitných textov investoval viac ako 140 000 Kč,  čo mi ale pomohlo dostať moje projekty na úplne inú […]

  2. […] doporučuji si časem najít copywritery, abyste mohli úkony dělat efektivnější, díky kterým budete moci zase […]

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.