Začíname s e-mailovým marketingom

 

“E-mailový marketing je mŕtvy, tie maily už aj tak nikto nečíta.”

…hovorí mi kamarát na konferencii.

“To určite!”

…odpovedám a krútim očami…

E-mailový marketing funguje!

Ak si myslíte, že e-mailový marketing už nemá cenu robiť, tak vás vyvediem z omylu : žiadny iný marketingový kanál vám neprinesie taký vysoký ROI (návratnosť investície) ako práve dobre nastavená e-mail marketingová stratégia.

Neveríte? Tak si o tom inečo prečítajte – napríklad tu

Pred tým ako začnete na web posielať platenú návštevnosť, mali by ste si nastaviť e-mailovú stratégiu. Prečo? Ukážeme si to na 2 rôznych scénaroch:

  • SCÉNAR 1: máme web Výživovo.sk. Tento web je celkom dobre spravený a tak na neho začneme posielať platenú návštevnosť. Bohužial ale konverzný pomer je nízky, povedzme 1%, pretože ide o nový projekt a ľudia mu neveria. Takže návštevník príde na web cez reklamu na Facebooku, strávi na ňom 10 sekúnd a odíde. Bez akéhokoľvek návratu späť. Práve sme utratili 30 centov za nič. 
  • SCÉNAR 2: rovnaký web, rovnaká kampaň, rovnaký návštevník. Návštevník príde na web, strávi na ňom 10 sekúnd a chce odísť. V tom mu vybehne pop-up, ktorý mu ponúka zadarmo e-book. Stačí vložiť e-mail. A v tom sme získali jeho kontakt a môžeme s ním komunikovať.. z tohto návštevníka, ktorý nás síce stál 30 centov, vieme získať oveľa viac.. kľudne aj desiatky euro! Pošleme mu výhodnú ponuku konzultácie k výživovému poradcu, poradíme mu nejaký ten doplnok stravy na detox alebo ho každý týždeň posielame na nové články na blogu, kde máme reklamy.

Pomocou e-mailov môžeme komunikovať s našou cieľovou skupinou. Zistiť, čo ich zaujíma, na čo reagujú, aké majú problémy.

Vieme si vybudovať oveľa väčšiu dôveryhodnosť a následne aj komunitu ľudí, ktorá sa na náš web bude neustále vracať.

Výhody e-mailového marketingu prevyšujú nevýhody, takže ak budujete dlhodobý projekt, musíte e-mailovú stratégiu do tohto projektu zakomponovať.

Čo je vlastne e-mailový marketing?

Nebudem písať, čo JE e-mailový marketing, skôr napíšem čo NIE JE e-mailový marketing. Z toho sa to už dá pekne vyvodiť:

  1. E-mailový marketing NIE JE posielanie e-mailov na kúpenú databázu.
  2. E-mailový marketing NIE JE posielanie výlučne obchodných e-mailov s cieľom predať.
  3. E-mailový marketing NIE JE posielanie nerelevantných ponúk našej cieľovej skupine.
Takto by nemala vyzerať vaša e-mailová "komunikácia"

Takto by nemala vyzerať vaša e-mailová “komunikácia”. Zdroj: e-mail

 

E-mailový marketing by sme mohli definovať ako

“On-line marketingovú stratégiu, ktorá využíva e-maily pre budovanie dôveryhodnosti a vernosti medzi nami a našou cieľovou skupinou. Tým nám umožní komunikovať s potenciálnymi aj stálymi zákazníkmi a posielať im obchodné, ale aj neobchodné e-maily.”

Každý e-mailový marketing definuje trochu inak, toto je moja super definícia 🙂 Veľkú výhodu e-mailového marketingu vidím v tom, že ak si skutočne získate dôveru vašej cieľovej skupiny, tak im môžete predávať donekonečna a úplne zadarmo (posielanie mailov nestojí takmer nič, iba váš čas).

Začíname s implementáciou e-mailovej stratégie

No dobre, dosť bolo teórie. Poďme na niečo praktické.

Ukážem vám ako jednoducho aplikovať e-mailovú stratégiu do vaších projektov a čo je hlavné, ukážem vám akú stratégiu som aplikoval ja pre Výživovo.sk.

Pretože je e-mail marketing dosť rozsiahla téma, rozdelil som tento článok na 2 časti.

V prvej časti si vysvetlíme, čo to e-mail marketing vlastne je a ukážem vám ako technicky zariadiť to, aby vaši návštevníci dostávali maily. V druhej časti vám ukážem aké maily tejto cieľovej skupine vlastne posielať.

Poďme na to!

IMPLEMENTÁCIA V 5-TICH KROKOCH:

1. Výber nástroja pre e-mailový marketing

E-maily nebudeme posielať z Gmailu, ani z Outlooku. Potrebujeme na to špecializovaný nástroj, ktorý nám zariadi, aby bolo posielanie e-mailov čo najviac zautomatizované. Tiež nám pomôže pri získavaní e-mailový adries do databázy.

Odporúčané e-mailové nástroje : 

  • Mailchimp (ten používam ja, do 2 000 kontaktov je úplne FREE)
  • GetResponse (výborný nástroj, často používaný zahraničnými affilákmi)
  • Aweber (tiež známy nástroj)
  • Smartemailing (celkom schopný český nástroj)
  • Mailpoet (plugin priamo do WordPressu, ktorý funguje ako plnohodnotný nástroj pre e-mailový marketing)

Ak poznáte ešte iný schopný nástroj, napíšte do komentárov!

Je úplne jedno, pre ktorý nástroj sa rozhodnete. Každý má svoje výhody a nevýhody a dokážete pomocou neho vytvoriť efektívne kampane. Takže výber nechám na vás 🙂

2. Vytvorenie zoznamu kontaktov

Ak už ste sa rozhodli, ktorý nástroj budete používať, tak si musíme vytvoriť takzvaný zoznam kontaktov (list). Pre každý projekt by ste mali mať iný list, pretože budete získavať e-maily, ktoré sa budú týkať priamo jedného webu.

Ja som si vybral Mailchimp, pretože ho používam pre všetky projekty. Preto budú ukážky práve z neho, ale veľmi podobné to bude aj pri ostatných nástrojoch. 

V Mailchimpe dáte LISTS a potom CREATE LIST:

Vytvorenie listu v Mailchimpe

Vyplníte všetky údaje pre tento nový list. Nezabudnite, zadajte tam e-mailovú adresu, ktorá je funkčná (v prípade, že vám niekto odpovie) a skúste byť aspoň trochu osobný.

Ja som použil e-mailovú adresu peter@vyzivovo.sk a meno som dal “Peter z Výživova”. Tým som spravil e-mailovú komunikáciu osobnejšiu. 

Tiež musíte verifikovať doménu, to je iba formalita:

Verifikácia domény

3. Napojenie na WordPress

Keď už máte vytvorený list, musíte ho napojiť na váš web, aby ste pomocou webu môhli získavať e-mailové kontakty, ktoré priamo budete posielať do listu.

Ak máte web spravený vo WordPresse, tak sú na to rôzne pluginy. Ak máte vlastný web, asi budete musieť poprosiť programátora. Nie je to nič zložité, nebojte sa.

V prípade WordPressu máte 2 možnosti, buď použijete plugin alebo vložíte na web priamo HTML formulár z Mailchimpu. My samozrejme využijeme plugin 🙂

Čo od pluginu vlastne potrebujeme? Potrebujeme pomocou neho vytvoriť tzv. “sign-up form”, takže formulár na zber kontaktov, buď vo forme klasického formulára, pop-upu alebo formulára napríklad v sidebare. Tento formulár následne napojíme na Mailchimp, takže vždy keď niekto do formulára vloží e-mail, náš list bude mať o jeden e-mail viac.

Pluginy pre zber e-mailových kontaktov, ktoré som vyskúšal : 

Tých pluginov je skutočne veľké množstvo. Veľa z nich je free, veľa je platených, je na vás, ktorý vám bude vyhovovať.

Ja som sa nakoniec rozhodol pre Optinmonster, pretože táto služba (áno, nie je to už bežný plugin, ale je to služba) poskytuje neuveriteľne veľa možností pre zber e-mailových kontaktov.

V Optinmonsteri stiahnete WP plugin, ten nainštalujete a napojíte na Mailchimp pomocou API. Skutočne nič zložité.

Optinmonster - napojenie

4. Vytvorenie kampane

Následne vytvoríme kampaň, v Optinmonster dáme “Create new Optin”, kde vyberieme web, nazveme kampaň a vyberieme si typ zberu kontaktov (toto sa mi páči na Optinmonster, že poskytuje rôzne typy ako e-maily zbierať – od klasických formulárov v sidebare, cez lightboxy až po klasické pop-upy).

Vytvorenie kampane v Optinmonster

 

Aký design vybrať? Aký vám vyhovuje..

Ak budete na webe ponúkať e-book, tak vyberiete design s obrázkom a ten vymeníte za obrázok e-booku. Ak nič za výmenu e-mailu ponúkať nebudete, tak môžete vybrať design iba s titulkom a textom.

Tento design si potom presne upravíte podľa seba (farby, text, preklady buttonov atd.). Všetko krásne jednoducho, tak ako to mám rád 🙂

Nastavenie pop-upu v Optinmonster

Ja na Výživovo.sk ponúkam e-book, tak som si vytvoril pop-up s tzv. Exit Intent (zobrazí sa, keď návštevník chce zatvoriť okno). Tam som zhrnul dôvody, prečo by si mali ľudia e-book stiahnuť. Ako mi to funguje prezradím v druhej časti 🙂

 

5. Preklad formulárov

Ak ste už vytvorili kampaň, tak je dobre poprekladať e-maily, ktoré obdržia ľudia, ktorí prejavia záujem o vaše e-maily.

Je to vlastne potvrdzovací e-mail, tzv. double opt-in (toto skutočne odporúčam, pretože sa vyhnete tomu, že budete SPAMovať ľudí, ktorí o vaše e-maily nemajú záujem) a uvítací e-mail (welcome e-mail).

Toto nie je povinnosť, ale ja to robím vždy po vytvorení novej kampane. Veľa ľudí na to stále zabúda a preto aj ja dostávam e-maily typu “Confirm your Suscribtion” a podobne. Nevyzerá to podľa mňa dobre..

Nájdete to v Mailchimpe priamo pri SIGN-UP FORMS.

Preklad e-mailov v Mailchimpe

 

Záver

Ak si myslíte, že už sme na konci, tak vlastne sme iba začali. Toto bola iba tá technická časť, aby ste zistili ako to celé funguje. Zatiaľ sme vlastne žiadnu e-mailovú stratégiu nenastavovali, to spravíme nabudúce.

Teraz už vieme ako získať od návštevníka e-mail a nabudúce vám poviem aké e-maily budeme ľuďom posielať.

Tiež vám ukážem ako som pre Výživovo posielanie e-mailov automatizoval a aké mám výsledky. Verte mi, že sa máte na čo tešiť 🙂

Používate e-mailový marketing pre svoje projekty alebo nie? Napíšte do komentárov!

 

Toto je mini reality show webového projektu, s ktorým sa za 365 dní pokúsim prekročiť hranicu čistého zisku 1 000 € mesačne. Začínam 15.03.2015.

 

Začíname s e-mailovým marketingom
5 (100%) 6 hlas[ov]
Zaujal Ťa tento článok?
V tom prípade sa prihlás k viac ako 700 odberateľom, ktorým pomáham s podnikaním na internete. Píšem praktické návody, ktoré je možné obratom aplikovať do praxe.
The following two tabs change content below.
Prevádzkujem e-shopy a budujem webové projekty, ktoré následne monetizujem pomocou affiliate marketingu. Online podnikanie mi dáva neuveriteľnú voľnosť, za posledný rok som viac ako 5 mesiacov strávil mimo kancelárie a precestoval som polovicu Európy.

Comments

  1. Ján Čakloš says:

    Peťo opäť výborný článok, ďakujem!

    Priznám sa, že doteraz som e-mail marketing riešil len pre e-shop, pri affiliate webe som to akosi zanedbal. Ale po prečítaní úvodu článku mi vlastne doplo, že pri affiliate projektoch to má možno ešte väčší zmysel! Pri e-shope e-mail človek jednoducho získa pri objednávke, prípadne ako to býva zvykom – darovaním zľavy a podobne. Ale mať “klasický” web, a nezískavať kontakty týmto spôsobom je riadna chyba. Už len pripraviť pre ľudí niečo zaujímavé a šup sa do toho.

    PS: Teším sa hlavne na tú časť ako si e-maily automatizoval a výsledky! 🙂

  2. Ja odporucam plugin Bloom od ElegantThemes, takisto ako aj ich sablonu Divi, ktora ma tiez moduly na zber emailov uz integrovane s MailChimp, Aweber a dalsimi emailing nastrojmi.

  3. Ahoj, z tých známejších služieb je ešte MailKit. Myslím, že česká firma…

  4. Ahoj Peter,

    veľmi ma včera prekvapilo, keď mi od Teba prišiel mail o novom článku.

    Hlavne preto, že je to článok o téme, s ktorou som sa 2 týždne trápil na mojom blogu 🙂

    Už som si takmer zaplatil OptIn Monster (nezabudol som, že som to sľúbil spraviť cez Tvoj link). Ale potom som sa dozvedel o plugine Thrive Leads.

    Som s ním veľmi spokojný. ponúka všetko, čo potrebujem (vrátane exit-intent).

    Cena je veľmi prijateľná a platí sa len raz. Tiež majú fantastický support (v priebehu 2 hodín od napísania ticketu vyriešili problém na mojom webe).

    Pôvodne som v mojom článku opäť odkazoval na Tvoj článok o pluginoch, ale dnes som to zmenil a odkazujem na tento. Článok si môžeš pozrieť tu: http://vojkovsky.sk/email-marketing/

    Teším sa na pokračovanie!

    • Ahoj Roland, tak ten tvoj článok je ešte lepší ako môj nekaz mi tu reputáciu 😀 😀 Ten plugin pozriem.. máš pravdu, že nevýhoda toho Optin monsteru je pravidelná ročná platba, ale ja som zatiaľ lepší plugin na e-mail marketing nenašiel ak mám pravdu povedať 🙂 Exit intent mi inak funguje super!

      • 😀 😀 Vďaka za pochvalu.

        Myslíš exit-intent na Tvojej stránke alebo na mojej? Pretože pokiaľ viem, tak fungujú obidva 😀

        $67 one-time fee je za email marketing plugin parádna cena, a keď tak pozerám, tak takmer všetky funkcie OptIn Monsteru vidím aj u Thrive Leads.

        Jediné, čo mi u TL chýba, je možnosť negatívnej odpovede na popup. Príklad: Nie, naozaj nechcem väčšiu návštevnosť. Možno aj také niečo majú, len som to zatiaľ nenašiel.

        O LeadPages si nepremýšľal? Mne sa LeadPages páčili zo všetkých pluginov najviac, len tá cena nie je veľmi príjemná.

  5. Peter, super článek pro začínající affiláky.

    E-mailing funguje, jen je třeba chápat rozdíl mezi e-mail marketingem a bombardování newslettery. Na svém affiliate webu http://www.trxsystem.cz/ jsem za rok nasbíral 7 500 kontaktů.

    Každý den mi chodí děkovné e-maily a dotazy. Většina lidí ani nepoznala, že se jedná o naplánované autorespondery. Je to pro dobrá zpětná vazba, motivace a zrcadlo toho, že je web užitečný. Doporučuji vyzkoušet každému, ze začátku to jde dělat úplně zdarma, s rostoucím počtem kontaktů je třeba zakoupit potřebný software.

    S kontakty samozřejmě můžete pracovat dále a využívat je např. pro PPC kampaně či remarketing.

    Používám kombinaci WordPress – MailPoet – Ninja Popups – Mandrill App.

    Ať se daří!

  6. Jeden čas jsem poměrně hodně hledal různé nástroje pro emailing. Nakonec jsem skončil u Mailchimpu, který mi sice není zrovna moc sympatický, ale splňuje to co potřebuji a je zdarma. Jeho velkou výhodou je snadná integrace snad se všemi pluginy co existují, což se o jiných nástrojích a především těch českých říct nedá. Z dalších mě napadá Activecampaign, Campaign Monitor… malý přehled jsem napsal zde: http://digitips.cz/nastroje-pro-email-marketing/

    No a pro sběr emailů jsem nakonec zvolil plugin/službu Getsitecontrol, který mi vyhovuje a více jsem se o něm rozepsal tady http://digitips.cz/skvely-plugin-s-widgety-na-vas-web/

    Ono ve výsledku jsou si ty pluginy často funkcemi hodně podobné a záleží co komu vyhovuje. Ještě mě napadá Pop up domination, Subscribe pro, Bloom atd 🙂

  7. Pekny clanok. Tiez som emailovy marketing podcenoval, ale uvedomil som si, ze to moze byt rovnako dolezity zdroj trafficu ako google search a social media. Dlhodobo (nazbieranie emailov nejaky cas trva samozrejme) by som sa snazil mat traffic rozdeleny zruba rovnomerne medzi tieto 3 zdroje.

  8. Netreba zabúdať aj na povinnosti a legislatívu súvisiacu so zberom a odosielaním obchodných zdelení 😉 Určite by bolo vhodné pre začiatočníkov doplniť radu dôležitých informácií – tip na samostatný článok.

    • Ahoj Marek, máš pravdu, super nápad! Máš s tým konkrétne skúsenosti? Pretože ja som zatiaľ riešil legislatívu iba v ČR, tam som normálne zaregistrovaný na Úrade pro ochranu osobných údajov. Ale na Slovensku som sa k ničomu konkrétnemu nevedel dopátrať… ak vieš presne, čo kde treba, napíš do komentára a kľudne to doplním aj do článku! 🙂

Trackbacks

  1. […] začnem skúšať iné stratégie. Pripravujeme cielené e-booky, na ktoré budeme robiť rôzne e-mailingové kampane. Dosť sa mi teraz zkomplikovala situácia, pretože som dostal úplný BAN na […]

  2. […] V prvej časti o e-mailovom marketingu som vám ukázal ako nasadiť na web formulár pre zber e-mailových adries. Dnes už pôjdeme rovno na stratégiu odosielania e-mailov. […]

  3. […] – tedy obsah navíc. Když publikuješ nějaký kvalitní článek, jako byl například ten tvůj, kde jsi popisoval zavádění e-mail marketingu. Mohl bys třeba jako content upgrade nabídnout krátký checklist, na co by lidé při […]

  4. […] email, naplňte očakávania kvalitným obsahom. Dobrý úvod do email marketingu nájdete na blogu Petra Chodelku. […]

Pridaj komentár